AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.142

Mekonomen = idiot ocker

Sida 1 av 2
kan nån säga mig hur denna "smarta" kedja säljer pirat delar till samma pris som bmw orig delar. tror de att folk är dumma??!!

ex. termost. pirat = 360kr
bmw orig = 350

och det finns en hel del andra delar som skiljer på det här sättet.. idiotmekonomen!
Jag har bara goda erfarenheter av Mekonomen. Både på kvalitet och priser.

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har märkt att många ggr så är har org bmw delar bättre pris än alla pirat försäljare kan ge.
Och framför allt är mekonomen dyrare än bmw i det mesta jag har behövt till min 535, och kvaliten är långt ifrån likvärdig alla ggr.

MVH
Pelle
cs4605
att mekonomen hålller på så här är ju helt klart ocker o inget annat.

pirat är ju alltid pirat! visst kan pirat delar ibland imponera, men de SKA ju vara billigare.

det enda jag kan rekomendera köpa hos dom är 25L hinken med mineralolja(Castrol)
Jag handlar numera på Bilbiten i Solna/Sundbyberg´s omr, (kommer inte ihåg exakt adress.) efter det visade sig att de tog näst intill halv priset på samma stötdämpare som Mekonomen sålde....
där ser man :D

tycker bara synd om de som "tror" att mekonomen har bra piser.. pssss
matwip
Vad är en piratdel egentligen? - Ett SKF lager som ligger i en SKF-kartong. Eller ett SKF lager som ligger i en BMW kartong?

Mvh Matwip
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
jämnförde silentblocken till en e28:a och såg att Biltema tog lika mycket som BMW Ca 450-500:-!!!Kollade bara på biltema för skojs skull och efter det så var ju valet enkelt,BMW!!!!!!!!!

Mvh Ricke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Termostaten är garanterat av samma fabrikat som orginal,BMW tillverkar inga termostarer,
Har ett lysande exempel liggand i köket precis just nu.
Nämligen en ventilkåpspackning till min 528 som kommer via en grossist som heter ABR (ab reservdelar)i Stockholm som min verkstadskontakt beställt hem åt mig.
Orginalpackning har exact samma nummer som "pirat"
men på "pirat" är BMW.loggan bortslipad syns helt klart
(ska fota av vid ett senare repotage)
De tillverkas alltså på samma lina med delas till BMW
och andra reservdelsgrossister men är extact samma pryl.
bara det att BMw-loggan inte får stå på icke BMW försålda reserdelar.
Det är väldigt få delar på en bil som biltilverkaren
gör själva, utan det mesta köps av underleverantörer.

MVH
Hasso
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Om man hittar en del hos Mekonomen som är dyrare än orginal så säg till i butiken så brukar dom justera priset

Priser ändras ofta och orginalbutikerna sänker eller höjer priste ofta och då kan det vara så att inte Pirat-butikerna hinner med att sänka sina priser men dom gör det om man påpekar detta i butiken eller ringer till huvudkontoret.

Mekonomens framvagnsdelar samt elektronik, kopplingar (om man vill får man sachs), stötdämpare, hjullager mm är utav samma fabrik som orginalbutikerna tar ifrån men i annan kartong till ett lägre pris och TVÅ års garanti.
(Nej, jag jobbar inte på Mekonomen, men jag har gjort.)

/Janne
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har alltid kallat dom DYRONOMEN

förvisso stämmer det med att bmw inte tillverkar alla delar i bilen.. nej, långt ifrån.

även om det nu är så att det är samma tillverkare på termostaten så räknas det som ORIGINAL-del. Detta tycker jag ändå på nåt sätt är betryggande.

