AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
42.413

Lyxfällan: Alla som kör BMW blir ruinerade!

Sida 5 av 8
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eller rättare sagt, både BMW och Audi OCH typ alla andra bilar har lite småproblem då och då som kräver lite omsorg.
Alex: Inte vet jag varför du väljer en X5 att jämföra med Skoda, borde kanske närmast jämföras med Audi Q7 eller Q8, MB GLK osv, kanske priserna jämnas ut lite mera där. Sen kanske grundpriser och vad som i realiteten säljs och väljs spelar viss roll också.
Kanske det är lite fel även att titta på hur en -93 Audi funkar att byta kamrem på. Kolla i stället på en vanlig A4 av nyare modell eller en t.ex en Passat kostar för att få samma jobb utfört. 10-12´+ är inget ovanligt i detta sammanhang, kanske detta är okänt för dig?
Det som diskussionen egentligen handlade om var att ta död på myten om att BMW är dyrare än många andra att äga, och då kanske man inte bara skall räkna på inköpspriset.
Personligen undviker jag fabriksnya bilar, redan där finns en god peng att tjäna. Jag känner heller inget behov att byta i onödan bara för bytandets skull.
Den statusen kan jag gott klara mig utan men redan där vet jag många som ödelagt sin ekonomi helt i onödan. Var och en gör ju sam han/hon vill, men lasta inte enskilda bilmärken för detta.

FP
Bjerser: Försäkringskostnaden beror knappast på bilmärket i sig eller dess kvalitet eller kostnader, mera på stöldbegärlighet, ägarens ålder, var man bor, hur man förvarar bilen osv.
Att vissa ägargrupper upplever dyr försäkring på en del bilar beror mera på ägarna själva, sett historiskt och fram till dagsläget. Bara vi själva kan möjligen ändra på detta, knappast BMW eller hur?
I mitt fall kan jag t.ex konstatera att min Passat 1,8T och min BMW 528 endast skiljer marginellt i försäkringskostnad, båda helförsäkrade. Varför är det ingen som klagar på försäkringen för VW Passat?

FP
ma
7.450
marin849
AKN: Kollade den där videon, mycket bra demonstration. Den borde sändas som reklamavbrott i TV lite då och då. :)

Alex84: Resonemanget om din Audi från 1993 fungerar lika bra på en BMW E34 från 93. Men det skiter sig om man tar en Audi resp. BMW från 2010.
marin849,
Ja det borde sändas under reklamen som i sig brukar vara maximalt komprimerad (för att höras). :-)

mvh/ Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Folke: Nej jag skyller inte Bmw som biltillverkare för försäkringspremien men det går inte att neka till att bilarna i många fall, för många människor, är lite dyrare att försäkra än en vanlig bil. Och det var det jag menade, även om Bmw har en grym potential att bli en billig bil i drift så förstör tex. försäkringspremien kalkylen för en del.

Just på grund av åldern, eller bostaden osv. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
ma
7.450
marin849
Eller klåfingriga människor som vill ha gratis Xenonstrålkastare och M-paket.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Vete fan vad som är värst: "Puckofällan" eller "Lycksökerska söker bonde"? I ena programmet ser man vuxna som inte kan sköta pengar, i det andra män som är som stora barn och WT-kärringar. Fy fan.

Tacka vet jag "Top Gear" ;-)
Ja,jag visste att brasan skulle få bränsle ;)

Till Dej folke vill jag bara skriva det Du rackade ner på i mitt första inlägg om Skoda vs BMW där Du tolkade att jag var motståndare till Skoda vilket jag inte är!

Sen tycker Du min jämnförelse är sned när jag jämnför priser mellan Skoda vs BMW i samma modell-skikt ?!

Hur vill Du jag skall göra den jämnförelsen då??
Jo genom att ändra bilmärke,men hallå är Du relevant eller ???

Vad det inte skoda och bmw Vi talade om va?

Sen är det rent patetiskt att se den självförnekelse som råder ang BMW bilar.
Vad skyddar Ni mest?
Erat ego eller?

BMW är dyrare att äga,det är bara så.
Jag har ägt 4st BMW bilar under 12 år så lite statistik bär jag på.
En E30-85,2st E39or -98,-01 och nu en e46 -01.
Av dessa 1st Diesel (525 Tds-98).

Bor på landet och har bilarna i eget låst garage och inga olyckor de senaste 26åren vilket borde få försäkringpremien att sjunka rejält.

Men icke, minst 6000kr är det som gäller för en bimmer.
Audi ja...3500 vid jämnförelse på en 2004 A6 2,4 ex och samma försäkring,dvs helförsäkring.

Det är inte jag som bestämmer reglerna utan Försäkringbolagen.

Så till kvaliteten och framdrivningen.
De flesta av Audi bilarna är 4WD.
Nu på sistonde har BMW´s tekniker kommit på Xdrive.

