|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Då var det dags att så smått börja planera inför sommarsäsongen än om det känns långt dit vissa dagar. :) Jag har kollat runt lite på de "kända" siterna efter sommardäck men det är ju otroligt svårt att veta hur bra och framför allt hur tysta de är genom att läsa produktbeskrivningarna. Finns ju heller inga däcktester som recenserar däck i de dimensioner jag behöver (17" 255/40 bak, 235/45 fram). De jag hittills tyckt sett lovande ut är: CONTINENTAL SPORT CONTACT-3 GOODYEAR EXCELLENCE MICHELIN PRIMACY MICHELIN PILOT SPORT 2 PIRELLI P-ZERO NERO Hade varit oerhört intressant att höra åsikter om dessa och även förslag på andra märken/modeller. Tysthet har högsta prio eftersom jag kört runt på fyra Dunlop i många år som inte varit så snälla mot öronen. | |
| Vi har haft Goodyear Excellence i två säsonger nu och jag kan inte säga att jag har varit speciellt imponerad.Inget jättedåligt däck på något vis men vi kommer satsa på något annat nästa gång. Det ska ju tex rulla väldigt tyst och det tycker jag inte att det gör. | |
|
Jag tycker att mina Kumho KU31 235/45/17 går tyst och fint. ______________________________ Min bil: Länk |
|
| Detta är jag också intresserad av att veta! fast jag skall byta mina bakdäck som är i en ännu värre "buller" storlek , nämligen 265/30-18. Har haft gamla modellen av GY F1 och dem var inte tysta , senaste uppsättningen är Pirelli Nero och dem är hyffsat tysta men jag tycker de har slitits fort så nu vill jag prova ngt annat. | |
|
MICHELIN PRIMACY Har kört med dessa i många mil nu, och varit mycket nöjd. Tyst och bekvämt. Dock rullar de på sin sista säsong nu. Överväger om jag skal köpa ännu en uppsättning Primacy eller Pilot Sport 2 :-) |
|
|
Ser ut som att det är svårt att få ett entydigt svar på din fråga :-) Körde Michelin Pilot bak på samma bil med samma dimension. Tyckte det var ett tyst däck med bra prestanda. Dock inte enormt imponerad av prestandan (i förhållande till priset). Upplevde att det var lite väl kort livslängd. Har kört på lite olika Kumho däck, ofta av de lite bättre typerna. Tycker det är tyst och överraskande bra. Visst är Michelin Sport ett strå vassare, men många strån dyrare. Är själv allergisk mot oljud, så jag hade nog valt Michelin. En BMW-verkstad slängde på Riken (tror jag att de hette) fram. De har inte på en BMW att göra kan man säga (fri tolkning på det). :-) P.S. RFT-däck är inte ett alternativ för dig! Det är som att åka på 4 hockypuckar. |
|
|
Inte lätt med däck. Men en undring jag har är om inte produktutveckllingen borde leda till att ALLA dagens däck är bättre än de som fanns för 8-10 år sen. Så vad man än köper blir bättre än vad en 8-10 år gammal bil levererades med från början. Själv funderar jag på Nokian Hakka Z till E38an som blev bäst i test i Auto Motor Sport, ska vara tysta och lättrullande, två viktiga kriterier för mig. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
jag kommer köpa kunho ecsta om någon vecka, detta beror främst på kompisars rek.. bra däck till et bra pris..!! var helt bestämd på bridgestone potenza först, de skulle kosta 10700kr med mont på fälg, balansering och fyrhjulsinställning(ett bra pris!!) , för samma sak men med kumho ska jag betala 7500kr...det ger en skillnad på 3200kr!!! de e mycke tycker jag!! jag åker 540iA touring med dim. 235/40 18" och 265/35 18"...det näms i denna tråd om 265/30 18" tror inte den dim. finns?? menar nog 265/30 19".. lycka till med däcksvalet!! groover BMW, vad annars?? ja..kanske ett busskort,cykel, bra skor |
|
|
VillaRosa: Tro det eller ej, vi kör på Falkendäck på vår E38. Verkar vara ett lågprisdäck, men det går riktigt tyst. Original dimension 235/?? 16. Såg ett test där det hamnade bland topp 3. |
|
| Groover det stämmer: Är nog 265/35-18 jag har. | |
|
Mycket intressant att ta del av allas erfarenheter. Allmänna åsikten verkar vara Michelin som premiumalternativ och Kumho som budget. Lockande att gå på det billigare alternativet eftersom det skiljer en hel del pengar. Frågan är hur länge ett sådant håller i kvalitet och livslängd jämfört mot ett dyrare? Continental brukar få väldigt bra betyg i däcktester för mindre dimensioner men har inte sett några som förespråkat det här. Continental ligger ju riktigt bra till i pris annars. |
