AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.039

M3 E46: Bilens påverkan av spacers?

Sida 1 av 2
Hej.

Funderar på att sätta dit spacers för att få mina 19" CSL att fylla ut skärmarna mer. Bilen används enbart på gata.

Tanken är att sätta dit 15mm fram och 10mm bak.
Jag vet att hjullagren slit snabbare men min fråga är HUR kommer bilen bete sig?

Undertyrd/överstyrd? Kommer bilen bli instabil och svajjig?

Ser gärna att ni som verkligen har erfarenhet av det här svarar, inte "min kompis sa att hans bror hade provat bla bla bla ja ni förstår"

Mycket tacksam för svar.

Mvh Filip
behrozosogh
Tja!

det e bara o smälla dit de,,,du kommer inte känna skillnad..
har själv kört med spacers på många M bilar..inget som du kommer o märka av.

Catch me if you can..

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
Br
9
Breyton
M3 E46 2003
Har även jag en fråga ang spacers.. Tänkte montera som du Phoenix , 15 mm fram och 10mm bak men med mina original 19" m3 fälgar på e46an.
Funkar de måtten eller tror ni det krävs andra mått på spacersen?

15mm per hjul fram och 10mm per hjul bak.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Även jag har funderat på spacers. Kommer inte bilen bete sig konstigt på vägen om man har 15mm fram och 10mm bak? För mig låter det som att bilen kommer understyra aningen mer än förut..

/Jonas
Casy: Du har en E36 och det skiljer en del.

Breyton. Det är ungefär samma ET på dina som på mina så det är samma sak.
Br
9
Breyton
M3 E46 2003
Ok.. Anl till att du välger just DET måttet fram och bak?
Jag har sett otaliga bilder på M3 E46 med CSL fälgar med olika spacers och samma sänkning som jag har. 15 fram och 10 bak är de som fyller ut bäst (lagom).

Mvh
Filip:
Jag har också funderat på spacers trots att det inte är original =), de funderingar jag haft var just vägegenskaperna och då måste det väl vara bäst att bredda lika runt om men jag förstår vad du menar då framskärmarna sväljer fälgarna väldigt mycket, 15 mm kan man ju bulta fast och få med navstyrning men 10 mm blir det längre hjulbultar och utsticket på bromsskivan är väl t.o.m mer än 10 mm och då blir det utan navstyrning eller finns det någon med styrning?

/Micke

Länk
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Nackdelen med 10mm spacers är att dom inte är navstyrda. Hjulen bak är ifs. inte lika känsliga om det skulle bli en aning ocentrerat.
Kör du med std. camber så kommer det säkert bli riktigt fräckt.

Lite spårkänsligare får du räkna med...

Manton racing kan jag rek. om du ska tag i billiga och bra spacers. Länk
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Micke169: hann inte läsa ditt inlägg.
Men som du antyder, så sticker navet ut ca 13mm.
Micke: De spacersen jag tänker köpa är från FK och är navstyrda fram/bak. Jag får se hur jag gör :)
Såg att styletech har FK till ganska bra priser, ska ev. sälja bilen om 2 veckor (kommer en spekulant då) men annars tror jag att jag space:ar ut mina med, det ser inte bra ut när hjulen sitter så långt in, jag frågade manton om deras 10 mm har navstyrning och det har de inte men riktigt bra priser har de fast utan navstyrning vägrar jag.

/Micke

Länk
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Phoenix: Jo tack, jag vet att jag har en E36 :P Själv har jag funderat på att sätta 5mm spacers enbart fram. Bak tycker jag inte att det behövs. Men frågan kvarstår hur bilen beter sig om man sätter olika spacers fram och bak? ;)

/Jonas
Micke: Jag handlar från Tyskland och FK har navstyrda i sitt sortiment.

Casy: Jag satte 5mm på min gamla E36 för att klara ET't på fälgarna fram och det var ingen större skillnad.

Mvh
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Jag kommer köra med 20mm fram, samt 25mm bak, med 9" fälgar med et40 runt om.
Idag har jag 20mm spacerna bak, men ska testa att flytta fram dem, blir det för mycket får det bli 15mm istället.
Kör med H&R's DRA som man bultar fast.
Här är en länk till de jag ska köpa!

15mm fram 10mm bak, förlängda bultar + frakt = 128 EURO, slå det :)

Länk

Obs, de jag länkade till är inte navstyrda utan skulle bara ge länken till företaget, givetvis är det navstyrda jag ska köpa.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Hänger inte med riktigt. Hur ser en 10mm navstyrd spacers ut, när navet på skivorna sticker ut 13mm.
så här?

Länk
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Ok, ser ut att funka.
Har inte sett liknade spacers förut. Avfasningen på fälgen räcker tydligen för att komma ner till 10mm.

Du får gärna uppdatera tråden när du fått på prylarna.
Har själv räknat köra med 15mm spacers bak. Risken är att det blir lite väl tajt. 10mm är nog mer optimalt.
De spacersen du sett har förmodligen varit UTAN centreringsringen på spacersen. Centreringsringen går ju över den gamla ringen på navet vilket gör att du kan breda samtidigt som fälgen blir centrerad på spacersen.

De här är de enda spacersen jag skulle rekommendera att köra på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.