|
|
|
|---|---|
|
Hade problm med skakningar vid inbromsning på min e46. Köpte eftermarknadsskivor av känt märke. Blev först bra men snart kom det tillbaka. Reklamerade skivorna och fick nya. Även de nya funkade först bra men slog sig sedan. Reklamerade igen och köpte skivor på Biltema istället och då blev det bra. Efter ett halvår visade sig att de underkände reklamation nr.2 pga att skivorna är något blåanlöpta (iget jag såg) och skyller på att e46 ofta har problem med bussningar i famvagnen och att detta gör att bromsarna utsätts för högre belastning då hjulvinklar kan vara fel. Jag förstår inte det resonemanget och nöjer med inte med den förklaringen. Hur ser ni på detta? | |
Gemini__ |
Tråkigt att det inte fungerar som det är tänkt. Får man fråga vilket märke det är på skivorna? |
| Brembo | |
Transocean |
Så det skakar ingenting alls med Biltemas skivor? Jag har kört med de flesta fabrikat och har nu Biltema runt om, men har faktiskt aldrig haft skeva skivor bortsett från ett tillfälle då de bakre skivorna var helt slutkörda och började till slut vibrera. En bromsskiva är inget högteknologiskt underverk, att det vibrerar på många Bmw-bilar beror på den avanserade men känsliga framvagnen. Bussningar och led slits; speciellt i kombination med breda däck, och då det kan vara förhållandevis dyrt att byta byter man gärna endast det som känns akut. Det riktiga vore förstås att byta rubbet, inte bara en glappande bussning i nåt stag. Har kört massa Saab,Volvo och en del mercedes innan jag bytte till BMW och de bilar hade aldrig broblem med skakande bromsar. Inte hade de den samma styrkänslan heller... Självklart är det tråkigt om bilen skakar när du bromsar, men om det var jag som sålt dig skivorna hade jag nog resonerat precis som dom gjort nu, även om det inte är nån tröst i ditt tillfälle. Ta bilen till en duktig oberoende BMW-verkstad och be dom att provköra/gå igenom rubbet i framvagnen. Skulle det däremot vara så att din bil fungerar helt som den skall med Biltemaskivor kan man ju utesluta slitna led/bussningar och i så fall har ju dina förra skivor varit defekta. |
|
Jag ser ingen logik i att dåliga bussningar eller felaktiga hjulvinklar skulle ge större belastning på bromsarna. Snarare tvärt om ifall hjulvinklarna är så tokiga att man får friktion mellan däck och vägbana som i så fall hjälper till att bromsa och då avlastar bromsarna, men även det är nog försumbart. Jag kan förstå att de tycker att du belastat skivorna för hårt och därmed utsatt dem för för hög värme om det är så att de var blåanlöpta, men inte tror jag att det beror på bussningar och hjulvinklar i så fall. |
|
|
Tack för era synpunkter. Kan tillägga att jag inte kört speciellt hårt med bilen, bara normal körning. |
|
| Jag har upplevt att nya Brembo-skivor har slagit sig en aning. Efter några hundra mil har de slitit till sig och inga mer problem har uppstått. Jag skulle tro att materialet i Bremboskivorna är lite uppskrämt (härdat/spänningar). Vid första inbromsningen som ger skivorna anlöpningstemperatur som svarar mot härdnivån löses dessa spänningar ur och skivorna slår sig en aning. Efter att ka slitit in sig funkar de fint igen och inga spänningar finns att löpa ur vid överhettning igen. Biltemaskivorna innehåller troligen inte dessa spänningar från början, men Transoceans upplevelser talar dock emot det hela. | |
|
Anders-72. Det är väl exakt det man betalar för. Att få en härdad stålskiva som kan användas vid inbromsning. Klarar inte skivorna det är det i mina ögon en undermålig produkt och ska reklameras. Det jag menar är att Brembo ska sköta härdning, anlöpning och allt annat och sedan sälja en fullt fungerande produkt till kunden. Inte ska det vara nåt halvfabrikat som kunden själv ska anlöpa och slita in till en användningsbar bromsskiva. Mvh Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bromsskivor ska alltid köras in oavsett bilmärke, så har det alltid varit och kommer nog så att förbli med vanliga standarskivor. Dessutom ska man aldrig ha foten på bromsen om man bromsat hårt med varma skivor och stannat. då blir det skillnad på värmeavledningen genom bromsklossarna och skivan slår sig på anliggningspunkten. skivor som tillverkas ska egentligen ligga länge innan de bearbetas så att alla spänningar hunnit lämna materielt med det är ju inte praktiskt genomförbart. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, för Biltema fungerar det ju tydligen, till bättre pris dessutom... Mvh Johan |
