AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.333

En fråga till er 08:a bor

Sida 3 av 4
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Är det nån som vågar testa det här beteendet på AutoBahn?

If it works, don't fix it.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
halmstaden skriver:

".. så är den FEL. Du får visst köra om till höger i detta fall, oavsett hastighetsbegränsning, med den lilla brasklappen att du inte "kör om" utan du "passerar"."

och i ett senare inlägg:

"Vi pratar om olika saker ser jag. Det jag skriver ovan gäller på 70-väg eller lägre fart. Vid högre fart än 70 får man bara passera till höger om det är tät köbildning i det/de andra körfältet eller om det skyltas åt olika håll."

Oavsett hastighet eller 70km/h och under. Vilket gäller? För i exemplet du svarade på först står det klart och tydligt att hastighetsbegränsningen är 90-100km/h

Mvh Johan
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

Fordons plats på väg

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

8 § Om en körbana har fyra eller flera körfält, får fordon inte föras i de körfält som ligger till vänster om körbanans mitt i färdriktningen.
Om en körbana har tre körfält, får fordon inte föras i fältet längst till vänster i färdriktningen.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte om trafiken på körbanan är enkelriktad.

9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske.
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.
I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning. Förordning (2007:101).

Läs om ni orkar, det kan t o m vara nyttig läsning;)
Länk

S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Egentligen handlar det om att ingen vill bli dominerad (omkörd), alltså helt enkelt en sublim form av roadrage...

Dr B.Esserschmeisserverwissung
(leg.sonderpsykolog unsundheitinsatzabteilung WD GSG9)

@Grelle
Jo, jag rörde onekligen till det. I mitt första inlägg citerade jag ett inlägg där det var tillåtet att passera till höger, eftersom det var köbildning i körfälten till vänster. Nu vet nog alla vad som gäller..?
Tillägg: jag skriver faktiskt "i detta fall".
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Var det verkligen köbildning i det exemplet? Jag kom ihåg att han skrev: börja tjockna och alla bromsar i vänsterfilen. Men den kan ju vara så att farten går ner från 90 till 70km/h, stod väl ingenting om direkt köbildning.

Men om det handlade om köbildning finns inga frågetecken.

Förutom vad som klassas som kö. =)

Mvh Johan
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
S&S: den var bra! Jag tror att det är så.

Märkte själv av denna fenomen när jag körde i 08 trakter dock var det en bil på 24m, det var bara att brassa på i höger filen!
Märkte oxå att det mest vanligt med vänsterfli crusning i riktning mot STHLM speciellt efter Nynäshamnsvägen(?) RV73 men på E4/20 mot S-tälje kör dom flesta i mitt filen där är 4 filer ett tag.
Vad nu heter alla trafik platser kommer jag inte ihåg...

BMW - Beroende Med Wilja!
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Farbror Blå skulle tjäna storkovan om de ägnade tid åt att rätta till detta och fler trafikbeteenden, det är trots allt ett trafikbrott att uppsåtligt hindra bakomvarande trafik.

Undrar när tomteverksta'n på Rödavägen ska upptäcka att fler håller på med sån't här än de som kör för fort...

xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Hur tror mina kära forumkamrater att en kamera i framrutan med sikt på hastighetsmätaren och framåt, filma alla vänsterdrösar och sen anmäla till polisen. För detta elände måste få ett stopp. För övrigt måste jag som utflyttad sthlmare tillägga skåningar inte är ett dugg bättre, snarare än värre på att ligga i vänsterfil. Men den värsta väg jag kört på i detta avseende är E4 norr ut, det ligger i stort sett aldrig en enda bil i höger körfält, alla samlas i mitten för att sedan använda vänster fil till sina "omkörningar".
En annan reflektion jag gjort är att folk i stort är mycket väl medvetna om att en omkörning skall ta max 8 sekunder, så, varför tänker inte folk på att en omkörning på en flerfilig motorväg också är just en omkörning och inget annat? Ingen skulle ju få för sig att göra en omkörning på cirka 1 minut där det är mötande trafik. Vadan denna skillnad?

Jag vill, allts finns jag...
ic
124
icke
318is -90
Detta är något av en käpphäst för mig.. Att inte köra längst till höger är straffbart med böter enligt obotskatalogen. ( Länk <-- nr 19)

Det funkar ju mycket bättre i tyskland där folk kommer fortare än tåget i vänsterfil och frenetiskt helhjusblinkar den som ligger och såsar i vänsterfil. Effekten blir ett klimat där långsamma trafikanter upplever det som jobbigt att ligga i vänster fil. Vi måste hjälpas åt att skapa detta klimat i stockholm också. Om alla kör riktigt fort till vänster och heljusblinkar alla som ligger i vägen, samt ligger för nära så kommer vägsniglarna snart omedvetet sluta använda vänster fil..

