|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kompressor till M5E39,vem säljer/monterar i Sverige? | |
| Alutech gjorde, möjligt att det finns delar kvar ? | |
|
Planer på att proppa i en kompressor? Det är jag med - 400 pållar känns ibland för lite. Men vad kostar sånt? Kommer man undan med 50000 SEK, tro? |
|
| Det vore intressant om någon fick fram prisuppgifter på vad detta kostar och vilken effekt man kan tänkas få. | |
|
Jag har för mig att de kostade runt 110000 papp hos alutech med dubbel kompressor. Mvh Frasse M5 |
|
|
110 papp???? Vore kul att se en cost-breakdown på dessa 110000 SEK. Är det arbetstiden som är största kostnaden tro, eller kostar grejorna så mycket? |
|
|
Jämför med vad ESS normalt tar för EN kompressor till tex e46 och då är ESS inte speciellt dyra i jämförelse med andra. På M5:an tror jag det handlade om dubbla aggregat. |
|
|
...mmm...men ändå; hur stor del av 110kSEK är material, och hur mycket är arbetskostnad? Nån som har nån känsla? Hur lång tid blir man av med bilen, om man nu skulle lämna in den för kompressorbestyckning? Hur mycket byggs om egentligen? Byter man kolvar och förändrar kompressionen t.ex.? Att det ska flyttas på grejor i motorrummet inses ju, men måste motorn byggas om också? |
|
|
Tycker du det va dyrt? Kolla va det kostar att kompressormata en Viper Min profil på AutoLife: Länk |
|
|
Finns även nånting som kallas utvecklingskostnad... M V H Stephan |
|
|
..."utvecklingskostnad"...tror du verkligen att Alutech kan ta betalt för nån form av "utveckling" för en teknologi som funnits sen Gud-vet-när, och som var och varannan biltillverkare nyttjar idag? Eller har Alutech utvecklat kompressorn, eller mjukvaran till motorn, eller nån annan kritisk komponent? Isåfall har du förstås rätt. Jo, en viss "utvecklingskostnad" för att klura ut var saker och ting ska placeras, det är sant. Men prisnivån kommer förmodligen snarare av att det inte rör sig om nån massprodukt, och för att det säkert är satans bengligt att installera grejorna. I min värld är iaf 110 kSEK mycket pengar. Synd, för mer effekt vore inte fel :-) |
|
|
Eftersom jag var med och "utvecklade" den "befintliga teknologin" (min dåvarande M5'a var test-dummy, jag ansvarade för elektroniken). Kan jag säga att det gick åt en del timmar, bara att mappa upp en bil som inte är överladdad från början, med andra spridare, och bränsletryck tar sin lilla tid, Prova olika intercoolers, insug, olika fästen, hantera vevhusventilation, drivningar mm. mm. Totalt sätt höll vi på ett par år, Massprodukt, - tror det blev 6 kits sålda. Ja, det var dubbla kompressorer. 2 x Rotrex C30-84, ett "systerkit" finns att köpa från AA i USA, priset är nog i samma division, effekt dryga 600hp Sen har vi ju akilleshälen, S62'an är en känslig (läs klen) motor därav att jag har 3 spruckna block i garaget, varav 2 aldrig varit överladdade. symtomen är alltid dom samma, med eller utan överladd - spruckna cylinderväggar. Så vill man ha ut rejält med effekt = förstärkningar av block (cylinderfodring mm.) eller tur (vissa motorer verkar klara effekten även med många hårda mil) behövs. alt. satsa på ett enkelkompressorkit och runt 500hp istället, där verkar man vara inom säkerhetsmarginalen även för "otursbilar", sådana kan man hitta i Danmark, orginalspridare, och pump mm = billigare. Själv provar jag en enkel Vortech 7Ysi på mitt nuvarande M5 projekt, kommer bli kul och relativt rappt - om det blir klart nån gång .... |
|
|
Jag hade lite funderingar på om topparna från en M5a passar på blocket på en 4,8 just det där med överladdning. |
|
|
Det är svårt att komma under 70-80´ även om man är mycket duktig mekaniskt. Har en bekant som kompressormatat sin Alpina B10 E39 med V2 kompressor och det hamnade inte på under 100´, det blir oftast fler "följdkostnader" än just delar kring konverteringen. Men fort går det... München |
|
| 540is: Bra svar! | |
|
M5'ans toppar har dubbelvanos, så det är inte bara byta iaf :-) men jag tror det gjorts, men då med "vanos delete" men flödesmässigt kan du preppa dom vanliga M62B44 topparna till samma eller högre flöde än vad M5 topparna har, M5 topparna har dock en annan fördel - att kylningen är ordentligt gjord, vattnet leds ut i kanaler på insugssidan. |
|
|
Detalj-insatt, jädrar i mig! Jag ringer dig om jag nånsin för över 110 papp för kompressorkomvertering...måste börja samla, och vänja mig vid tanken :-) |
|
|
540is Tack för ditt inlägg. Ibland kan man få intrycket av att det är "bara" att turbo/kompressorkonvertera en motor. Min uppfattning är att det snarare är allt annat än "bara" om man skall få en hållbar effektökning. Moderna motorer tillverkas så optimalt som möjligt. Metall kostar pengar och väger kilogram så det vill man använda så lite av som möjligt. Därmed finns det ofta inga eller små marginaler för hemmatirmmaren att göra fel. Rätta mig om jag har fel, men är inte den viktigaste delen av trimjobbet att man kan justera in motorn utan att göra bort sig? //E |
|
|
Jo - skruva på grejor går fort, få det att fungera så bra att du kan SÄLJA det - tar tid .-) ang hållbarhet finns det undantag, men dom verkar bli färre o färre. dom gamla BMW sexorna tex. (med S38 som kronan på verket), tål brutalt med överladdning :-) mitt S62 block blev precis klart hos Engson, så nu skall det skruvas igen ! |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
så ett rasat block kan man få omfodrat till samma cylinder dimension eller måste man gå ner något i cylinder dim?? |
|
Brukar inte vara några problem med samma, finns lite matrial att ta av. just på M5/540 har jag använt både 92, 93 och 94mm (orginal 94 på m5) I många motorfamiljer kan man gå upp i dimension också (för motorn finns i många olika borr, (tex en 540 4.4 blir en ¨4.8'a med 94mm borr) skall det trimmas ordentligt kan det vara läge att gå ner lite = tjockare foder = starkare foder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.