|
Transocean |
Ja, fast nu fick vi inte veta om bilen bromsar vibrationsfritt med Biltemaskivor, något jag tvivlar på. |
|
Citerar mig själv: "Reklamerade igen och köpte skivor på Biltema istället och då blev det bra." Alltså bilen funkar bra med Biltemas skivor. Vad tycker ni, ska jag acceptera läget eller gå vidare? Med vilka argument i så fall? 1. Biltema fungerar bevisligen 2. Kan en dålig framvagn påverka att bromsskivorna slår sig 3. Jag har inte gjort någon speciell inkörning av skivor någonsin och har aldrig haft problem tidigare. 4. Bilen har inte körts speciellt hårt Kan Brembo anses vara en kvalitetsprodukt? Ska de verkligen inte klara av att man monterar dem och kör normalt direkt. Vem är generalagent för Brembo i Sverige? |
|
Transocean |
Hela fjäderbenet med skivan rör på sig om du har dålig framvagn, det gör den ju förresten även annars.... men det skall inte förstöra skivan. Nya skivor skall ju köras in utan hårda inbromsningar men står det ingenting om speciella inkörningsregler i infobladet som säkert följde med de nya skivorna så kan du ju inte belastas för det tycker jag, så pröva att reklamera ännu en gång. |
|
Fråga dem om de tycker att det låter rimligt att biltemas skivor fungerar med din "felande" framvagn men inte deras skivor. Fråga om tanken med att sälja "märkes"produkter är att hålla en nivå så biltemas produkter för halva priset ska fungera bättre? Tycker inte de borde svara ja på detta. Fråga om de inte ska hålla för normal körning. Informerades du inte skriftligt eller muntligt av säljaren angående inkörning och fick en detaljerad beskrivning hur detta ska gå till så kan de glömma sånna idéer. Acceptera naturligtvis inte detta larv de håller på med. Jag reklamerar alltid mina felaktiga produkter och det går alltid. Frågan är bara om hur krångliga det ska vara. Naturligtvis handlar detta bara om de fall produkten är felaktig utan att jag tillfogat felet. Mvh Johan |
|
| Hur många besökare har AutoPower per dag? | |
|
Den här tråden är visad 254 gånger iaf. Först när man läser tråden som man vet om att det är Brembo man ska undvika... ;) Mvh Johan |
|
|
Jo det har jag sett och nu är det 301. Så 50 nya visnningar på en kväll. Det vore ganska skönt att få återkomma och skriva att Brembo eller återförsäljaren i detta fall tagit sitt ansvar. |
|
|
Hassos förklaringar har ett par poänger. Säg att man omedvetet körde Bremboskivorna riktigt heta, och stod därefter stilla med lite tryck på pedalen en längre stund. Då kan möjligtvis materialet ha blivit lokalt avhärdat/förändrat under bromsbeläggens yta. Säg även att detta inte (ännu) har skett med Biltemaskivorna, därför upplevs dessa som helt OK. Hur totallivslängden blir kan man bara sia om, och dessutom inte jämföra med Brembo i detta fall eftersom de skrotades i förtid osv. Å andra sidan, inget säger väl att Biltema skulle ha sämre skivor än andra egentligen? Det som orsakar vibrationer vid inbromsning behöver inte alls innebära att skivorna har slagit sig eller är skeva rent fysiskt eller synligt/mätbart. Dessutom är ju oken med bromsbelägg flytande upphängda och kan ta upp vissa rörelser om nu skivan skulle fladdra i sidled, vilket dock inte är så troligt. Att ojämn friktion kan ge högst ojämn/pulserande bromsverkan kan jag dock skriva under på, från egen erfarenhet på MC. Skivorna i detta fallet var dock av det rostfria slaget vilket normalt ger dålig friktion, dock skall den ju vara jämn hela varvet runt. Här blev den dock som om det var smörjmedel på c:a 1/4 del av ytan, det syntes även färgförändring osv , dock inte blåbränt. Alla försök gjordes med nersvarvning ett par gånger osv, men så fort den råa ytan började bli blank igen så återkom bristen på friktion på samma 1/4 del av varvet. Skivan var absolut rak och plan men fick skrotas osv. Materialförändring av nåt slag, och samma sak förekommer nog på bilar också. FP |
|
|
Köpte mina bromsbelägg förr i Danmark då dessa var riktiga asbestbelägg,sådant som är förbjudet i Sverige sedan 25 år tillbaka. Då kunde man köra hårt och alla skivor jag hade höll. (p.s jag är gammal). Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.