AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.182

Årets höjdpunkt närmar sig - dags för sommardäck!

Jag byter till sommardäck lördag morgon 28e Mars hos BMW i Solna! YES, äntligen! Ska bli skönt med däck man kan pressa i kurvorna! Inte tala om utseendet! Äntligen..

jo
39
johan_user
328i Touring -96
håller verkligen med, jag rent av hatar vinterdäcken...
Pressa nu lagom i kurvorna bara... Än är det en bit till 5-10°+ utom möjligen kanske mitt på dagen i sydligaste landsdelarna. innan dess är sommargummit hårt och lömskt jämfört med vinterdäckens mjukare och mera anpassade gummiblandningar.
Flera MC har frestats att köra en runda här i söder redan, tyvärr med olyckligt resultat i en del fall. Torra vägar innebär inte automatiskt optimala förhållanden när det är kyligt, rullgrus spelar givetvis också in.

FP
JO, vet att däcken blir hårda och så. Men greppet är endå mycket bätttre än i mina Nokian RSI. De är ju extramt "svajjiga" klackar på dem. Kanonkomfort och kanon i snl, men inte 100 på torr asfalt. Är dock supernöjd med dem. =)

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vågar man verkligen byta till sommarsulorna redan? Väderprognosen säger ju just nu att det ska vara lugnt fram tills påskhelgen..men efter? nja..man vet inte med april alltså.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Våga sommar hjul eller vägra vinter hjul?

Byte på sambos Polo förra veckan o dagen efter kom det snö!!!
Men som tur är så ligger inte snö värst länge i Borås för dagen efter var det inte mycket kvar o vägarna var blöta - inget snö, slask eller is.

Kommer det snö då är det bara att det väldigt lugnt o försiktigt.
Visserligen vet inta alla förare vad det betyder heller för dom kör på samma sätt oavsett väder.

BMW - Beroende Med Wilja!
Haha, håller med. Många kör bara på som vanigt, medans andra inte vågar köra över 20kmh...

Gr
133
Grimm
320i -99
Nja, jag väntar ett tag till innan byte till sommarhjul.
För min del så vill jag ha sanden sopad från vägarna här innan, för att slippa onödigt blästring på sommarfälgarna, men sån är jag.

Men visst, nu börjar det suga i slänga på-tarmen och det går väl inte en dag nu utan att man tänker på det. Men så ska det väl vara.
Jag bytte nyss, alltid lite speciellt att få skruva dit sprillans nya hjul.
Det började inte så bra dock, hylsan till momentnyckeln sprack när det var dags att skruva på första hjulet! BMW Original kvalitet det... så man fick krypköra till föräldrarna och hämta en ny hylsa.
Tänker inte köpa en ny hos BMW, den jag ersatte med kändes mycket solidare.

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
väntar till efter besiktningen ( 25/4 ) tror jag. de kanske kinkar över mina sommarfälgar? m68 225 fram 245 bak.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Ska man våga såtta på Länk
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Själv tog jag ut cabben idag.. Full värme + rumpvärmare. Snoret droppade ur näsan, men det var det värt. =)
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

I dag var det försommarvärme här i Jönköping där jag bor, och massor med "sommarbilar" och motorcyklar som kommit ut på vägen. Så i helgen skall det bytas till sommardäck. Klart det är kul att slänga på sommarsulorna och slippa höra dubben. Har tillgång till kompressor så bytet skall gå som en dans.

Mange
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.