|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Kommer ihåg för rätt många år sedan gick polisen i södertörn ut via Radio Stockholms trafikradio och bad folk börja använda högerfilen. Pinsamt att sådant skall behövas Frågade ett par yngre killar vad dom fick lära sig i körskolan om detta och dom sa att det aldrig varit uppe som ett ämne där Detta trots att runt 80% av förare på 3plusfiliga motorvägar i Stockholm gör samma fel ! |
|
|
På stockholms ringleder blir det ofta helt fullt även fast det rör på sig. dvs alla filer är mer eller mindre fulla om man räknar in att man ska ha ett visst avstånd till bilen framför. Då måste man helt enkelt acceptera att man får finna sig i tempot, som i en kö alltså... Det är då sjukt irriterande när det kommer någon som ska hetsa och köra om alla, vilket jag nästa ser som att tränga sig i kön! Det är ju inte så att du kan hålla ett högre tempo, du tar bara en bil i taget vilket kanske sparar dig 30 sekunder på din väg. Missförstå mig inte nu, jag hör till dom som tycker att man ska hålla sig så långt till höger som möjligt så så ofta som möjligt. Men ibland lämpar sig inte situationen för det. Man kanske lär sig det om man bor i Stockholm och kör på dessa vägar dagligen... //erik |
|
|
De där lagtexterna är lite förvirrande tycker jag... Jag pendlar varje dag genom sthlm och kör alltså många mil på essingeleden. Ibland händer det att jag kommer körande i högerfil på 90 eller 100 - sträcka och så tjocknar det på längre fram varpå alla som ligger i vänsterfilen börjar bromsa. För att inte bryta mot lagen måste jag alltså också bromsa så att jag inte råkar köra om dem i vänsterfilen, även fall min fil är ren från andra bilar? |
|
|
Shifty: Rent teroetiskt så blir följden faktiskt så men ingen lär sätta dit dig för att du i en sådan situation "kör om till höger" på en väg med 90+ fartgräns Då gäller mer den generella regeln om att anpassa sig till situationen Men det är en helt relevant iaktagelse ! Essingeleden har väl dock enbart 70 km/h i hastighetsbegränsning vad jag vet men E4/E20 i anslutningarna har ju högre utanför Västberga och Frösundavik På vägar med 70 km/h i fartbegränsning och neråt är det filkörning som gäller oavsett om man är till höger eller vänster så väljer man den fil som passar bäst för resmålet och fordonstypen |
|
|
Appropå blinka lite diskret till vänster när man vill köra om så brukar jag göra det, när jag ser att det är fritt framför bilne jag vill köra om på vänster sida och fattar dom inte efter ett tag så blinkar jag till med helljusen faktiskt. Det är dock när de ligger lägre eller precis percis i gällande hastighet kanske.. Intressant att höra att dom gör så i tyskland, gör dom så på autobahn också? Där måste det ju vara livsfarligt att ligga i vänsterfil om det kommer någon i 200km/h och mer... Beemoholist javisst! |
|
|
När det är kö är det bara att acceptera läget och inte hetsa upp sig. Även om bilen just framför flyttar sig så finns det en till å en till å en till framför så det tjänar i kön inget till att stressa. Däremot kan man fundera på fenomenet en vanlig söndagseftermiddag. Det är iaf då jag finner det mest irriterande med dessa som envist ligger kvar i vänster eller mittenfilen trots att dom ligger under tillåtna hastighet. Då är det ju bara att hålla till höger men som sagt, folk antingen skäms över att åka i den långsamma filen eller så tänker dom inte på vad dom gör ö h t. Jag säger det igen. De flesta i trafiken åker bara med!!! Och sysslar med allt annat än bilkörning. Trots att dom sitter bakom ratten. Niklas Fransosen |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Stockholmstrafiken har verkligen blivit urusel. Förutom att bilar ligger i ytterfil och sölar,trots innerfilerna kan vara tomma, har tendenserna för "söndags" resenärer även ökat. Dvs då folk framför sina fordon i 40 på 50 väg,eller 60 på 70 väg.....detta resulterar i irritation hos bakomvarande trafik,och leder ofta till vansinnesomkörningar i tätorter. Man skäms nästan ibland för att vara stockholmare i detta avseende. Mvh Patrik |
|
TommyV: Jag menade att dom blinkar vänster i Tyskland när dom vill köra om...inte många som ligger i vänsterfilen i onödan vad jag märkt. Åtminstone inte i 3-filiga motorvägar. Man tittar nästan lika mycket i backspegeln i Tyskland som man tittar genom framrutan,,,i körskolan rekommenderas att titta bakåt var 10-20:e sekund faktiskt Frasse |
|
| Det retar mig något oerhört att många ligger och såsar i mittfilen på trefiliga motorvägar här i 08 området. | |
| Dagens i-lands problem grabbar ;) | |
|
Jo man kan nog tycka att det är ett "i-landsproblem" men ändå ... Jag tillhör de som tycker att man ska hålla sig till höger. Den här "nya" lagen om att man på 70-väg tillåts att köra om till höger känns ju som den har tillkommit som en anpassning för hur folk numera kör: såsar i vänsterfilen. Min teori om varför folk i allmänhet ligger i mittenfilen i stället för i högerfilen är att de tycker det är jobbigt när de passerar en påfart. När de närmar sig en påfart händer det att de ser att någon är på väg upp på motorvägen och de känner att de MÅSTE hjälpa till genom att byta fil eftersom det är så SVÅRT att köra upp på motorvägen. Jag tror att många tycker det är besvärligt att byta fil och därför är det lättare att hela tiden ligga i mittfilen. Och apropos Tyskland. Inte för att jag har åkt/kört jättemycket på autobahn i Tyskland men i alla fall tillräckligt för att ha en åsikt. Det är ungefär samma där. Det dyker upp en långtradare som kör långsammare än snittbilisten. Alla ut i vänsterfilen och så är det en kilometerlång lucka i högerfilen fram till långtradaren och en kö på 10-15 bilar i vänsterfilen som skall om. Men det blir väl lätt så när det är mycket trafik. ______ Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med. |
