AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.162

Nikasil i motorn, spelar det roll i dagsläget?

fr
11
freddalf
M3 E92-08
Saab 9-5 kombi -07
Tjena. jag ska nog köpa en 523 1997 års modell. regnr DOR 843. Denna har nikasil i cylindrarna va?

Min fråga är: spelar det någon roll? Den är svensksåld, i bra skick och nybesiktigad. Ägd av 2 st svenskar tidigare.

Antag nu att den bara har gått på bra bensin, är det fortfarande problem med dålig bensin i europa? Eller vågar man ta den till östeuropa eller england?

Om man skulle göra det på en resa med dålig bensin, spelar det så stor roll om det bara handrlar oom ett par-tre hundra mil?

Om man måste hålla sig i skandinavien eller bara länder med svavelfattig soppa, kanske man ska köpa en senare modell...?

MVH/Fredrik

Transocean
Hej du har kanske redan sett denna sidan? Länk

Det är bra soppa i de forna öststater, blir möjligtvis värre om du skall långt österut och måste tanka från allehanda dunkar etc. Bilen du planerar att köpa är väldigt vanlig i de gamla östländerna, så jag tror att du kan känna dig helt lugn!

Jag har "östtankat" min Nicasil M60 flera gånger, inte har jag fått några problem i alla fall annat än pengar till övers.
as
85
ase
530D T -05
540IA T -00
Det är en trojan i länken.....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
UK har haft stora problem med M52 96-98 Nikasilmotorer pga bensinkvaliten, hög sulfathalt, BMW har bytt motorblock på löpande band, men jag kan inte påminna mig om att nån har haft problem i Sverige.
Arabländer, Canada Irland, UK mfl har haft problem.
M60 blocken ändrades för export till dessa länder.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.