AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.405

Ska man rostskydda ettan?

Sida 1 av 2
Lät någon kolla bilen med hålrumskamera och det fanns inget synlig (gul) vax i hålrummen i karossen. Ska det vara så och behöver man då rostskydda om man tänker behålla bilen längre än typ 3 år? Fanns inget synlig rost efter 18mån.

Hur tänker/gör ni?

Mvh
my
85
myr81
330dA -01
Det är nog ingen dålig idé.
Plockade bort mina tröskellådor i går och det låg ett centimeter tjockt lager med grus mellan tröskellådan och karossen (binder fukten). Jag vet att min bil är ganska mycket äldre än din men till historien hör att på min bil så har tröskellådorna plockats bort vart annat år för att omlackeras.
Min tanke är att om en rostskyddsbehandling skulle göras, vilket klart är att rekomendera, så skall alla plastkåpor plockas bort och tvättas och torkas. Där till även slipa eller blästra de ställen där rosten redan har fått sitt fäste.

Bävar för den dagen då jag plockar bort plasten i hjulhuset. antar att det ligger en hel del godheter där också. Där grus samlas bildas rost.
Troskellådor, hjulhus mm. kommer man åt själv så där kan man evt hålla koll själv. Men det jag undrar om mest är hålrummen. Har någon mer med en etta kollat hur det ser ut där? Finns synlig vax?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tänk på att rostskyddsbehandling kan äventyra bilens rostskyddsgaranti!

Kan fråga verkstan om det ska se ut som den gör, den ska in för service snart.

De första ettorna är nu 5år gamla, finns spår av rost där? Någon?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

steaman:
Utveckla gärna det du skrev....

Jag har tämligen svårt att se att det skulle äventyra rostskyddsgarantin OM man lämnar in bilen hos en seriös rostskyddare.

Mvh Janne.
Gemini__
"oreos" inlägg i följande tråd verkar relevant här:

Länk

"Jag fick följande svar från BMW när jag frågade om extra rostskyddsbehandling (med anledning av att E60 fick 4 stjärnor i rostregistret [LÄNK]

"Om du utför en rostskyddsbehandling på din bil blir inte rostskyddsgarantin ogiltig med automatik. Däremot om det visar sig att denna behandling är orsak till eventuell uppkomst av rost omfattas inte den rosten av rostskyddsgarantin.

E60 har ny teknik vad gäller rostskyddsbehandling av hålrum. Vax osv används inte i samma utsträckning som tidigare varför dessa bilar ser "torra" ut i hålrummen. BMW anser detta rostskydd helt tillräckligt och rekommenderar inte några efterbehandlingar. Om PVC skiktet under bilen blir slitet eller skadat rekommenderas däremot att detta bättras..."
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det finna vissa efterbehandlingar som kan påverka (eventuellt lösa upp) BMW behandlingar vilket skulle kunna äventyra garantin! Vid tvist kan ju bli "omvänd bevisbörda" på grund av detta.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, ok...kanske skulle kunna bli ett problem i förlängningen, men en behandling som man gör med också garanti från den rostskyddsfirman torde råda bot på detta eventuella problem.

Normalt sett(eller ska jag skriva förr i världen) så började iaf anmärkningarna från SBP uppkomma efter 11år...i genomsnitt då.

Visst, rosten börjar egentligen från dag 1, men att många idag har problem med rost i relativt nya bilar är ju oroväckande..
JAG skulle iaf inte tveka om att göra en behandling efter något år senast i saltslasket om jag handlat ny bil.
Bromsrör osv är iaf ett problem område även i dag, dvs dessa rostar relativt snabbt på många bilmodeller och föranleder byten hyfsat frekvent...
Inte billigt eller speciellt "kul" att byta rör i tid o otid..eller något annat såsom fjäderben osv.

Nyare bilar med rostproblem är ju dock oftast "kittrelaterat" eller lackrelaterat på karossen och där hjälper ju inte en behandling på "vanligt sätt".

Men ok, t.ex rören är ju inte svårt eller dyrt att rostskydda själv, med bara liiite kunskap..

Jaja...den som lever får se.
Verkar dock hitintills som att både E60 femman och E90 trean likaväl som "ettan" klarar sig bra från rostmasken, och det är naturligtvis bra.

Mvh Janne.
Martin E
@steaman
Varför skulle en rostskyddsbehandling försämra rostskyddet.
I mina öron låter det befängt att tro att så skulle vara fallet som du beskriver det.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Eftersom du inte orkar läsa trådens länkar så klipper jag en ett tidigare inlägg (inte mitt):

Jag fick följande svar från BMW när jag frågade om extra rostskyddsbehandling (med anledning av att E60 fick 4 stjärnor i rostregistret [LÄNK]

"Om du utför en rostskyddsbehandling på din bil blir inte rostskyddsgarantin ogiltig med automatik. Däremot om det visar sig att denna behandling är orsak till eventuell uppkomst av rost omfattas inte den rosten av rostskyddsgarantin.

E60 har ny teknik vad gäller rostskyddsbehandling av hålrum. Vax osv används inte i samma utsträckning som tidigare varför dessa bilar ser "torra" ut i hålrummen. BMW anser detta rostskydd helt tillräckligt och rekommenderar inte några efterbehandlingar. Om PVC skiktet under bilen blir slitet eller skadat rekommenderas däremot att detta bättras.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Får t.ex E60 en "fyra" av fem möjliga poäng i ett test av rostskyddet så finns det helt klart brister i rostskyddet..

