|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
| Skrämmande fakta hasso om bilen ifråga,och tack för att Du tog tråden tillbaka till ämnet ;) | |
|
Alex: jag uppfattade det som att du riktade en fråga tidigare så jag får avsluta utviket då. Försökte just återgå till grundfrågan (myten om kostnader osv) tidigare, utan framgång. Fortfarande undrar jag var du har fakta på att BMW är dyrare att äga än andra bilar? Kanske du har en vrångbild inom dig när du drar till med 800kkr för X5, det stämde väl inte så bra? Även dina exempel med försäkringskostnader är hårda påståenden, inte några trevare precis, en Bimmer kostar minst 6000, basta, osv Ändå har jag själv en kostnad på drygt 5000 för 528:an innan årsbonus hos LF, och då har jag ändå fått bättre erbjudanden från annat håll. Jag föredrar dock att ha allt samlat hos LF i mitt fall. FP |
|
|
Även jag får väl passa på att kommentera, Alex84, Du ifrågasatte min logik. Så här skriver du: "De flesta av Audi bilarna är 4WD" "Visst hade E30 fyrhjulsdrift,det vet jag men Audi kan man väl säga är världsledande när det gäller detta när det gäller personbilar." Det tolkade jag som att (Audi enl. dig) genom sin volym fyrhjulsdrivna bilar var värdsledande. Jag kontrade med Subaru som bara tillverkar fyhjulsdrivna bilar, de borde om några ha "volym". Bjersers kommentar var f.ö. bra med tanke på "brasan". :-) mvh/ Anders |
|
|
Sorry, jag missade citera detta från dig, Alex "De flesta av Audi bilarna är 4WD". mvh/ Anders |
|
|
När vi ändå är "off-topic": Alex, du har fel på så många punkter: Jag hade exempelvis tidigare en Opel (rätthjulsdriven) som kostade mer än dubbel så mycket i försäkring som min nuvarande Z4 (övriga parametrar de samma). Men om du ändå tycker BMW är "för dyrt" så tycker jag att du ska behålla din Audi eller byta till Skoda eller Toyota. Säkert bra bilar ur plånbokssynpunkt. (Men för att fritt citera en dansk motorjournalist "vill man skrikandes kasta sig ur bilen vid första möjliga tillfälle pga att se är så själlösa"...). Detta var mitt sista tips till dig, Alex. /WGG |
|
|
@Alex84: "På tal om pris och kvalitet..." Den Audi A8 du länkade till ville han ha 49000kr för. Varför vill han inte begära mer tror du? Tillgången är det knappast. Har det med månne med efterfrågan att göra..? ;-) Jag blev nyfiken om den här off-topicdebatten om att "jämNföra" bilmärkens olika försäkringspriser. Så jag gick till blocket, valde ut en BMW 523i -96 och en Audi 100 2,6 quattro -93 samt en felhjulsdriven Audi 100 2,6 -93, tog deras bilnummer, gick till en försäkringssite och gjorde en förfrågan om försäkringskostnad. Jämförelsevis var kostnaden endast(!) 5-700kr per år dyrare för BMWn med samma parametrar... Notera att det är en tre år nyare BMW - första året för e39. Vad gäller rost så kan jag påpeka att man tvingades sluta med vissa giftklassade rostskyddsmedel 1995 så bilar före -95 har bättre rostskydd än de som är gjorda efter. Jag vet inte om de har lyckats hitta en lika bra ersättning ännu, 2010, så att jämföra rost mellan två bilar över den episka gränsen kan tyckas vara väl så missvisande. Och det är ju givetvis lika för alla märken. Sedan är ju frågan också om de vill att det ska vara så bra rostskydd... Man hör ju om olika bilmärken både då och då vars bilar blir inkallade för goodwill-dörrbyten mm. Nu är jag inte någon insnöad "BMWärdetendasomfinns"-entusiast, jag har köpt min första BMW vilken jag bara har i ägt två år. Men jag gillar den skarpt, även om jag saknaden efter den Peugeot 106 XSI jag hade innan ibland gör sig påmind. Visst - den var mycket billigare. Där är det ingen tvekan. Men så var det ju en helt annan sorts bil, mindre än 205an. Drog aldrig mer än 0,8 hur tung gasfoten än var. Skulle dock aldrig göra en långfärd med den. Trots det kan jag absolut hålla med om att BMW inte alls är så dyr att äga som folk vill göra gällande. Jag betalar 3700kr per år i försäkring. Givetvis halvförsäkring, jag tycker att det är befängt att helförsäkra en gammal bil - det kostar mer än att bekosta de reparationer som man får