|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Kanske kan det vara så för Mårtensson i Hörby är inte kända för att vara billiga Länk Ha deT |
|
|
Jojo,dom ( Lyxfällan deltagarna ) ringer runt och sänker räntor upp till 5-6% enheter bara så där..? Samtidigt med kronofogden i hälarna så går bankerna/kreditinstituten med på rekordlåga räntor,ja säkert är det bara för den gemene att ringa upp och förhandla..! Undrar hur mycket själva programmet ligger bakom förhandlandet ;) |
|
|
Idiot. Och dessutom en kass artikel. Tvingades sälja sin bil. Men fn tvingade honom att köpa den? |
|
|
Lyxfällan är en dokusåpa med manus och hela baletten som alla andra förbannade serier som sänds på alla reklamkanaler. |
|
|
Krika: Helt rätt, jag har av princip inte betalat tv-licens då jag tycker att det borde gå via skatt. Men har börjat betala pga skräp-programmen i reklamkanalerna. Viktigt att stödja kvalitetskanalerna i SVT samt SR. |
|
|
+1 SVT och SR är ju dessutom med och bidrar till att säkra och utveckla den tekniska kvaliteten medan reklamkanalerna snarare ställer frågan "hur dåligt kan det vara utan för mycket klagomål". Helt förståligt då ena gruppen bara ska tjäna pengar som enda mål. För övrigt måste det vara enormt tråkigt att se allting i pengar. Livskvalitet? Glädje? 6000 varv på trean med en BMW-sexa, det är livskvalitet hoho. |
|
| Uppenbarligen ser ju folk på (skit)programmen..! Tittar inte på det o betalar ingen licens (hade inte gjort oavsett iofs) | |
|
Marin849, Du tar upp en intressant aspekt - teknisk kvalitet. Vi får den kvalitet vi förtjänar! Om om ingen tittade/lyssnade på reklamkalanalerna pga att den tekniska kvaliten är för dålig så skulle det garanterat hända saker till det bättre. SVT och SR håller hög teknisk kvalitet av tradition och därför att de har finansiellla resurser. Samma sak med mp3 mm, låter skräp men det är ok för majoriteten. Resultatet blir att övriga medier anpassar sig. Varför lägga pengar på sådant som inte efterfrågas? mvh/ Anders |
|
|
"Om om ingen tittade/lyssnade på reklamkalanalerna pga att den tekniska kvaliten är för dålig" Tyvärr (?) är det ju så att många är nöjda/bryr sig inte om det är 128kbit mp3 eller ännu sämre, bara det låter. Eller att många kanaler sänder MPEG2 med så låg bitrate att det bara blir gröt såfort det är lite rörelser. Det är för övrigt detta de flesta är nöjda/bryr sig inte etc som gör att det går att sälja andra bilar än BMW (med flera) då det är samma sak typ. |
|
|
Precis och det därför vi ser BMW vandra åt det håll de gör. Säljer bra men tappar entusiaster. Volym är modellen, gärna uppbackat av miljölobbyism. På tal om volym; Allt ljud numer är hårdkomprimerat, det handlar bara om att låta högst. Ljudkvalitet är sekundärt. Jag hårddrar men man får väl misströsta ibland... ;-) mvh/ Anders |
|
|
Visst är det så, man kan bli deprimierad för mindre om man gör ett A/B test (lyssningsprov) mellan en originalutgåva av en skiva och en "remastered edition", "super duper deluxe extra destroyed edition" o vad det nu brukar stå. Första fem sekunderna kan man tycka att nyutgåvan låter bättre, tills man justerat för samma upplevda volym och upptäcker att det enda som har hänt är att det är mer bas och diskant och ingen dynamik = köttigt värre. Plötsligt framstår originalskivan som oerhört mycket bättre och skönare att lyssna på om man ska lyssna mer än en minut åt gången. Ja man får misströsta, jag blir smått irriterad varje gång jag tänker på att det är alla dessa utan