Så att Audi´s tekniker skulle vara lite efter,näe tror knappast det ;)
Först med Tdi var dom oxå i mitten av 80 talet.

Men det förnekar Ni säkert med,så lycka till med Era problemfria och billiga BMW bilar :)
Ja just ja,glömde en sak,Skoda Octavia Scout 4x4 folke.
Ta och leta upp den så ser Du vad jag jämnförde x5an mot innan Du skriver nästa inlägg !!
Jag tror det är någon som fått ömma tår sedan denna började köra Audi :-)

mvh/ Anders
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Jag kan fortfarande inte se jämförelsen mellan en X5 och en Octavia Scout 4x4...?
Dom ligger ju inte i samma segment direkt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alex84. En BMW X5 kostar från 529kkr (inte 800kkr) och Scout verkar börja på 240kkr, som du skrev.

Priset på 800kkr för en X5 verkar helt taget ur luften, eller så använder du ordet "från" helt felaktigt. Skriver man från 800kkr så ska det inte vara möjligt att köpa en fabriksny för 529kkr. Men det går, kanske inte utrustad som de flesta vill ha den, men ändå går den att köpa från 529kkr.

BMW har om jag inte är helt fel ute haft fyrhjulsdrift sen E30 så det är ingen nyhet för BMW.

De flesta Audi-bilarna är inte fyrhjulsdrivna, det är dock ett tillval som kan väljas till. Det är väl endast S, RS och Q som är fyrhjulsdrivna utan tillval? Så långt ifrån de flesta är fyrhjulsdrivna.

Hur som så är det 300' i skillnad och detta är oxå en del pengar.
Jämnförelsen tycker jag är ok med tanke på att båda är suvar och 4WD.

Visst hade E30 fyrhjulsdrift,det vet jag men Audi kan man väl säga är världsledande när det gäller detta när det gäller personbilar.

Glöm inte Tdi utvecklingen när Ni ändå vill motbevisa mej ;)
Jag backar om X5an men vi kör på X3an istället och detta...
Länk

Tyvärr är inte skodan med i denna jämnförelse,men det kvittar...
Med din logik, Alex84, borde Subaru vara värdsledande när det gäller fyrhjulsdrift.

mvh/ Anders
Nej men Audi som jag skrev tidigare!
Men Dina inlägg AKN är verkligen tillförande ser jag ;)

Vart placeras Din logik månne ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att Audi är duktiga på fyrhjulsdrift och speciellt att sammankoppla det med sitt varumärke råder det ingen tvekan om. Men på vilket sätt är de världsledande? Säljer mest 4wd bilar? Bäst teknik?

Tdi-utvecklingen har jag ingen koll på men att bygga bränslesnåla men samtidigt starka bilar ser jag som en av BMW:s största styrka. De Audi jag kört har inte imponerat när jag stått vid pumpen och inser vad de dragit.

Men jag gillar Audi. Tycker de gör bra bilar och skulle nog aldrig köpa en ny bil utan att jämföra vad jag skulle kunna få för motsvarande Audi för pengarna.

Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Något som är extra kul att reta Audi-entusiaster med är att quattro-bilarna fick ordentligt med pisk av bakhjulsdrivna Lancia inom rally. Det var först när Lancia hoppade av på grund av klen ekonomi som quattro nådde framgång och varumärket växte fram.

Inte för att det på något vis betyder att quattro är dåligt, men intressant med tanke på ofta Audi-entusiasters bild av fyrhjulsdrift som helt överlägsen tvåhjulsdriften.

Nu till det som är aktuellt i denna tråden, Bmw hade som sagt 4x4 på 80-talet och efter ett uppehåll under 90-talet kom X5 1998 (Audi hoppade på SUV-tåget först... knappt 10år efter?). 2001 bedömdes 325iX och S60 AWD minst lika kompetenta som A4 quattro och nu senast 2009 bedömdes xDrive och MB 4-matic som betydligt bättre än quattro och Subaru där Audin. Tex kördes ett test på kullagrade rullar för att simulera halka, där Audin rullade av dessa om man inte stod på gasen medan Bmw och MB bara drog iväg.
(TV 25/08)

Och vad jag tycker är viktigast, även om Audi tidsvis haft den bästa fyrhjulsdriften rent praktiskt har jag aldrig upplevt deras bilar som annat än tråkiga och sävliga. Och idag när tex. Bmw´s 4x4 dels fortfarande är mycket roligare men för tillfället mer kompetenta är saken enkel tycker jag?

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
GAR995 som var med i lyxfällan som Mårtenssons betalade 100.000 för är skrotad och ägs av thomassons group bilskrot helsingborg och delar säljs på bildelbasen från den bilen med chassienummer GR09042 säger väl allt pm det TV programmet

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.