|
|
|
|---|---|
|
Det gäller en 518 -90 22000 mil, har bytt laddningsregulator för en vecka sedan , då gick den bra i några mil , sen blev det likadant igen. Den lägger inte av utan börjar gå riktigt illa strax efter helljuset slås på, när jag slår av ljuset går den omedelbart bra igen. Det måste ju var nåt med att den inte laddar som den ska, finns det nån med erfarenhet av detta? Batteriet är 1 år gammalt. Tacksam för tips :-) Thomas | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Mät över batteripolerna då motor är igång,och kolla om batteriet laddar. Mät även över generator. Kolla jordflätan mellan motor/chassie om den ej laddar som den ska vid batteri. Mvh Patrik |
| Instämmer med Patrik - kolla jordflätan mellan motor och kaross! | |
|
Hej Har mätt upp nu, vid tomgång ligger batteriet på 13,6 och Generator 14,2.Är värdena som dom ska eller är nåt galet? Har testkört en 15 min. då blev det ingen påverkan med helljus på, så här har den varit ett tag. Den kan gå bra i flera dar för att plötsligt börja bete sig som tidigare. Thomas |
|
| Nej det är inte bra! Du bör ha i princip samma spänning på batteriet som på generatorn , dock är 13.6V på batteriet inte direkt dåligt men gissar att detta var utan belastning? Gör samma mätning igen fast denna gång så slår du på helljus , full fläkt , bakrutevärmare osv så blir skillnaden troligtvis ännu större. Du har iallefall ett spänningsfall mellan generator och batteri så kolla över ström+jord kablarna därimellan och glöm inte att även kolla på kontakter och batteriets polskor! | |
|
Hmm. gjorde en ny testkörning utan problem, nu funkade även hastighetsmätaren igen, har två mätarhus jag provade den andra pga hastighetsmätaren lägger helt av ibland. Men nu fick jag andra värden. tomgång 13 v, med alla förbrukare på , högsta fläkt, helljus+ x-ljus , bakruta, elstolar, radio så låg det på 11,6 V . Det är inte bra va? Om jag fattat det hela rätt så laddar generatorn förmodligen som den ska!? Men därimellan så finns ett spänningsfall, jordflätorna sitter som dom ska, men jag fundrar på att byta dom ändå för att vara säker. Batteriet är juste ändå vad jag förstår. Thomas |
|
| Låg det på 11,6V på batteriet? Låg spänningen på generatorn på 13V då eller hur menar du? Kolla även på B+ kabeln(den brukar gå från generator till startmotor och sedan vidare till batteriet) , batteriets jordkabel samt kolla batteriets polskor/kontakter. | |
|
Hej Med full belastning låg batteriet på 11.6 V Generator 14,2 V. Tomgång så var det på Batteriet 13 V. Jag skall idag köpa ny jordkabel ,motor-kaross och kaross-batteri. Thomas |
|
|
Har nu bytt jorkablarna enl. ovan. Bilen har gått i ett par dar nu utan problem! Törs inte ropa hej ännu men det ser bra ut hitintills. Har inte mätt upp några nya värden pga att voltmätaren var lånad. Thomas |
|
|
Det är inte så att du kanske kör mycket små sträckor med bilen med mycket el förbrukare på så att batteriet inte hinner få full laddning MVH Thom525 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.