kvalitetskrav/engagemang som gör att det inte går att anta att saker man köper är bra, eller att jobb blir bra utförda när man anlitar nån etc. Kostnaden är knappast ett problem om det bara var fler som var intresserad av lite kvalitet. Prolbemet är när 98,7% inte bryr sig och accepterar slit o släng och saker som verkar trasiga från början. I många fall innebär det också onödigt slitage på människan som ska använda grejerna. Dammsugare som låter hemskt illa, oergonomiska verktyg etc. Ahh. härligt positivt inlägg. :) |
|
|
Trevligt resonemang Ni för ang andra bilmärken resp ljudkvalitet. Det finns saker som konkurrens och utveckling vet Ni väl ? Om alla skulle köpa nytt och enbart BMW,hur skulle världen se ut då? Lika med ljudet? Troligen skulle marknaden krascha efter ett tag då ingen ville åka beg BMW dito lyssna på en grupp som inte hade pengar att lansera sin musik. Mp3'n dåliga kvalitet råder inget tvivel om,men för musiksmakarna har Flac utvecklats,dvs Free Losslees Audio Codec. Precis som namnet är kvaliteten fri från störningar och effekt förluster som Mp3 dras med,men naturligtvis inte lika bra som vanlig originalinspelning. Lika med Bil-märken. BMW har erkänt hög körglädje men kostar att köpa/äga mot andra bilmärken. Men även där har lågbudget märken som Skoda stigit i kvalitet utan att öka nämvärt i pris jämnförelse mot BMW. På tal om pris och kvalitet... Länk Vad kostade denna tingest ny kan man undra? Vad är BMW's värdeminskning på 3år kontra Skodas i pengar räknat? |
|
|
Kan inte riktigt hålla med här. Varifrån har du hämtat fakta att BMW kostar mera att köpa/äga jämfört med andra? Vilka andra måste man kanske fråga sig också? När blev Skoda ett lågbudgetmärke? Av de bilar jag ägt hittills kommer ingen ens i närheten av (låga) kostnader jämfört med den E39 som jag ägt i lite drygt 10 år nu. FP |
|
|
Alex84, Mediet är en sak, är det looseless så är det. Problemet är att tom mastern är komprimerad. Utan kompression låter det "svagt" och det blir svårt med återgivningen i dåliga anläggningar och/eller bullriga miljöer. Jag tycker det skall vara full dynamik och behöver dynamiken minskas ja då är det upp till aktuell uppspelningsutrustning att klara av den saken. Något som dessutom är fullt möjligt idag tak vare billiga dsp kretsar. Googla på "loudness war" och det finns mycket läsning om överdrivet användande utav kompression. mvh/ Anders |
|
|
Ja kvaliteten på Skoda har ökat, säkert bättre än BMW i vissa avseenden. Men den upplevda kvaliteten kan vara något helt annat. Och när man börjar skruva isär och riva bakom paneler och ser hur fint BMW har konstruerat även på sånt som inte syns då blir man lite varm inombords (och med vetskapen om att det även är så på en BMW från 1988). Och det ger förstås lite högre inköpspris. Tricket för ett budgetmärke är väl att snåla så mycket man bara kan överallt där det inte syns (så länge bilen är ny). Men det märks ju att en konstruktion kan vara mer eller mindre påkostad. Därmed inte sagt bra eller dålig faktisk kvalitet. |
|
|
Ursäkta OT. (Ljud råkar vara ett av mina stora intressen) Se denna korta video om kompression: Länk mvh/ Anders |
|
|
