AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.347

Vägval, Malmö - Kiruna

Hej gott folk!
På torsdag styr jag kosan från Malmö upp till Lindvallen... Vilken väg väljer ni inbitna skåningar upp till fjällen? Har aldrig åkt just denna sträcka tidigare.

Finns ju (minst) tre alternativ:
1. E6 via Oslo, sen Trysil till Sälen

2. E6 till Uddevalla, sen RV45/71

3. E4 till Jönköping, sen upp mellan sjöarna till Kristinehamn, Filipstad, Vansbro

Det som talar för alt 1 är att det numer är motorväg nästan hela sträckan till Oslo... Nackdelen är vägtullar runt Oslo och sträckningen Hamar - Lindvallen

Alt 2. Hastighetskameror på RV45... Buhu!!! Sen är det väl en hel del 50/70.

Alt 3... vägstandard?

Kommer att åka kväll/nattetid så trafiken är jag inte orolig över. Vill bara komma fram så fort som möjligt.

Och ja, jag har kollat viamichelin, eniro och hitta... men vill nu ha personliga åsikter.

MVH
Staffan Halth
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Kör mycket i Norge, och första alternativet går fetbort för min del även om det är motorväg hela vägen från Svinesund till Oslo numer. Rätt omfattande vägarbeten runt Jessheim och Kolomoenkrysset nu. Dessutom alltid dåligt väglag när man kommer av E6:an i Hedmark, dom verkar ha nån nollfriktion snarare än nollvision där.

Alt två är ju inte så tokigt, riktigt bra väg till Vänersborg nu sen motorvägen Uddevalla-Vänersborg öppnade. Endel kameror och mycket fjälltrafik vidare dock, ingen bra väg på stugbytardagarna när lådbilsrallyt är som intensivast.

Alt tre är inte dumt alls, finns några kameror runt Mariestad dock. Mitt val mellan Jönköping och Skövde är att gå över Hjo (195, om jag inte minns tokigt), då slipper man många kameror och mycket av trafiken, utan att byta ner sig i vägstandard direkt.
Mariestad-Kristinehamn är helt okej, bara ett par kameror i början av sträckan att hålla koll på, men bra väg. Kristinehamn-Filipstad kan vara lite hoppigt, men absolut inte hopplöst. Vidare uppöver får nån annan fylla i, men det känns rent spontant som ett bra alternativ, kanske glesare mellan lådbilarna där.

Men Kiruna? :P Lindvallen är ju inte ens Norrland ;)
Det ska givetvis stå Lindvallen... ska snart flytta till Kiruna (så det ordet snurrar runt i huvet)

Det är just den sista biten i Norge som är lite "orosmoment". Annars så är det ju motorväg nästan 80% av sträckan, dock 7mil längre än kortaste vägen. Men å andra sidan kan man puttra i 130 större delen av sträckan.

Fler inputs?

MVH
Staffan Halth
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Puttra 130 är dumt på dom norska vägarna i alla fall, horribla fortkörningsböter i det landet. Trust me, jag vet ;) 4200 nok för 12 km/h överhastighet var inte så kul, och hade vart ännu värre nu när kursen är som den är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.