|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Tack Ahab! Har bestämt mig för Kumho nu. Nordendäck och Däckonline är billigast av de jag jämfört. Helst skulle jag vilja köpa av stället jag brukar skifta och lagra på i GBG men det skiljer 3,000 kr! 200 kr ville dom ha per däck för balansering om man plockade med egna. | |
|
Då var det dags att beställa ett gäng Kumho. Kommer förmodligen köpa online från Nordendäck, endast 150 kr dyrare än Däckonline och svenskt. Vill bara dubbelkolla en sak med er. 255-däcket är endast "Y-certat" medan 235-däcket är W. Bör väl inte spela någon roll i praktiken? Hoppas inte det iaf. eftersom jag inte hittat några andra Kumho i dessa storlekar. 235/45 WR17 TL 97W KUMHO KU31 E 255/40 YR17 TL 94Y KUMHO KU31 E |
|
|
Har även jag KU31 (235/45 17) på 540:n. Jag är helnöjd med dom. Något intressant är att jag har kumho 265/40-17 Ecsta Supra bak på porschen och dom har samma footprint som framdäcken som är Dunlop SP9000, dom är dock bara 235:or. Kanske därför dom är tystare än andra, om dom är smalare menar jag? |
|
|
freddan101: Y och W är hastighetsklassning, Y max 300 km/h, W max 270 km/h. Om du inte kör snabbare än 270 km/h med din bil så är det inga problem. Länk |
|
| Då var beställningen lagd! :) Tack alla än en gång för den intressanta diskussionen! | |
|
Hej, Beställde till min E38 740 iA -00 fyra Kumho ECSTA SPT KU31 235/50 R18 101Y XL på Däckonline den 26 mars (i torsdags) och fick dem levererade hem till dörren igår måndag den 30 mars med Posten!! BRA JOBBAT !!! Jag gav 1324:50/ styck, totalt 5298 SEK. Sen tillkommer montering och balansering... Lars Franzén |
|
|
Jag och en polare var ute och testade däcken lite mer (Kumho Ecsta) häromkvällen, bla kurvtagning. Ca 2,5grader ute och torr asfalt och ett sjuhelvetes grepp, inte en tendens till släpp trots gropig väg och brutal gasfot. Större rondell 3ans växel lite understyrt men kunde balanseras med gasen, fort gick det! Brukar aldrig ligga på så här men var så nyfiken på däckens vara eller inte vara och vad gör man inte i vetenskapens namn! Ni som beställt dessa kommer nog inte bli besvikna, även med vassare bil! |
|
|
Freddan101: Det här läste jag i en annan tråd: "Om bilen är nyare än 1994 så är bilen 'Heltypsgodkänd'. Då FÅR man inte blanda däck med olika belstningsindex (LI) och hastighetsklasser. Klassningarna FÅR inte heller understiga det som föreskrivits för biltypen" Men jag tror det är lungt för din del då du har ett högre LI+hastighetsklass på alla däcken än vad som krävs , dock har bakdäcken högre LI än fram däcken och på de du har beställt är det tvärtom. |
|
|
Hewi: Intressant (och något oroande) info! Tror och hoppas att Bilprovning inte är för hårda på detta. Det blir lite extra meck när man inte kan köpa fyra likadana däck. Var ett tag inne på att skaffa en uppsättning nya fälgar men beslutade mig för att köra vidare på M-Sport ett tag till... :) |
|
|
Hewi: Läste du färdigt tråden? Där rättade jag nog till personen som skrev det inlägget, eftersom det kryllar av faktafel i det Först och främst kom helfordonsgodkännadet -98, hastighetsklassen ska vara lägst fordonets högsta konstruktiva hastighet LI bör inte vara lägre än det fordonet har original, och måste i vilket fall alltid klara max belastning på respektive hjul Att blanda LI är helt i sin ordning, många ggr har man ju olika dimension fram och bak och det är inte ofta LI stämmer överrens så att säga. Om vi tar Freddans däck som exempel tyder det på att framdäcken är av XL typ. 235/45-17 har LI 94, men i XL har de 97, 255/40-17 har LI 94 och i XL 98 |
|
|
Då sitter dom nya sommarsulorna där dom ska! :) Blev Kumho enligt ovan och beställde slutligen från Däckonline. Tog dom tre dagar att dyka upp vid dörren. Får jag säga är bra service! Endast känt på dom på vägen hem från däckfirman men vid första intrycket tycker jag dom går tyst och fint. |
|
| E36: Nej det gjorde jag kanske inte , sorry :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.