Men jag håller med om det någon skrev tidigare, oftast är det minst bilar längst till höger och det är oftast där man kan hålla högst fart. Själv har jag insett att det inte går att förändra inställningen hos alla trafikanter utan har anpassat mig genom att zick zacka och köra om i den fil som passar bäst.

Det värsta är ju när man åker med vänner och bekanta som man inser ligger och såsar till vänster och ser ut som kryss i ansiktet när man frågar varför..
ic
124
icke
318is -90
Kom föresten precis hem från staterna där jag kört 230mil i kaliforninen.. Vi kan iaf vara tacksamma att situationen inte är lika dålig som där. I USA tycks ingen veta att man ska ligga till höger, trots att de till och med har skyltar som uppmanar folk att hålla till höger.

Jag heljusblinkade på några som låg under hastighetsbegränsningen i flera mil i vänsterfil på tvåfilig motorväg. Dom blev helt tokiga och började bromsa och spärra vägen för mig... och så fort jag kom om (till höger) började dom helljusblinka och tuta..
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
icke: låter som att det var riktiga galningar.
I usa vet man ju inte om de börjar skjuta beroendes på vart man är...

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
icke: jag körde i usa också en del, i californien. Mitt intryck var att alla kör i samma fart oavsett regn, åska, drivis, eller tornado.

det jag tyckte var jobbigt där var att många har röda blinkers, så man är osäker på om dom bromsar eller blinkar.

samt deras fyrvägs stopp korsningar tog ett tag att lista ut.

Beemoholist javisst!
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Min bättre hälft, jag och sladdknodden gjorde en resa till Legoland.
Resan ner gick efter E4:an där det gick utmärkt att ligga på omkörning i höger fil, likaså i Danmark där folk faktiskt använder backspegeln och har överseende med en fartglad svensk bilist.
På hemresan insisterade min befälhavare att få besöka ett ställe som heter Ullared (dit åker jag aldrig mer!). Allt gick utmärkt tills vi vek in på E6:an där det här beteendet drevs in absurdum. Där fanns en flera hundra meter lång kö i vänsterfil där alla hade ställt in farthållaren på 110 km/h.
I höger fil fanns inget så långt ögat kunde nå, naturligtvis lade sig undertecknad i högerfil och påbörjade omkörning. detta verkade väcka viss förvåning hos mina medtrafikanter då alla tittade med förvåning åt höger, vissa gjorde t o m sina medpassagerare uppmärksamma på det oerhörda.
Efter att ha avverkat en betydande del av kön tittade jag i backspegeln och såg att andra gjort lika som jag, de flesta med låda på taket. En viss förvirring började då uppstå varför farten hastigt sänktes tillsammans med en ökande blårök från vilt girande trafikanter.
För min del blev det en av de stora behållnongarna av resan!

(Så kul var den semestern)

halmstaden "byter en bil fil framför mig kommer ju jag från höger dvs den andra bilen är vållande då den brutit mot högerregeln."

Med det resonemanget har alla som kommer i påfarter också företräde...

Högerregeln gäller bara i en situation och det är i korsningar utan annan skyltning. Man kan inte tillämpa högerregeln i någon annan situation, tex filbyten, rondeller eller vad tusan du kan komma på.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Förr i tiden när jag var ung, så hände det att polisen stoppade motorburna ungdomar pga att de körde så långsamt att de hindrade trafiken...

Om alla försökte underlätta för varandra i trafiken skulle allt flyta på mycket bättre och lugnare. Exemplet med påfarter är en sådan.

kilroy
Högerregeln gäller visserligen i några andra situationer också men definitivt inte i den situation som "halmstaden" refererar till.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

icke: i USA finns ingen lagregel om att man skall köra om till vänster på flerfilig väg, kommer du ikapp någon kör du om på vilken sida du vill, enkelt och smidigt.

Att börja blinka och leva om kan jag förstå att folk blir förbannade på.

Mats
BMW CS #5847
ic
124
icke
318is -90
"leva om"?? Det var ingen logdans.. Klart man blinkar om de ligger två bilar och blockerar vägen.. en i varje fil.

Jag vet inte hur det är med "lagregel" men däremot indikerar skyltarna på en "trafikregel" som säger att man ska hålla till höger.

skyltarna säger "slower traffic, keep right".

Och det är inte alls smidigt på en tvåfilig väg. Det tyska systemet är överlägset smidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.