AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.236

E28 518i kokar! vad för möjliga fel?

Visa användare
40
bånge
318i -93
en kompis har problem med sin 528i som kokar efter någon km! provkörde den häromdagen och konstaterade att det tickade, som ett läckage i antingen grenrörs packningen eller kanske mellan toppen & blocket? vatten finns i, och alt ser ut som det ska tycker jag, förutom det där tickandet på avgassidan av motorn!

när den köptes för ett tag sedan så fick hon ingen värme i den, termostaten byttes då och efter det så kokar den alltså!
Visa användare
40
bånge
318i -93
kan också till lägga min egna fundering på fel också iofs, en tanke som slog mig nr jag kollat på den var att topplockspackningen kanske gått? eller att toppen är skev? fick för mig att bilar kan koka om ngt av det är felet?
Visa användare
40
bånge
318i -93
ingen som har några tips och funderingar??
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Testa att lufta kylsystemet ordentligt, kan ha uppstått luftfickor vid termostatbytet.

Nummer två blir väl att kolla vattenpumpen.
Visa användare
24
computercowboy
Bmw e21 323i tc baur 1980
original bil.
Topplockspakningen är det inte, isåfall har du vatten i oljan...gör som bmwlundqvist skriver, annars kan termostaten vara kass, du kan testa den om du demontera den och lägger den i varmvatten, då ser du om den öppnar/stänger sig.

Topplockspackningen kan det mycket väl vara. vad är det som säger att det är öppning just mellan kylvätske och oljekanal? Och isf, vilket håll vandrar vätskorna om vi säger att oljetrycket är runt 4 bar och kylvätskan kanske 1 bar?
Många skrönor är det runt kylsystemen, även om vi givetvis inte skall hoppas att det kräver en topplocksrenovering.
Termostatfel ger mycket sällan för hög motortemperatur, däremot för låg eftersom de oftast hänger sig i halvöppet läge, hamnar snett eller nåt främmande föremål fastnar i öppningen.
Luftfickor i kylvätskan är vanligt och kan vara besvärligt att bli av med och detta kan ställa till problem som ovan. Tickande/pysande läte bör också kollas upp, kan som sagt tyda på läcka i toppackningen.

FP
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag bytte topp-packning på fars 530-90 (M30)nyss då var mycket packningsmateriel borta på ett ställe(längst bak) Felet "bara kom" och motorn blev varm. Lufta övrdrivet mycket efteråt så fixar det sig.

/Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.