|
|
När jag gick i körskola på 90-talet fick jag faktiskt lära mig att man kör i mittfilen på trefilig väg. Detta för att underlätta för snabbare till vänster och för att de som kör ut från påfarten in på motorvägen ska komma in lätt. Nu var visserligen bilskolan ute på vischan och närmare 20 år sen, men det är säkert fler som fått lära sig den regeln i bilskolan .. På Essingeleden kör jag jämt i högerfilen vid kö eftersom det alltid går snabbast där! |
|
|
Angående Shiftys och Tallvikings lilla diskussion angående: "Ibland händer det att jag kommer körande i högerfil på 90 eller 100 - sträcka och så tjocknar det på längre fram varpå alla som ligger i vänsterfilen börjar bromsa. För att inte bryta mot lagen måste jag alltså också bromsa så att jag inte råkar köra om dem i vänsterfilen, även fall min fil är ren från andra bilar?" .. så är den FEL. Du får visst köra om till höger i detta fall, oavsett hastighetsbegränsning, med den lilla brasklappen att du inte "kör om" utan du "passerar". Jag kan dock inte riktigt definitionerna för när man "passerar" resp. "kör om". Kom ihåg att det alltid är olagligt att försöka hindra en omkörning, och att du faktiskt inte får överskrida hastighetsgränsen vid en omkörning. Undantag: om fara uppkommit efter omkörningens början. |
|
kilroy |
"Jag kan dock inte riktigt definitionerna för när man "passerar" resp. "kör om"." Din tolkning av regelverket kommer inte att mötas av någon förståelse ifall du blir stoppad, eller ännu värre...om du orsakar en olycka. "Undantag: om fara uppkommit efter omkörningens början." Det undantaget har jag inte funnit något utrymme för i något enda regelverk eller någon lagtext. Har du? Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Jag har aldrig åkt så fort hem från Väsby till Sumpan i höger filen då den alltid är tom medans alla ligger och köar i dom 2 yttre :) | |
|
kilroy: Förstår inte vad du menar med ditt första citat. Förklara gärna. "Det undantaget har jag inte funnit något utrymme för i något enda regelverk eller någon lagtext. Har du?" Hittade detta här: Länk Hittar inget om det i TF så det vore intressant att maila dem om varifrån det kommer. |
|
|
Omkörning till höger på 3-filiga 70- och 90-sträckor har jag praktiserat länge utan att skämmas. När jag emellanåt tar bilen från Västerort till och från mitt jobb i S-tälje har jag noterat att det går riktigt snabbt att ta högerfilen (fram till Hallunda) då de flesta av nån anledning verkar föredra att såsa fram i 70-80 i mitt- och vänsterfilerna. Orsaken är troligen att alltför många inte verkar begripa att påfarterna till trafiklederna är till för att accelerera så att det på ett smidigt sätt går att svänga in på leden. Väldigt många verkar tycka att så fort man nått påfarten så ska man svänga ut i trafikledens högerfil även om ens V70 knappt nått 50 km/h vilket såklart orsakar inbromsningar, filbyten och inte sällan sammanstötningar med påföljande plåtskador och kanske tom trafikinfarkt. |
|
kilroy |
halmstaden* Det jag har citerat är taget direkt från ditt eget inlägg. Om du inte förstår vad du själv skrivit kan ingen i hela världen hjälpa dig... För att hjälpa dig på traven lite...om du kör om en bil på höger sida på 90-väg och därmed orsakar en olycka finns det ingen argumentationsteknik i världen som kan övertyga domstolen att du faktiskt inte körde om utan "bara passerade". Jag kan tänka mig ett undantag. Om du färdas i högerfilen på en 90-väg med bilar i vänsterfilen och det helt plötsligt blir tvärstopp i vänsterfilen. Då ställs du inför en situation utanför din egen kontroll. I den länken du hänvisar till finns inga uppgifter eller lagtexter som ger bilister rätt att överstiga hastighetsbegränsningen "om plötslig fara uppstår". Anledningen är ganska uppenbar...det finns inga såna lagtexter. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Man får passera i högerfilen. Det är upp till någon att bevisa att jag kört om, men ord står mot ord så utgången kan man ju inte säga så mycket om. Det kan finnas vittnen, till exempel medpassagerare. Sedan kan man ställa sig frågan vad för olycka som inträffar, byter en bil fil framför mig kommer ju jag från höger dvs den andra bilen är vållande då den brutit mot högerregeln. |
|
|
Vi pratar om olika saker ser jag. Det jag skriver ovan gäller på 70-väg eller lägre fart. Vid högre fart än 70 får man bara passera till höger om det är tät köbildning i det/de andra körfältet eller om det skyltas åt olika håll. Läste om något fall där en kille kört om en civilbil till höger på motorväg och riskerade att bli av med körkortet för vårdslös körning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.