Hur skulle ni tex reagerara om ni vvar intressrade av en bil och ägaren tar fram en pärm full me Mekonomen kvitton? haaah.. nej tack.. nästa bil

Man får ju liksom anpassa sina priser...

en annan väldigt irriterande sak är alla dessa muppar på skrotfirmorna. det finns inte många bland dom som vet vad dom håller på med.

ca 90% av skrotnissarna tycker att de gör hellt rätt i att ta halva nypriset på en gammal rostig reservdel... öhhh helloo wake up för fan.

när man påpekar detta brukar de bli förbannade... haah

Crusty
Håller med Handyman! Mekonomen har jag ingen bättre erfarenhet av!! O deras verkstäder? Lämmnade in min bil en gång (vet inte varför igentligen) på en av deras "Auktoriserde verkstäder" och möttes av en massa "HillBillies" som dessutom lurade mig på pengar!GRRRR!!!!
Jag måste säga attjag är förvånad när jag läser den här tråden.

Jag har lämnat in mina bilar flera gånger på en Auktoriserad Mekonomen verkstad i Vänersborg och jag är mycket nöjd med både service kvalitet och priser.

Jag har iochförsig tre mil till närmsta BMW verkstad och knappt tre km till Mekonomen, men jag kommer att fortsätta att vända mig till dem när jag behöver då det är ganska lätt att få tid plus att man 99% av tillfällena kan få låne bil som de bara ibland tar betalt för.

Det är ju möljigt att de andra verkstäderna är sämre, men jag skulle nog ge dem en chans.

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
Crusty
Tror inte att alla mekonomen verkstäder är oseriösa, absolut inte! Men just den jag hammnade på var nog det! Visste inte vad det var för ett ställe innan jag körde dit
Har bra erfarenheter av Mekonomens prylar och personal. Det verkar vara bra kvalitet på dom flesta saker de säljer.

Problemet med Mekonomen är ju deras priser. Deras priser ligger irriterande ofta nära orginaldelarna. Kan nämna casterstag med bussning ger en prisskillnad på 118:-. Bakhjulslager till E28 kostade lika mycket av dom som BMW osv. Så länge priserna är så gott som identiska är det väl bättre att vinsten för delarna går till "Moderbolaget" som då kan fortsätta utveckla läckra bilar. Det värsta jag varit med om var när jag betalade 700:- för ett piratbakhjulslager (Ej Mekonomen) och orginalet gick på < 500. På förpackningen stod det oxå att det passade Opel Omega...

Mekonomen är inte speciellt billig till trista bilar heller. Kollade pris på utbytes bromsok till SAAB 900-85:a prisskillnad ca: 70 - 80 pix. Wha!!! Skall man köpa pirat skall man väl tjäna på det, det är väl hela grejen?

Kolla alltid priserna innan ni handlar och det kommer bli mer orginalprylar i bilarna efter det.

Mvh LEF
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Mekonomen säljer många delar som Volvo har original till sina bilar i samma förpackning! Bara att jämföra pris och köpa där det är billigast.

I de fallen är firmor som mekonomen och liknande rätt bra... Eller hur!
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Vi bytte koppling på kompisens 323-85 mekonomen ville ha 1800 för kitet, samma inehåll som hos BMW fast där tog dom 1200:- HUGA!! 600 spänn billigare hos BMW. Vet inte om han fick specialpris men ändå...

LTK, Artisblau glidare i Alingsås
Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
Jag tycker inte heller om Mekonomen!
De är bra skit grejer som dom har!
haaaaaah

jag visste väl att mina bmw bröder hade huvudet på skaft.

det måste ju finnas åtminstone lite logik i livet.

VISST SKA PIRATDELAR VARA BILLIGARE. hillbillisarna på mekonomen borde fan sänka eller gå i KK
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Det är inget fel på mekonomens delar. Ofta är det prceis samma saker som finns att köpa på BMW, fast i en annan kartong.

Till tex Mercedes så vet jag att de delarna som Mercedes säljer är exakt samma som mekonomens delar. Detta gäller MB W124- modellen, Mercedes tillverkar inte längre orginaldelar till så gamla modeller.

Ibland så har mekonomen höga priser, och då kan man lika gärna köpa orginal.

Köpte idag nya torkarbald till min 735iA, gav 413 kronor för Bosch Twin blad med spoiler och allt. Inte så dyrt tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.