|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej Varje gång jag ska åka till sthlm på tex E4/E20 så är det ju 3 filer. Vissa vägar är 70 och andra är 90 tror jag. Varför envisas ni med att köra på vinster fil i exakt 70 på 70 väg och 90 på 90 väg. Varför inte köra på högerfil eller i mitten och låta de som vill köra fortare göra det? Jag brukar vilja köra om och då är det ingen som flyttar på sig. Blinkar man med helljus tycker de man är dum i huvudet. Oftast är det tjejer som kör i vänsterfil. Jag blir riktigt jävla irriterad när jag kör på dessa vägar för de händer hela tiden. Åker upp till sthlm på freda och då kommer de hända igen. Ps. Bor du i sthlm och inte kör så här ta ej åt dig. | |
|
Jadu, det är ett fenomen som även irriterar mig, stockholmare som jag är. Vet inte vad fenomenet beror på, följa-john kanske, följ bilen framför och tänk inte själv. |
|
| För visst är de olagligt att köra om på mittenfilen och högerfil? | |
| inte på 70-väg har ja för mej ingen aning om hur det är på 90-väg. | |
|
Trafikförordningen 3 kap. 31 § ”Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng …” 3 kap. 7§ (fjärde stycket) ”… På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.” Det lämnar ju lite utrymme för tolkning men jag tror nog polisen föredrar att vi kör om till vänster. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Trafikförordningen 3 kap. 9§ "I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning. Förordning (2007:101). " Tillsammans med kaptenlöjtnants info ges alltså: på motorväg med högst 70 får man inte byta till högerfil efter att ha gjort en omkörning, utan ska ligga kvar i den fil man "råkar" hamna i, och den som vill om får köra om på högersidan om det är ledigt där. Det är mao förbjudet att byta tillbaka till högerfil på Essingeleden t ex om man inte ska svänga av, däremot är det fullt tillåtet att lägga sig till höger för omkörning. |
|
|
Sevak: jag tycker det är likadant överallt, även uppåt i landet. Neråt vet jag inte men... Håller med dig att man blir skogstokig när folk inte släpper förbi, skapar faktiskt falriga situationer i trafiken, speciellt om det är någon som ligger i ca 60 på 70 väg och håller vänsterfilen. Beemoholist javisst! |
|
| Eller på motorvägen när bilar ska köra om en lastbil i 110 och de kör ut 200 meter innan på vänsterfilen. Jag har börjat tröttna på de här så jag kör om på höger sida. | |
|
Jo precis, det gäller för folk att veta vad de har för omkörningssträcka..har man en trött gammal bil så kanske man inte ska köra om...då blir det en trafikfara. Beemoholist javisst! |
|
| Oftast är de nyare bilar som gör så och de har mer kraft än min pendlar bil. | |
|
Jag håller med Sevak, och problemet rotar sig ur ett oerhört ointresse att köra bil, utan man åker bil även bakom ratten! Perre S => Du är lite ute på hal is med det du skriver... Givetvis får man byta körfält på Essingeleden något annat vore fullständigt ohållbart, det skulle sluta med att hälften hamnade nere i Solna istället för att fortsätta ut på E4:an ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Jag tror fenomenet bla beror på att folk är rädda för att byta körfält. Därför ligger man i vänsterfil om man ska svänga vänster om några mil. För då slipper man riskera att inte kunna byta körfält, när det är dags. Men visst är det fantastiskt att höger körfält inte sällan är det snabbaste :-O __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Men varför blir folk irriterade när man blinkar helljus åt dem. Det va en kvinna jag blinka till hon vägrade att flytta på sig när jag sedan körde om henne på mittenfilen peka hon finger åt mig. Jag hade gärna velat stanna henne och frågat vem det är som gör fel kärring jävel. Finns massa saker som irriterar mig. Människor som inte använder BLINKERS. De som kör om en annan bil på motorvägen och omkörningen tar en evigheeeet, ena bilen kör i 110 och den som kör om kör i 111. |
|
|
Det är skämigt att bli omkörd och ligger man längst till vänster blir man inte det. Men det lämnar ju oftast högerfilen helt fri till oss andra som kör bil :-) För det är där skon klämmer, folk åker mest med även den som kör. Ingen direkt tankeverksamhet vilket man ofta ser i form av svänga utan blinkers, byta fil utan att ha kollat bakåt. Folk lallar med navin, sms:ar, dagdrömmer, pratar i telefon. Kort sagt nästan vad som helst utom att köra bilen.... Och känslan man får är att det bara blir värre!! Niklas Fransosen |
|
|
För att uttrycka sig lite enklare, det är fritt fram att köra om, om det är tvåfiligt eller mer och hastigheten begränsad till 70 eller 50. Är det 90 eller mer får du inte köra om på högersidan. Varför blinka med helljus, kör om på högersidan bara, annars är det väl bara att lugna ner sig och avvakta till trafiksituationen infinner sig så man kan köra om. Om man nu absolut måste hetsa fortare........ Sen kan man också fråga sig varför alla ligger i mittenfil på trefilig motorväg?? Mats BMW CS #5847 |
|
| Heden: Det är tillåtet att byta fil om man vill åt ett annat håll än det filen man kör i fortsätter åt. Jag har citerat direkt från Trafikförordningen, det är inget påhitt eller tyckande från min sida. | |
|
Finns det nåt som är mer irriterande än att ha en körandes bakom frenetiskt blinkande med helljus??? Ibland kan man inte ens flytta sig för att släppa fram bakomvarande men likförbannat blinkas det. Kanske man kan blinka lite diskret till vänster för att få uppmärksamhet...så gör man i Tyskland iallafall....Helljus där och du blir mer eller mindre idiotförklarad. Med all rätt tycker jag. Frasse |
|
| Frassemannen: Självklart blinkar jag inte med helljuset som en idiot och ligger i röven på de. Jag blinkar endast om de kan flytta på sig och jag blinkar bara 1-2 ggr. Varför skulle jag blinka om de inte kan flytta på sig. De kan ju inte flyga. | |
|
att försöka hålla högre tempo än vad det flytande tempot är på Stockholms 70 och 90 motor ägar är VÄLDIGT svårt.. Speciellt på 70 sträckorna på E4 från Karolinska till telefonplan.. Folk ligger "i sin fil" och bryr sig inte om att man har bråttom. Det är abara att finna sig i det och avvakta eller köra filkryssning. Personligen har jag efter 2 års pendlande kommit fram till att det är bara "finna sig" i det tempo som råder mellan Upplandsväsby och Södertälje. Skall man försöka "ligga lite MER plus på tempot" så kommer man bara att stressa sönder sig själv. Oftast så går det ju lite fortare än hastighetsbegränsningen till man kommer till telefonplan/karolinska iallafall. mina 2c //amullo |
|
|
Tror ni missat den viktigaste delen av lagtexten som handlar om placering av fordon i körfält: Trafikförordning (1998:1276) Länk 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används. Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. Jag blir själv helgalen på folk som ligger i vänster eller mittenfil helt utan anledning På de fyrfiliga vägarna i sthlm är det enbart de två vänstra som används och eftersom det är 90 eller mer på dom så totalblockerar den som ligger näst längst till vänster 3 filer med sitt körsätt vilket är helt sjukt Har några gånger åkt med kompisar som kört så och ställt frågan varför dom gör så och hur dom tänker och alla gånger fått svaret "öhhhhhh - vet inte" |
|
| Aftonbladet borde skriva en artikel om det här. Så kanske folk tar åt sig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.