|
|
|
|---|---|
|
Hejsan bmw-vänner!! bilen det gäller är en BMW 540iA touring -00.... Har blivigt på körd och är ej vållande...har gjort upp med försäkringsbolaget om en m5 front istället för en org. jag valde att köpa ut en kopia, då den var billigare än orginal "orginal" fronten, ca5500 och den nya kostade ca 4500 ink m5 dimljusen och frakt, jag blir nöjd och försäkringbolaget känar en tusing...ibland kan det ju vara bra att bli påkörd och ej vara vållande..eller hur!! jag ska lämna in bilen kommande måndag och vill då att allt ska vara i sin ordning vad det gäller alla delar som behövs för detta, får ju bara fronten, så jag måste själv fixa allt runt omkring... har kollat en del här på forumet om detta byte och har hittat en del runt detta..men men, vill vara 100% på detta!! nu till mina frågor... 1. passformen ska vara helt 100%, men jag behöver nog byta ut infästningsdetaljer då det verkar som de ofta går sönder vid demonteringen om jag fattat rätt, någon form av clips/plastskruv till detta, hur många behövs?? 2. m5 dimljusen, är det bara att byte mot orginalen, eller är det någon annan typ av kontakt/kablage?? har hört olika om detta...?? 3. andra skärmar/underreda/luftkanaler... mm?? 4. all annan hjälp/tillbehör kring detta är grymt välkommen!!!?? hoppas på att få bra och snabb hjälp kring detta då måndagen kommer närmare med stora stormsteg!! hehe...!! STORT tack på förhand!!! BMW, vad annars?? ja..kanske ett busskort,cykel, bra skor | |
|
vad tycker ni förresten om placeringen av reg. skylten?? på min tidigare bil, 528 E39 med m5 front, satt skyllten i nätet/gallret....men ser att den oftast sitter på "balken" ovanför nätet/gallret... har inte tänkt så mkt på detta tidigare då den redan satt där vid köpet... men nu ska den ju dit igen på en ny bil..... hm....vad tycks om detta, lite smakråd?? 540:in är silver mtk i färgen om det är till någon hjälp.... BMW, vad annars?? ja..kanske ett busskort,cykel, bra skor |
|
|
fann va jag stavar dåligt...länge sen man gick i skolan och höll på me sånt..lol!!! BMW, vad annars?? ja..kanske ett busskort,cykel, bra skor |
|
| Jag har visserligen inte bytt till M5-front, utan en likadan som originalet efter ett trist missöde. Men jag har ett tips som du kan ha nytta av. Din gamla front sittar fästad vid en aluminiumbalk som i sin tur håller hela stötfångaren på plats. Balken sitter med 12 plastnitar av den där expanderande typen. De ska gå att rädda är det tänkt, men samtliga mina gick sönder vid demonteringen. Men det gjorde inte så mycket, det kan man leva med. Det jag inte hade räknat med var att de nya jag beställde på BMW sprack väldigt lätt när jag knacka dem på plats. Och de kostar 9-10 spänn styck. Så var beredd på att köpa eller beställa lite fler än du behöver och se till att de VERKLIGEN går hela vägen in när du ska fästa balken. | |
|
Lysande!! då ska jag be meken att beställa lite extra tills måndag... tackar för det tipset!!! BMW, vad annars?? ja..kanske ett busskort,cykel, bra skor |
|
|
Hej! Plastnitarna går att rädda, bara man drar ut pluggen i mitten helt ut så är det inget problem å få de ut hela, tror jag knäckte 1 eller 2 max när jag bytte bak. Samma med de nya, ta ut pinnen/pluggen helt och sätt in yttre delen av niten först, man behöver då inte knacka eller använda kraft alls. När niten är på plats så sätter man in pinnen för att expandera ut den. MVH Sakke |
|
| På min front såg nitarna lite bearbetade ut, det var som om man vid montering hade kapat "hattarna" och låtit stiftet sitta kvar. Det är ju meningen att man ska kunna rädda dem men i mitt fall var det helt omöjligt. Kan var olika hur man gjort. | |
|
åteigen...tack för hjälpen!! har ringt meken idag, han beställer nya infästningar för säkerhets skull...jag beställde även(konvertering till m5 dimljusen) kabelar och kontakter för dimljusen, kostade 140 spänn...hittade artnr här på forumet, lämnar dom även här för alla som undrar..!! detta är org. från BMW... 2 st. 61138364498 4 st. 61130007272 //groover BMW, vad annars?? ja..kanske ett busskort,cykel, bra skor |
|
|
kebelar.....hehe...menar kablar....min stavning......ojoj!!riktigt kul de här.. :-) :-) BMW, vad annars?? ja..kanske ett busskort,cykel, bra skor |
|
|
Kopian du har köpt har den alu nät i grillen eller är den i plast som i org? Jag monteradeen org m front på min. I just grillen nr 2 resp 19 Länk som är i plast så fnns det fästen till broms lufkanalerna nr 18. Eftersom du har 540 så har du broms luft kanaler. Så nr 18 behöver du både v/h Obs det ser inte ut som till org fronten. Så jag tror det kan bli lite problem för dig att fästa dessa kanaler i kopian vilket jag tror inte har fästen för desa. Nästa steg. Delen som sitter under fronten och går in i hjulhuset har ju även där öppning för bromsluft kanalen. Den delen måste du nog med byta annars kan jag tänka mig att det kommer se konstig ut MEN jag vet ju inte hur kopian är konstruerat mot org M fronten. Länk nr 14 Lycka till! MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.