|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vid 2 tillfällen nu har det rykt väldigt mycket vid kallstarter från min 330. Röken är av blå karaktär och varar i ett par sekunder. Bilen går förövrig bra i motor, inga missljud eller ryck. Har panikläst en hel bunt trådar idag och det många skriver om är vevhusventilationen som fryser. Låter rimligt men det har inte varit vidare kallt ute de senaste dagarna. Känns som att vintern har varit hård mot min ögonsten :=( Tack på förhand! | |
|
Kan vara att vevhusventilationen blivit tät och att bilen tryckt ut oljanågonstans som resulterar i att du får blårök vid kallstarter. Ryker bilen även när den är varm? Försvinner det mycket olja? |
|
| Blårök under så kort tid brukar bero på att en eller flera ventiltätningar släpper ner lite olja i cylindrarna vid avstängning och som snabbt bränns upp vid start. Det borde bli något mer rök om det är ventilationen. Prova att snäppa lös slangen vid ventilkåpan, dra ur oljestickan och blås i slangen och hör om det bublar och gurglar i oljesticksröret så kan du i alla fall utesluta att det är generalstopp där. | |
|
Tack för svar: Nej, bilen har bara rökt vid två kallstart tillfällen, efter ett par sekunder är allt normalt igen. Ingen rök när jag startade bilen imorse och åkte till jobbet. Oljefurbrukningen verkar vara ganska normal, Det är snart dags för service och jag har fyllt på 2 liter under loppet av 2 000 mil. Kollade oljestickan och det sitter lite gult glägg övers på vingarna, Jag kör ganska mycket korta sträckor så får hoppas att det bara är kondens? Vågar jag köra med bilen? |
|
|
Det är nog bara kondens. BMW är ganska kända för att få klegg uppe i ventilkåpan på vintertid. Tror nog att din vevhusventilation sitter ihopkopplad nere vid oljestickan som på 328 och där med kan det smita ner lite klegg till sticka högst upp. Kör en rejäl tur i stan så den blir riktigt varm så du blir av med kondensen. |
|
|
Kanonbra tips :=) Hoppas det är bra mekarväder imorgon så jag kan testa Anders tips! Passar på och fråga lite annat: Har ett mycket irriterande glapp i förarstolen, tror glappet sitter i ryggstödet. Är det någon som har haft samma problem och har mekat med dessa? Något klonkar i framvagnen när jag kör över gupp. Var nere i gds hallen och hissade upp bilen förra veckan och ryckte/slet i däcken. Kunde inte känna något glapp i spindelederna men det finns en risk att jag var för feg i mitt slitande. Tyckte dock att de bakre länkarmsbussningarna rörde sig ganska mycket när jag bände (de såg OK ut för blotta ögat). Det var också lite spel samt ljud från de inre styrlederna (om de heter så), ska det vara något spel där? Snart dags för besiktning och jag tänker inte låta dem pricka pärlan :) |
|
|
Nu har jag testat Anders knep med att blåsa i slangen som leder till ventilkåpan. Tyvärr blev jag ganska darrig när jag upptäckte att slangen var täckt runt väggarna med gult klägg! :=(, det var dock inte helt igentäppt. Kunde inte höra något gurgel från oljesticksröret men det kändes inte helt igengrosat när jag blåste i röret. Behöver jag panikbyta vevhusventilationen eller kan det vänta lite. När jag byter, behöver man tappa ur all olja? Har varit på mekonomen och köpt ny olja + filter som skall bytas ikväll. /Staffan |
|
|
Så där ser slangarna ut på insidan på en kortkörd M54:a eller t.o.m en som är långkörd i stark kyla. Oljan kan vara kvar vid byte av vevhusventilation. Vet inte hur ventilen funkar, men att det går att blåsa i den övre slangen till ventilkåpan kanske beror på att man blåser via ventilen ut i insuget. Och alltid står motorn med överlappande insugs och avgasventiler på någon cylinder och då blåser man ju rakt ut i avgasröret. |
|
|
Arghh! Kom precis tillbaks från gds hallen och hade tänkte byta olja, men det gick ju såklart inte :=(, Bmw har förstås satt dit ett plastlock till oljefilterhuset som man måste ha en 36 nyckel till! vem f-n har en 36 nyckel liggandes? Vad var det för fel på gamla konstruktionen, m42 motorn hade ju ett lock av aluminium och öppnades med en vanlig 13 nyckel! Provade med en större skiftnyckel men slutade med att plastgängan blev halvt runddragen :=( Suck! |
|
| Kan gå med en oljefilteravdragare modell stålbandsögla som man drar runt ytterdiametern. | |
|
Jaha då var det dags igen och värre en någonsin! :=( Igårkväll tog jag en tripp till affären för att inhandla lite till kvällens matmeny. Bilen gick som vanlig tills jag kollade i backspegeln och såg den täta rökridån jag lämnar efter mig, 2 sekunder senare dör motorn och blir tvingad att bärja bilen.Som tur var stannade ett trevligt par och hjälpte till (Stort tack till dem!) Så idag har jag stått i garaget och mekat bort tändstiften och pumpat ut 2 liter olja från cylindrarna! Motorn går iallafall runt nu på startmotorn och har sprejjat ner hela garaget med olja. Hur körd är jag? Lite sur blir man när man enbart kört 5 mil sträckor denna vinter samt att när jag frågade bmw förra säsongen så sa de att det inte hjälper med att byta vevhusventilationen. |
|
|
Uppdatering Nu har jag spenderat julhelgerna i garaget och bytt Vevhusventilationen ink alla rör (Cold climate) även bytt ventilkåpspackningen, termostathus, termostat, nya tändstift m.m och bilen lever igen :=) Motorlampan lyser dock fortfarande efter c:a 10 mils körning men jag tror detta beror på att det fortfarande finns olja kvar i avgassystemet, vad tror ni? Kan lova att det rök något fruktansvärt de första minutrarna vid start, motorn hade svalt i sig 4 liter olja! Kan också tillägga att det går att byta ventilationen utan att plocka bort insuget men det är väldigt trångt :=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.