|
| Har inga siffror på det men Kumho höll längre än Michelin. Kumho tycker jag är ett riktigt bra däck, det känns som "mer däck för pengarna" även om Michelin är bättre. Bestämmer du dig för Continental så återkom gärna med dina erfarenheter. | |
|
Freddan: ligger Conti bra i pris? Har inte kollat nyligen men dom brukar i regel bara vara någon hundralapp billigare än Michelin PS2. ___ //Ulf |
|
|
Aftonbladet presenterade idag sin sommardäckstest. Dimensionen är 205/55-16 eller "svenssondimensionen" som dom kallar det. Resultat blev: 1. Continental ContiPremium Contact 2 - 9,3 +++++ 2. Goodyear OptiGrip - 9,1 +++++ 3. Nokian Hakka H - 9,0 +++++ 4. Michelin Energy Saver - 8,9 +++++ 5. Bridgestone Turanza ER300 - 8,7 ++++ 6. Kléber Dynaxer HP2 - 8,5 ++++ 7. Vredestein Hi-Trac - 8,4 ++++ 8. Barum Bravuris 2 - 8,2 +++ 9. Kumho Ecsta HM - 8,0 +++ 10. Hankook Ventus Prime - 7,9 +++ 11. Dayton D210 - 7,7 ++ 12. Sava Intensa HP - 7,1 + 13. Goodride SA-05 - 6,4 (Bild på dödsskalle) 14. Wanli S-1088 - 5,2 (Bild på dödsskalle) Pirellis däck blev borttaget ur testen då dom misstänkte att det var specialpreparerat för testen. Av top 4 så var Good Year bäst på vått, Conti bäst på torrt men skillnaderna var ytterst små. Intressant är också att prisskillnaderna i denna dimension är ytterst små. T ex kostar Good Year 960kr/st medan Wanli kostar 700kr/st. Vem väljer att köpa ett däck som får dessa kommentarer: "Kanske det sämsta däck vi någonsin testat. Knappt något grepp på våt asfalt. Nästan omöjligt att köra snabbt på kurvig väg i regn. En undanmanöver slutar i elände." för att spara ca. 1000kr totalt för fyra däck? ___ //Ulf |
|
|
Ulf => Än är inte sista idioten född, så det kommer säkert säljas en hel del Wanli och Goodride i sommar också! :/ Mvh/ Niclas |
|
|
Tyvärr har du nog helt rätt... ___ //Ulf |
|
| Programmer: Hos ex. Gummihuset ligger Continental Sport Contact-3 YR på 1,930 kr för 255/40. De hade även 235/45 får några dagar sen (fast inte längre?!) och de låg på 1,215 kr. | |
|
Jag har inte kört någon längre sträcka på Continental själv, men jag har kompisar som uppfattar att de inte har så lång livslängd som t.ex. Michelin. Nu har jag just köpt ny bil (MB) med Sport Contact 2 245/40-18 fram och 265/35-18 bak så jag lär få tillfälle att utvärdera själv, än så länge är det dock dubbdäck som gäller. :-( Har dock följt tråden med intresse inför nästa däckbyte. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Också intresserad av denna tråd... Snart kommer väl sommardäckstester i allehanda biltidskrifter och då får man antagligen mera fakta och kan då ge ett uttalande :) Men det som Ulf skrev att Continental ContiPremium Contact 2 var bäst totalt sett kommer ju inte som någon "surprise" direkt.. Men är dessa Conti även tystast? Dvs vilket däck "vann" komfortronden i tidningen? Mvh Janne. |
|
|
Komfort ronden bestod av två delar, buller och fjädring och betygen var följande: Continental ContiPremium Contact 2 - 9+9 Goodyear OptiGrip - 9+9 Nokian Hakka H - 10+7 Michelin Energy Saver - 9+9 Bridgestone Turanza ER300 - 10+9 Kléber Dynaxer HP2 - 8+7 Vredestein Hi-Trac - 8+9 Barum Bravuris 2 - 9+7 Kumho Ecsta HM - 10+7 Hankook Ventus Prime - 10+8 Dayton D210 - 9+7 Sava Intensa HP - 8+8 Goodride SA-05 - 6+7 Wanli S-1088 - 4+9 Bäst i komfortronden: Bridgestone Tystast: Nokian, Bridgestone, Kumho, Hankook ___ //Ulf |
|
|
Freddan: det är säkert rätt som du skriver. Vet bara att när jag kollade förra året i 235/40-18 så låg Conti SC3 nästan på PS2-nivå prismässigt medan Dunlop, Good Year var ett antal hundralappar billigare. Bridgestone RE050 låg mitt emellan... Har också hört att Conti SC3 slits betydligt snabbare än t ex PS2...Gillar Conti annars. Ska byta framdäcken på M5:an under säsongen och SC3 är ett av möjliga alternativ. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.