ut på en helförsäkring. Om man inte kör som en biltjuv, alltså. Farsans Volvo 850 är inte mycket billigare att äga och fungerar sämre, grannens Ford Mondeo är dyrare och han är smågrinig över att min inte är dyrare, och två andra grannar gnäller över att deras Audiar är dyra att laga - inte för att reservdelarna är dyrare utan för att det tar längre tid att laga dem än andra bilar så att arbetskostnaden skjuter i höjden. Då kvarstår endast en fråga - är min bil billig för att jag köpte en bra bil eller är "alla BMW är dyra" bara en myt? För att komma tillbaka till topic så kan jag tillägga att jag har sett ett till Lyxfällanprogram där de babsunerar ut att "...och hon har köpt en dyr BMW..." i ingressen. Det var en tjej som gillade premiumbilarnas image, typ. Hon ville ha en bil att ragga (!) i. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Mårtenssons bil fick nationell reklam för en spottstyve. | |
|
Mårtenssons bil köper upp stora mängder bilar från KVD varje år, ofta till bra pris i förhållande till årsmodell och miltal, bra affärside med rejäla påslag på priset men det kostar väl att åtgärda leasingbilarna innan försäljning då de inte ser alltför kul ut ibland. Stora är de iaf Mårtenssons. Micke Länk |
|
|
De flesta av oss (här) idag tycker väl inte att en E39 (utom möjligen en Alpina eller M5) är så mycket statusbil? Bra bilar är de alltjämnt, jag har själv en "gammal" E39 och trivs bra med den. Men att den är dyr att äga håller jag inte med om. Jag har bekanta med nyare Skodor, Audi och VW som haft mångfaldigt högre verkstadsnotor. "Problemet" den här gången var ju att deltagaren i Lyxfällan inte betalat trafikförsäkringen och de 36 500 kr per år det kostar att vara så dumsnål är lika även för en VAZ Lada från 73 eller för den delen en Bugatti Veyron. Pekpinnen denna gång var inte att det är dyrt med en BMW i synnerhet utan dyrt att inte betala trafikförsäkringen i allmänhet. Den pekpinnen stör mig inte det minsta. |
|
|
Bavenga, det skulle inte störa mig heller - om det hade varit så. Fast det är just att de vinklar båda dessa program till att det är den de kallar DYRA BMWn som är problemet. I andra program är det t.ex en som har en nyare volvo han trimmar och extrautrustar (t.o.m för att köra på bana med) men de kallar inte den en "dyr volvo" för det. Folk tror ju fortfarande att volvo är en billig bil. Samma sak med andra märken - trots att de lägger massor av pengar på vilket märke det än må vara så är det bara BMW som tillskrivs epitetet dyr, hur gamla de än är. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Mer off-topic: I teknikens värld angavs milkostnaden för en ny BMW F11 520d Touring inkl allt, tre år 6000 mil, till 45kr/mil. Volvo V70 i samma test: 44,97kr/mil. Hoppsan hejsan hela 0,03kr/mil skiljer det! Mercedes E-klass kostade 54kr. |
|
|
Min kollega lämnade för en tid in sin supervanliga Svensson-Passat 1.8T på 12000 mila service. Det kostade 14.000kr inklusive nya bromsbelägg. Sådana servicekostnader råkar man i alla fall inte ut för på BMW, en inspektion 2 i Sthlm (dyrare blir det ju inte) på vanlig 6-cylindrig BMW kostar ju runt 7000kr inkl bromsvätska. Går till och med att hitta ännu billigare än så om man hoppar över auktoriserad verkstad. ------- //Lövet |
|
|
Ja att BMW är så dyr att äga sitter i "väggarna". Det andra "missförståndet" att BMW ägare kör som svin måste jag tyvärr hålla med om. Eller är det så att en BMW syns mer än andra bilar och att man själv tänker " typiskt att det är en BMW" när man blir omkörd fast man håller 120-125 på 110 väg. Men samtidigt så köper man ingen KIA/Toyota/Nissan/Volvo om man tycker om att köra bil. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Det är så att BMW drar till sig uppmärksamhet tack vare den fantastiska designen som kombinerar sport och elegans på ett unikt sätt. :) Sen är det ju så att 120-125 på 110-väg i en BMW (eller något annat liknande märke!) motsvarar 43km/h i en Daihatsu Charade upplevd hastighet. Volvo är för övrigt sköna att åka och puttra i, bra stolar och bra komfort. Men riktligt belönad om man slänger i trean och trycker gasen i botten, det blir man inte! |
