AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.176

LAMBDA SOND PROBLEM!

hossmila
Hej Kära Bmw-folk!

Jag har haft problem med min lambda sond och behöver hjälp omgående, jag lämnade in min bil på Bmw och de sa som jag trodde, nämligen att det var lambda sonden som var kass, de bytte denna (2600:-) bmw i alingsås!
(som förövrigt är 1000:- billigare än bmw group i göteborg. Iallfall så funkade bilen som en klocka efteråt men detta höll i en halv dag, nu är den som den var innan och jag blir helt vansinnig eftersom den har varit på bmw i flera dagar nu och de säger att de inte hittar felet!

De säger att datorn visar att lambdan är kass, men de har ju precis bytt den så jag fattar ingenting!
Snälla hjälp mig!

Tackar!

"En bil är alltid en Bmw"
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
det är inte luftmasse mätaren det kan gå sönder om man kör med kass lambda eller bränslepumpen..........

Mvh/ Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr fattar dom inget heller,undrar om dom monterat den nya lamdan rätt, ev kopplat den fel???
Men det är deras skyldighet att rätta till felet.
Man kan inte ha en dator som felsökare utan bara som
hjälpreda.Sen gäller det att förstå vad den säger.
Det blir sämre och sämre med duktiga felsökare bla .bilmekarna på märkesverkstäderna då får lära sig hur en dignosdator fungerar istället för en grundläggande felsökarutbildning.MIN åsikt

MVH
Hasso
hossmila
Jo jag håller med dig klart men grejen är den att jag är lite orolig hur mycket det kommmer att kosta mig, eftersom de har hållit på med felsökningen i över en hel vecka nu och jag undrar om de kan ta betalt för det. Min bil har tydligen problem med att ta emot data till styrenheten från deras dator trots att de har uppdaterat sina mjukvaruprogram med nerladdning från Tyskland..

"En bil är alltid en Bmw"
gagge
bmw märkesverkstäder = dyyyrt= okunnig personal fast dom borde vara kunniga = skiiiit

min mening..
sv
6
sveb1
525i -01
318i -00 Touring
Väck en en gammal tråd!! Jag har samma fel på min bil. Ny lambda men bilen missar på tomgång. HJÄLP!!!!

Hur menar du? Står vid röd ljus eller rullar sakta på typ tomgång.

Hackar/hostar den?

Är det bara på tomgång? Inget när du kör som vanligt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
sv
6
sveb1
525i -01
318i -00 Touring
Motorn missar går ojämnt på tomgångefter ca 1-2min efter start. Så fort jag kör i väg så går bilen helt rent. Livedatan på carsoft visar att den främre lambdasonden inte reglerar. Har kollat jordpunkter, och säkringar för motor styrningen. Har mätt upp jordning mellen motor och batteri, helt OK. Bytte tändstift som en första åtgärd utan resultat. Har gjort bilen strömlös en timma, så långt inga framsteg. Har är även lossat anslutningen till luftmassemätaren och då dör motorn nästan, så den borde vara OK. Jag börjar få slut på ideer. Tacksam för hjälp
Kan det vara problem med din tomgångs motor?

Själv har jag smort min med 5/56 och har inga problem, men läst om andra som den hängt sig/ fastnat.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tycker din nya lambda ska vara okej ju eftersom du har köpt ny.

Felsökningarna kan ju visa något, men så är det att något annat som stör, så felet fram kallas.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
sv
6
sveb1
525i -01
318i -00 Touring
Tack för tipset ska kolla detta ikväll.
sv
6
sveb1
525i -01
318i -00 Touring
Tomgångsmotorn var inte 100% ren men jag rengjorde den i alla fall. Men den övre vevhusventilationsslangen var skadad så jag bytte även den och började motorn att gå perfekt på tomgång.

Men ett nyttproblem dökupp! Det började tjuta ifrån motorn! Ett hög fekvenkt ljud som minskade lite när man gasade och försvann helt när man klämde åt vevhus ventilationsslangen. Dvs Det kommer inte in någon luft in i vevhuset så det bildas ett under tryck som ger detta ljud. Frågan är ju då hur kommer det in luft in i vevhuset?
Skönt det löste sig med det andra.

Vad det är med ljudet, vet jag inte. Aldrig varit med om.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Hasso

Den grundläggande felsökning borde man lära sig på grundutbildningen (fordons)

Jag har jobbat lite över ett år som mekaniker och den jävla piss utbildningen man fick är inte mycket till nytta!

Dem riktar in sig på helt fel grejer! Sen när man är ute och jobbar finns det sällan tid till att lära ut... tyvärr!
el
62
elbing
320i Touring -01
Jag och sveb1 löste ljudet i motorn. Det berodde på ett VANSINIGT undertyck i motor som skapades av en kass vevhusventilations ventil.

Länk

position 1.

bytte denna och undertrycket försvann.

//
Roger
el
62
elbing
320i Touring -01
Fel formulering. Undertrycket försvann inte utan gick ner till normal nivå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.