Jag skulle som sagt göra en efterbehandling trots påståendena från BMW att det inte är rekommendabelt i t.ex hålrummen.
Har otroligt svårt att se att det är 100% rostskyddat i hålrumsbehandlingen från fabrik.
Dvs rostskyddet är "för evigt" där enligt BMW..

Risken dessutom med att det uppstår rost pga en behandling torde räknas som minimal(obefintlig) om man gör den hos en seriös rostskyddsfirma.

Mvh Janne.

Martin E
Håller med Janne

Varför skulle en seriöst rostskyddsbehandlad bil rosta mer.
Sannolikt vill BMW inte rek detta för att bilen skulle då framstå som mer rost benägen.

Rent subjektivt ser man sällan riktiga rost högar från BMW
Vissa märken som Ford, Hyunday och opel är ju ökända med enorma rost problem.

Jag skulle inte tveka att rostskydds behandla bilen om jag vill ha den länge.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har bara belyst eventuella risker som men bör vara medveten om. Vi är ju vuxna och myndiga personer som fattar egna beslut!

Eftersom jag själv inte kommer att ha min bil till det den blir gammal så prioriterar jag att kunna sälja bilen i sånt skick att alla garantier gäller och alla servicepunkter är uppfyllda. Jag har svårt att tro att någon av er kommer ha bilen så länge så att en extra rostskyddsbehandling kommer ha någon effekt under ägandet, varför då slänga bort massa pengar på detta?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag misstänker att en bil som gjort en kompletterande rostskyddsbehandling är lättare att sälja...
Oavsett om bilen är "hyfsat rostskyddsbehandlad" från fabrik s.a.s..
Jag tror dessutom att man får igen dessa SMÅpengar som det ändå är i sammanhanget.

Nu har jag aldrig ägt en sprillans ny bil heller, men att säga att man inte tycker det är lönt att göra en extra behandling pga att man inte ska äga bilen något längre tag är förvisso ett argument som säkert är rationellt, men i dagens läge med "finanskris" och annat så tror jag att om man har gjort åtminstone en extra behandling på sin vagn så får man mera för bilen och att den blir lättare att avyttra i slutändan.
Garantin har jag också ytterst svårt att tänka mig skulle försvinna..

Men visst, jag förstår att vissa blir tveksamma om nu BMW går ut med att "eventuellt" skulle denna garanti bli föremål för diskussion i något fall om man gjort en rostskyddsbehandling och bilen uppvisar rost på något ställe..
Men behandlingar som görs är ju i balkar o hålrum, underrede...där tror jag aldrig att det blir rost innan garantin går ut, dvs inom 12 år om man gör en kompletteringsbehandling.
En bil "genomrostar" normalt sett inte inom 12 år.
Ok, E46:an har ju lite problem med bla. motorhuven, men det är en annan femma och bedrövligt dåligt naturligtvis..

Kittskarvar och lack i övrigt är ju det stora problemet iaf på gamla 3 och 5- serien.
Där hjälper visserligen en behandling inte så speciellt mycket iofs..
Jag tror ju inte heller att BMW kan säga med hedern i behåll>>>>Pga att du har gjort en extra behandling på denna vagn så får du inte en spänn för att din rost runt kittskarvar runt dörrarna uppvisar rost..

Har förresten någon varit med om att t.ex BMW vägrat byta ut någon del för att man gjort en extra rostskyddsbehandling?
Kan ju vara intressant att få lite feedback i denna fråga..

Mvh Janne.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En extre rostskyddsbehandling på en relativt ny bil är inget som jag påverkas av, snarare så att jag undrar vad det är som säljaren vill dölja. Detta gäller givetvis inte om bilen är en Alfa eller Fiat!

Martin E
En rostskyddsbehandlad bil är definitivt mer värd i mina ögon.
Ju äldre bilen är destor mer är det värt att man har investerat i det.

Självklart kommer jag inte lägga ut 7-8000 kronor på att rostskydda min bil då jag kommer att sälja den inom 3 år och kommer knappast få igen pengarna då majoriteten resonerar som steaman.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag pröjsade 3600kr för rostskyddsbehandlingen i somras på min gamla 7:a.
En Noxudolbehandling..
Prisvärt o förhoppningsvis en godtagbar ersättningsbehandling mot Tuff-kote t.ex..

Mvh Janne.
Gemini__
Var riktigt billigt. Var lämnade du in bilen? Betalade 5500 kr för en komplett Dinitrolbehandling på min E38.

Mvh:
Thomas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Thomas:
Länk

Miljövänlig behandling dessutom :)

Mvh Janne.

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Men vad hjälper en rotskyddsbehandling när vissa E46 ser ut som de fått vattkoppor. Tittade på en faceliftad -02 med en vän i helgen och det var ingen rolig syn. I stort sett alla plåtdelar hade rostbubblor, trösklar, baklucka, huv, framskärmar, a-stolpar... Nu var väl just denna bil antagligen värre än snittet.
Jag tror BMW har lyckats mycket bättre med E60, E90 och E87 som dessutom har längre rostskyddsgaranti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.