AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.688

Köpa M5 e60 usa import?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag är ny på forumet och vill först säga hej till alla kära bmw entusiaster.

Jag funderar på att köpa en BMW M5 e60 års 06 som är importerad från USA.
Jag undrar vilka skillnader det finns på USA import jämfört med en svensksåld förutom mindre reg skylt bak, gula blinkers glas fram samt lite mindre effekt.

Ska man köpa en USA import eller innebär det bara problem och blir det väldigt svårt att sälja den vidare när det blir dags?

Jag funderar på att köpa denna som ligger på Blocket. Är den bra prissatt eller är den för dyr med tanke på att den är import.

Länk

Tacksam för svar.

Mvh
Leon
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Om du inte letar efter en väldigt speciell specs gällande färg och utr så kan du lika gärna köpa en sv.såld. Det skiljer knappt i pris, eller så köper du en "BMW Premium Select Car" på BMW i Tyskland så har du 1 års garanti + att de är väldigt nära nyskick etc.
USA-import värderas nog lägre än en tysklimport men jag tror inte att effekten är lägre på M5E60. Däremot om du skulle importera en manuell M5E60 så värderas den nog högre eftersom den manuella säljs bara i USA.

M V H
Stephan

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
En E60/61'a från USA kan kan följande "problem":

Ljusmodulen, annan form för varselljus (DRL). Ordnast lättas genom att själv slå på xenonljusen varje dag.

TMC fungerar inte på navin.

Launch Control är inte alls lika roligt på en US M5 som en EU.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag antar att bilen tagits in som flyttsak, då är de mycket snälla på bilprovningen:

5. Flyttsak

Ska du flytta till Sverige? Då kan du i vissa fall få ditt fordon klassat som flyttsak. Fordonet får då en lindrigare bedömning än vad som är vanligt vid registreringsbesiktningen och behöver inte heller uppfylla de krav på avgasrening som ställs i Sverige på årsmodell 1989 och senare. Vissa miljökrav som gäller vid årlig kontrollbesiktning av äldre bilar ska dock uppfyllas. (Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar.)

Länk

Länk

Länk

Mvh
Glöm inte heller att det finns krav på högtrycksspolning om bilen är utrustad med xenonstrålkastare...
Mig veterligen finns det ingen M5:a utan dessa så ta med det i en eventuell kostnadskalkyl !
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som flyttsak så finns det många undantag och bilen i fråga verkar ju redan vara klar och körbar i Sverige, dvs de förändringar som Bilprovningen kräver bör ju således redan vara gjorda. Den säljs ju av en aukt BMW-handlare så att det skulle handla om en bil som kräver massa ombyggnader för att vara godkänd tror jag knappast.

Vem är NHL-proffset som tagit hem den?

___
//Ulf
Jag gissar på Henrik Zetterberg.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är Henrik Zetterberg. Sveriges bästa hockeyspelare... =)

Mvh Johan
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Den säljs ju av auktoriserad BMW-handlara,så den biten är nog hyffsad tryggt.
Sen är det nog så att den vill värderas lite lägre pga. USA-import.Sen om det är Henrik Zetterbergs f.d. bil,kanske det kompenserar upp detta igen?
Tack alla för svaren.
Nä det är ingen flyttgods utan det är den bilen jag har länkat till på Blocket.
Vad tycker ni man skulle bjuda för bilen? Jag bor i GBG så det är ett stort problem.
Jag vill gärna ha en M-bil men nöjer med mig också med en 335 coupe/cab.

Tack på förhand.

Leon
Vill du ha en M-bil så är 335i nog inget för dig. Den kanske är snabb men i slutändan inte en M-bil trots allt..

Sen tycker jag prissättningen är alldeles för hög på den du länkat till. Om den är importerd från US alt. tagits med som flyttsak så tycker jag att du ska kolla på en svensksåld som faktiskt går att få för mindre peng. En US import borde vara ganska mycket billigare enligt mig...

