|
|
|
|---|---|
| Har en E39 523 som inte vill ge någon värme i kupén på lägre varv, så fort man kommer över 3000 varv så funkar det fint. Tempmätaren står på normal. Har gjort några försök att lufta systemet, med skruven rakt baken kylaren och skruven vid påfyllningshålet. Vad kan det vara? Ska jag bara göra ett ännu seriösare luftningsförsök? Tack på förhand | |
|
Det sitter en elektrisk cirkulationspump för kupévärmekretsen pos.2: Länk Om den inte fungerar kan du få lite cirkulation från vattenpumpen i kylkretsen vid högre varv. |
|
|
När du fyller på kylarvätska ska du ha MOTORN IGÅNG, den sänker nämligen nivån när det är lite tryck i systemt, så du får i mer vätska. Annars är det inte så mycket att tänka på med luftningen än att fylla på tills du ser en liten vattenstråle från sidan, 1cm under påfyllningshålet till kylaren. Om du trots det, ett välfyllt system, inte får värme så håller jag med Anders-72. Jag hade liknande symptom (iofs på en 740 e38, men dom är rätt lika), och det var cirkulationspumpen till värmeventilen som stannat. Cirkulationspumpen sitter ihop med värmeventilen, som en enhet, och den sitter i motorrummet på torpedväggen på förarsidan. En beggad på skroten kostar ca 1000, en ny drygt 3000 har jag för mig. |
|
|
Tack så mycket, ska genast kolla båda tipsen. Hur kan jag ta reda på om pumpen fungerar eller inte? Om jag hittar den, känns det på den om den fungerar? Typ vibrerar. När jag luftade systemet så öppnade jag båda luftskruvarna och fyllde sedan på tills det kom vatten utan bubblor från båda. Är det rätt? Finns det en tredje luftningsskruv? |
|
| Var hittar jag pumpen? | |
| Sorry för förra frågan, hitta pumpen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.