AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.502

Kcrbox laddtryck? topp haveri

ha
3
havero
525Tds Touring -93
Hej! Jag läste här nånstans på forumet att en kcrbox tex höjde laddtrycket.. hur är de möjligt när de inte finns nåt elektrisk på turbon, å slangen till wastegaten går direkt till turbon?(OBS 93- årsmodell) Jag undrar också om det är vanligt med spruckna toppar på dessa bilar?
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
rätt vanligt på tds en med sprukna toppar men det är nog mer användarfel. en diesel ska alltid köras lugnt när den är kall. annars är det rätt stor risk man får en skev topp
har man då otur så kan man få vatten i någon av cylindrarna och när du startar bilen sedan så kröker du veven var en 325tds här i stan som råkade ut för det. blev motorbyte på det.

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Skulle tro att det beror på att den får mer bränsle och att wastegaten är lite för liten och inte kan släppa ut allt. Men det är väl mest bara när man håller fullt uppför en backe eller dylikt. Jag har kcr box på min och den går fint
ha
3
havero
525Tds Touring -93
Ja min var trasig när ja köpte den, när ja köpte den trodde ja å förra ägaren att de var toppackningen men sen när ja tog upp toppen så var de sprickor på tre cylindrar mellan ena ventilen och förkammaren. Å troligen mer invändiga sprickor i nån kylkanal efter som att den tryckte ur sej vatten.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nästan alla boxar höjer bara bränsletrycket eller förlänger spridarnas öppningstider, den enda box som uttryckligen ger ett lätt förhöjt laddtryck är Promotech´s plusbox:

Länk

Det som dödar en dieseltopp är i första hand extrem värmeutveckling - allt extra bränsle ger mångdubbelt med partiklar/sot som binder värme. Även en något underdimensionerad wastegate höjer tempen allt för mycket...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.