Men lycka till med bil köpet!

mvh
Dennis
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
En USA-bil värderas mkt lägre och är mycket svårare att sälja. Jag har själv sålt en M3 usa-import :T inget vidare..
kilroy
DennisH*

Varför skulle en import från USA vara billigare än en tysksåld om bilarna för övrigt är likvärdiga?

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ja, det kan man ju fråga sig.

Men det är ganska enkelt.

Eftersom antalet intressenter minskar på en importerad bil blir priset lägre. Och om man sen också kollar på en USA-import så är köparen medveten om att säljaren betalat betydligt mindre för bilen i USA än säljaren som köpt bilen i Tyskland. Dvs. större prutmån..

Var själv med när en kompis köpte en 997 S i höstas. Det var en USA-import och slutpriset hamnade ca: 50.000:- under vad en tyskimport gick för... Det fanns stor prutmån kan jag säga.

Så det är ju inte pga att bilen skulle vara sämre i sig....

Men nu för tiden så kan man inte längre käna pengar på USA-importer då dollarn står betydligt högre nu än för 1 år sen...

Låter det rimligt?
mvh
Dennis
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror att nackdelen med import, risk för skruvad mätare och så vidare minskar avsevärt då de får reda på att det är en känd person f.d. bil och att den inte blev levererad till Sverige primärt för att få en billigare pris.

Mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror också som Grelle att en bil med en historik som denna bilen står sig betydligt bättre än många andra USA-importer. En hel del av de osäkerhetsfaktorer som kan finnas och kännas krånliga att kontrollera slipper man ju.

___
//Ulf
di
140
diou
Bmw M6 Cab 2007, Svart/svart.
Sen skiljer ju sig mätare samt lyktor, personligen skulle jag aldrig ta en usa import..
fördelen med en usa m5:a är just att launchkontrollen inte är så häftig som en europa bil,fan så mycket tryggare att köpa begagnad.

Det är ju som sagt en smaksak hur man vill göra. Men som jag skrev tidigare så är det ju inte något fel på en bil bara för att den är importerad från USA.......

Antalet intressenter avgör priset och därav kommer alltid USA-importer att vara billigare än en svensksåld....
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Jag kommer aldrig mer köpa en usa-import. Det är ganska mkt som skiljer mellan en usa-bil och en europeisk. T.ex. så har M3an inte ens borrade bromsskivor. Detär dessutom fult med mätartavla som visar MPH också. Dyrt att byta kombinstrumentet vilket man måste göra. (halvdant att köpa några eftermarknads-mätartavlor). Många modeller har dessutom ett mindre hål för registreringsskylten bak så man måste ha en ful liten skylt som lyser usa-import (m5 tex). Flera modeller har framlyktor med inslag av orange, som den där m5an, och andra har fula reflexer i frontspoilern.

Tyskarna är dessutom väldigt noggranna och det slarvas inte med service. I usa används knappt serviceböcker. När bilen servas ska det registreras i CARFAX istället.. men det är dom inte så noga med. En servicebok känns mer rejäl också.. med stämplar och kontaktuppgifter till verkstaden som servat bilen. CARFAX är bara en datautskrift på ett A4.
kilroy
DennisH*

Jo, det låter iofs rimligt.

Fördelen med en USA-import är väl i första hand möjligheten att bli ägare till en ovanlig modell. Kan man sedan överta bilen som ett flyttsaksobjekt så har man goda möjligheter att kunna få bilen registrerad trots att den egentligen inte uppfyller de "normala" registreringskraven.

För den som har tid och kontakter i USA finns också möjligheter att "manipulera" bilens dokumentation med avseende på ägarförhållanden vilket ger möjligheter att förvandla en vanlig USA-import till ett flyttgodsobjekt.

Det är naturligtvis inget jag rekommenderar eftersom man då hamnar i en juridisk gråzon...:)

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.