AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.754

ang bmw e60 klima och utökad klima

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Hej allihopa jag är ny här och funderar på att köpa en bmw e60 2004 men bilen har inte utökad klima min fråga är vad är skillnaden på utökad klima och vanlig klima.Tex om jag ställer in 19 grader på den lilla kliman ok trycker på auto stannar den när den har uppnått 19 grad?? och var blåser luften i från enbart där vredet står på eller är det auto där oskså ( från alla håll)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
sök, finns skrivet spaltmeter, men kort sagt:

lilla kliman i just E60/61 är precis lika automatisk som den utökade, men saknar restvärme och lite annat lull-lull.
Iv
60
IvanDK
BMW 520D M-PKT F10 - 2011
Utökad klimat är ju för det första MYCKET snyggare!!
När jag leta efter en E60 så titta jag bara efter utökad klimat,tror att det blir lättare och sälja i framtiden.
Titta bara på dig själv du är funderad eftersom det är den lilla kliman

"Utökad klimat är ju för det första MYCKET snyggare!!"

Jag tycker att lilla klimat är MYCKET snyggare
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
tack för era svar men jag har sökt i trådarna ok inte fått napp,så ni menar att den lilla kliman är samma som utökadklima att man ställer in en viss grad
ok trycker på auto så stannar den själv vid den graden och håller sig där,och luftflödet justeras automatiskt, inte där reglaget pekar på????? ex på min gammla volvo justerar jag graderna trycker på auto den justerarflödet sammt graderna jag ställt in själv gör bmw,s lilla kilima samma sak???

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Stora kliman känns faktiskt lite överskattad. Tycker inte att den är helt smidig eller för den delen så automatisk som man kan förvänta sig.

Inte säker, men jag tror att lilla kliman håller konstant temperatur och luftflöde.
Stora kliman håller konstant temperatur med hjälp av dynamiskt luftflöde, vilket känns lite väl stönigt under vissa förhållanden. Förvisso sköter stora kliman immborttagning ganska smidigt själv, men inte direkt obemärkt.

Tycker nog att tidigare generationer av både 3, 5 och 7-serien har smidigare klimatanläggningar i förhållande till den stora i E60.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det enklaste vore väl att kolla på bmw.se under 5-serien. Där kan du titta online i broschyren och se vad skillnaden är. Kolla sidan 26.
Länk

Jag för min del skulle aldrig acceptera den enkla klimatorn i en så dyr bil.

----
BMW CS #6212
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
tack!!

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Har själv stora kliman och är helnöjd. Den har stått på 20 grader sedan leverans för 13 månader sedan och skött temperatur, imma mm på bästa sätt. Den automatiska restvärmen funkar även den kanon, sköter sig helt själv. Tycker den är relativt tyst oxå.
Skulle inte köpa en så pass exklusiv bil som 5-serien med lilla kliman då jag tycker det ser lite snålt ut och känns mindre premium iom avsaknaden av en del funktioner som jag tycker hör klassen till.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Förresten här har du specen på utökade kliman, gäller iof faxeliftade modellen men det kanske inte är några ändringar?

Klimatautomatik med utökad X X X X
funktion
Inkluderar:
- separat temperaturzon för förar- och
passagerarsida
- möjlighet för separat inställning av
temperatur i baksäte
- variabelt tempererat förvaringsfack i
mittkonsol (ej vid val av 6FL -
USB-anslutning)
- AUC, automatisk kontroll av luftens
återcirkulation
- Dimsensorer
- Solsensor
- Restvärmefunktion
- Armstöd - kod 473
- Färddator med utökad funktion
Iv
60
IvanDK
BMW 520D M-PKT F10 - 2011
Sony!
Så du menar att du hellre har lilla kliman än stora?? och att du tycker att det är snyggare med old school rattar??

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Hej tack för alla era svar. jag frågade inte estetikskillnad på dem,innan var det ac eller klima,nu är det klima eller utökad klima.e 39 verkar det bara finnas en sorts klima
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Lite lustigt egentligen.
*Förut (typ 70-talet) var det lyxkänsla med sollucka.
*Sen var lyx= ellsollucka i stället för manuell
*Sen var lyx = med AC (manuellt reglerad) i stället för sollucka.
*Sen var lyx= automatisk/elektronisk AC /ECC i st f manuell "sniklima"
*Nu måste man ha 3 klimatzoner och fan vet allt för att det skall vara ok.

Visst är bilindustrin duktiga på att skapa köpbehov? Men måste man gå på allt? Jag har haft "snikklima" i min E60 och saknade ingenting. Tyckte tom att den utökade var för ful och plastig med kromplast-vreden men de ändrades ju några år senare med rejälare vred. Mitt tips är att inte fästa nån större vikt vid detta om bilen i övrigt känns fin. Visst är det kul med max utrustning men detta är inget jag skulle prioritera i min kravspec. Hellre komfortstolar eller sportstolar tex.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
ollen: Det är kundkretsen som exempelvis IvanDK som BMW tjänar pengar på.

Innan jag hade koll på olika kliman i E60 och i samband med att jag provsatt en E60 för första gången tyckte jag att mittenpanelen såg ut som nån slags julgransbelysning med alla små kromrattar och pyttesmå temperaturgraderingar. Tyckte då utan att veta hur dom skiljde sig i funktion att den lilla var mer stilren. Hade jag vetat att den lilla kliman var billigare hade jag säkert påverkats att tycka tvärt om.

Det är just därför folk bara "måste ha" det som är dyrast utan att egentligen veta varför. I bästa fall kommer en krystat förklaring, speciellt såhär en bit in på 2000-talet då bilarna blir mer och mer rullande tivolin. Ungefär som mobiltelefoner...va går det att ringa med den oxå? Lite komiskt faktiskt, men så fungerar ibland även jag kan jag erkänna.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
jag har en mercedes där det bara blåser kallt men jag kan justera individuellt
på var sida om ena vill ha kallt den andra vill ha varmt den har rest värme osv men till den iritterande frågan den blåser kallt hela tiden stannar aldrig det har sat spår både i mina lungor och psyket det är därför jag är beslutsam att ta reda på allfakta innan jag gör mitt beslut inte hur den är utformad

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Du kan jag ge dig lugnande besked.

Jag har hitills inte sett någon ge ett tillfredställande svar på vad skillnaden i praktiken är mellan dessa två. Jag har haft båda varianterna och den enda skillnaden som är värd att nämna är restvärmen. Det är en trevlig funktion, men inget måste, vi använde den kanske 2-3 gånger i vintras. Den lilla kliman plockar tex. bort imma på rutan precis lika bra.

Sen kommer säkert nån snart att ge dig listan på de 100 saker som skiljer, men som ingen märker.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Håller med både coldhex och ollen. Det är egentligen ganska låg prioritet på om en bil har stora eller lilla kliman. Enkla anledningen till det är att båda fungerar i stort sett lika bra. Betydligt bättre än i den där Merc-host-edesen BABA skriver om. :-) Klart viktigare att bilen och säljaren i övrigt känns ok.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Coldhes, hade du facelift eller ej? På min faceliftade sköts restvärmen automatiskt vilket iaf jag tycker är riktigt nice. Man behöver alltså inte aktivera den själv utan kliman känner av om det finns restvärme kvar eller ej.
AUC tycker jag oxå är bra, vet inte om den lilla kliman har det.
Hursomhelst så är det upp till var och en om man vill ha utökad eller inte. Personligen var det inget snack för mig när vi beställde vår bil. Letade jag beggad skulle det vara rätt högst upp på listan men inte helt avgörande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.