|
|
Jag tror att BMW syns mer än andra bilar. Jag hade aldrig köpt en BMW om jag hade inställningen att det är just de ägarna som kör som svin. Jag tycker däremot att det är många ägare till främst sportigare bilmodeller inom alla möjliga märken som kör på det sättet. BMW är givetvis inget undantag men inte heller direkt framträdande enligt min erfarenhet. För att inte tala om de som bara är wannabe-sportiga, typ mattsvart sprayburkmålad Volvo 740 med två bakåtlutade antenner på bakflyglarna, stor fet gummigrej på bakluckan och orangemålade plåtfälgar. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Glöm inte baslådan med dubbla 15-tummare som gör att gummigrejen på bakluckan vibrerar. |
|
|
Lövet: Hoppas du meddelade din kollega att han var ovaligt dum som betalade det ockerpriset på en auktoriserad verkstad. =) Man lämnar inte in en gammal Passat och betalar det dubbla av vad en annan bra verkstad debiterar om man är någorlunda ekonomiskt sinnad. Särskilt inte eftersom stora auktoriserade verkstäder ofta är sämre än mindre. Vad det gäller merkostaden för försäkringspremie som en BMW rent generellt betingar så äter det med råge upp ett eventuellt kamremsbyte. Det är iaf min erfarenhet. Annars är BMW:s priser på delar och service klart rimliga i förhållande till andra märken. Det gäller dock alltid att hitta alternativa källor till delar och arbete, annars kan vilken bil som helst "ruinera" vem som helst. MVH Christofer |
|
|
Passaten är en -05, gamla gen. ------- //Lövet |
|
|
På tal om kostnader.. Så snälla Ni,läs detta hela inlägg först innan Ni kommenterar och klicka gärna på länken i detta inlägg också. Jag är ingen bilhandlare el dyl, men jag har haft drygt 30 bilar i min/våran ägo sedan 1984. Märkena har varit Renault,Volvo,Opel,Mitsubishi,Nissan,Peugeot,Saab,Bmw,Audi. Jag har i mesta möjliga mån försökt fixa servicar själv,men har även lämnat in bilar på auktoriserad service naturligtvis i de fall jag bedömt att saken varit för svår för mej själv,eller att det varit garanti-jobb etc. Jag har bara ägt en fabriksny-bil under mitt ägande,men haft flera "nyare-beg" bilar ( 3-5år). Dyrast på reservdelar är utan tvivel Japanska/asiatiska märken. Sämst var den Renault Megane Scenic 1,9tdi som jag köpte ny 1998. Som tur var så hade jag ett sk trygghetsavtal som kostade med ca 300kr/månaden och detta inkluderade allt utom drivmedel och däck. Summan av alla reparationer över avtalsperioden ( 36mån) blev över 25000kr medans jag betalade under 12000kr för detta enl avtalet. Bästa bil jag ägt prestanda kontra komfort var den Mitsubishi Sigma -91 3.0 V6-24v. Den gick underbart med tonvis av komfort :) Oplarna jag ägde har varit Ascona A,B,C,Kadett C,Omega. Volvobilarna har varit Amazon,142,164,242,244,245. Av alla dessa bilar jag ägt har inget märke orsakat mer bekymmer än Renault. Mest bränsletörstig var den Audi 100 5E -78 jag ägde som slukade 1.5lit/Mil landsvägskörning ! Snålast var Renault Megané Scenic 1,9tdi med 0,48lit/mil Landsväg tätt följd av min 525 Tds-98 som drog ca 0,6 lit/mil. Dyrast i min ägo var dessvärre denna 525 tds som slutligen kostat mej ca 70000kr under mitt ägande ( 3år ) och 12000 mil. Hade tur ändock när jag sålde iväg den när den nya ägaren fick haveri på diesel-pumpen ( huvudpumpen ) 3månader efter han köpt bilen av mej :( Han ställde av den såklart. Lite historia om mej och varför jag kommenterar det jag skrivit i tråden. Saken är denna att jag alltid gillat Bmw för dess prestanda och körglädje,inget snack om den saken. Men,för att förtydliga mej i tråden och varför jag skriver som jag gör är detta.. Jag anser inte att Bmw´s pris är rättfärdigat mot kund. Kvaliteten är inte så bra,körglädjen och prestandan till trots att varan/märket motsvarar detta. Det finns mängder av paralleller vara kontra prisvärdet på marknaden som jämnförelse. Jag jämnför priser innan jag köper,men naturligtvis kollar jag div tester eller litar till egen erfarenhet om sådan finns innan jag