@folke: Ja jag vet inte vad Din budgett tillåter vid nybilsköp,men ex ny BMW x5 kostar från 800' och en Skoda Octavia Scout 4x4 från 240'. Vad värdeminskningen i skillnad märkena emellan per månad/år är väl lätt att räkna ut? Jag "rackar" inte ner på Skoda,tvärtom så är BMW kvalitet inte så bra som priset säger ! Det var detta jag ville säga med föregående inlägg om nu någon missförstod detta?! @AKN: Beträffande Flac filer så tycker jag dom har en duglig kvalitet jämnförelsevis orginalet och fler med mej tycker lika. Mp3 kvaliteten är sämre odisskutabelt,men hur många av de samplade låtarna på div torrent sajter är inte rippade om och om igen ? ( från org-mp3-ljudcd-mp3 osv. ) Ja jag vågar snacka skit om BMW på ett BMW forum för jag anser att kvaliteten hos BMW dalar medans priset skjuter i höjden. Vad gör jag här då,jo ett bilintresse och jag/vi äger fortfarande en BMW i familjen. Därmed inte sagt att jag kan kritisera märket för dess brister,för det har BMW nya som gamla modeller och detta i mängder. Kvalitet för mej är en bil som inger komfort,körglädje och få reparationer. Den skall vara möjlig att skruva själv i ( byta olja,filter etc) utan verkstadsbesök och delarna skall ha ett humant pris. Finns dessa bilar i verkligheten,jo dom gör det och min Audi från -93 är forfarande mer rostfri än nyare BMW bilar och den har en skön komfort trots att den bara har 150hkr. Är man lite händig är inte ett kamremmsbyte något hinder och detta till kostnaden av 3000kr inkl vattenpump och termostaten som ett ex. På min modell byter man ut båda stötdämparna fram under 30min utan att ens lyfta på bilen ;) Detta är ingenjörs-konst och många fler ex återfinns på Audi bilarna. Jo jag sneglar på Audi av många anledningar och BMW-märket falnar i mitt tycke alltmer då märket är övervärderat som försäljningobjekt och dyr i försäkring jämnförelsevis Audi mfl märken. Så där folke har Du mitt svar något för långt kanske,men likväl detaljerat. |
|
|
Alex84: Det finns bara en anledning till att din Audi är felhjulsdriven (om du inte kör quattro) : Snålhet. I stället för att bygga en riktig drivlina till bakhjulen är det så klart mycket billigare att sätta drivlinan direkt från motorn och ut till framhjulen. Fundera på det nästa gång du rosar "ingenjörskonsten" hos Audi (gäller andra snikmärken också så klart...) Kommer aldrig, aldrig, aldrig att äga en framhjulsdriven bil. /WGG |
|
|
Bmw är till skillnad från vad många tror relativt billiga att äga, tex konstaterade Teknikens Värld för några år sedan att E46 var den billigaste modellen såld ny i Sverige år 2002 att underhålla. Detta tillsammans med Ford Ka! Även E39 osv. var billigast i respektive klass. Och visst jämnas detta sedan ut med dyrare försäkring, högre inköpspris, dyrare delar (Jämfört med en "lagom" bil, säg Focus 2.0? Volvo är inte billigare tex.) osv. men även i slutändan är Bmw långt ifrån en dyr bil att äga. Jämför det med Skoda, VAGs priser på delar och service är verkligen fruktansvärda och min tjänstebil i form av en Passat diesel av senaste modell får X3an att framstå som riktigt billig i drift. Strax över 4000:- kostade en inspektion II hos Bmw till denna... Nog kan jag hålla med om att Bmw slarvar oförsvarbart ibland men det gör alla bilmärken, till och med Lexus har jag fått en hel del erfarenhet av på senare tid. Men kombinationen av kör och ägarglädje, ekonomi och kvalité är svårslagen på marknaden. //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
| Audi (i modern) tid måste vara en av de dyrarna bilarna att äga om man behöver reparera något (och det behöver man tydligen) allt tycks ju vara SVINdyrt om man frågar på originalverkstaden. Jag tycker BMW har rätt rimliga priser på många jobb. Undantaget vissa BMW verkstäder i storstäder som tar 2000kr/h.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.