köper något. Så till Bmw där priset är högre pga märket är så kallat premium-bil. Men när rost,elektronik mm havererat på alla de Bmw bilar jag ägt så funderar man på vad Bmw syftar kvaliteten till? Än mera när man läser på AP om allehanda problem nyare och äldre modeller får och dras med. Alla bilar har mer eller mindre problem såklart,men hur kan man lösa detta och till vilken kostnad och vilken typ av fel är det? Detta är de punkter jag vill belysa genom detta inlägg och detta baserat på mina egna erfarenheter av märket och av andra märken jag ägt som jämnförelse. Det finns saker som en Bmw är i topp på,men inte bäst som många vill tro. Det finns även en mörkare sida där Bmw har sin plats,men som många här på AP inte vill kommentera i denna tråd eller förneka kanske är rätta ordet? Till Dej folke vill jag bara än en gång infoga nedstående länk som Du tydligt missat eller inte vill kännas vid kanske? Där finns uppgifter om Bmw samt andra märken och mil-kostnaden för var och en av märkena. Jag har inte hittat på detta utan detta är ett fakta presenterat utav Expressen. Länk Till Dej AKN vill jag skriva följande.. Det står Dej fritt att tolka det jag skrivit,men det jag inte fattar är när Du skrev att jag tyckte att Skoda var bäst på 4WD när jag före Ditt inlägg skrev att Audi var världsledande på detta ?! Sen har Du åkt slalom hit och dit och jag fattar inte vart Du vill komma? Det verkar finnas en grupp på AP som inte vill kännas vid att andra tycker illa om märket BMW? Synd att det är så,för jag tillför kritik mot BMW som märke men jag hatar inte BMW för det om Ni nu tror det? Om AP vill att de som misstycker mot märket skall lämna forumet så faller snart logiken men detta forum. Tanken är väl att tillföra och inte sortera ut oliktänkande eller? Alla har olika erfarenheter och därav olika tyckande i detta fallet märket BMW. Kanske skulle detta forum bli något som respekterades mera av tidningar,media och kanske BMW själva om det fanns flera som kände sej missnöjda med fel som uppstår på flera bilar,modeller av märket? Sk grupp-tryck. Det finns otroligt med info på AP när det gäller strul,fel etc. Många fel återkommer på flera bilar/ägare och det verkar bara rulla på utan att BMW´s återförsäljare tar någon notis om detta,eller ersätter ägare för detta? Ta ex med rosten.. Tittade på en Audi A6 -99 som nyligen ( Juni-2010 ) fått dörrar,motorhuv,baklucka,framskärmar och bakskärmen utbytt på garanti utan snack då garantin är 12 år på dessa bilar! Och inte omlackat,reparerat utan utbytt till fabriksnytt ! Bmw hade väl max 4år fram till 2003 vill jag minnas eller? Kamkedjor i all ära men det finns att läsa om haverier även hos Bmw där,för att inte tala om oljepumpar och läckande kylrör hos M62an etc. Lyftare,vippor som kostar en förmögenhet att byta ut på dito motor etc. Ja listan kan göra lång där olika modeller av Bmw har sin akilleshäl. Och strulet verkar inte stanna av med nyare modeller heller? Jag var nöjd med min senaste Bmw ( 525iT-2001 ) som rullade på utan större problem de 8000mil jag körde med den under 4år. Men när Hö-framlyckta (Xenon) lämnade in pga mekaniskt strul i den samma och priset ligger runt 6-8000kr för ett original så kändes det surt. Även Viskokopplingen för fläkten gnällde och priset för en sådan? Delar som kostar utan att för den delen höja värdet på bilen. Så nog kostar reservdelar till Bmw allt,i synnerhet när delar som man tycker borde hålla längre havererar? Pixelfel är standard,och dessvärre även hos Audi och Saab mfl. Jag hatar således inte BMW,men jag ogillar när man betalar mera för att få mera men ändock är kvaliteten inte så mycket bättre. Det är detta jag vill framföra,tyvärr helt OT och naturligtvis i fel tråd ( min ursäkt till TS ). |
|
|
Här är Lyxfällanprogrammet med Nadja som har en "lyxig BMW" - en 3-serien kompakt med inköpspris 75000kr. Länk Här är det programmet jag menade om han som hade bilen som hobby och körde på bana. Den sattes ut på bilfirma som säljuppdrag för 249000kr. Länk _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.