AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.080

Trög styrning. ändå att bilen är upphissad!

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Gäller en Bmw e36.cab -94

Märkte föra sommaren att bilen gick lite trögt i styrningen.
Jag visste att fjäderbens lagret va dåligt så trodde det berode på det.
Nu i vintras när bilen är/va upphissad och dämparna va nerblockade. Så var den fortfarande trög i styrningen!

Det finns servo olja i och inga missljud.
Jag provade i somras när jag pratade med en mekaniker, som sa att jag kunde dra ratten åt något håll och samtidigt starta bilen, för att se om det blir lättare att svänga när bilen startar.
Och det blev det. Så servon måste väl funka?

Kan man tömma servo oljan på något sätt?

Mer tips?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jodå, sök fram finns massa trådar om hur man byter oljan. Men säkrast är att suga ut och ersätta genom sköljning väl.

Har ibland samma problem med min, har bytat olja utan resultat.. Hoppas på servopumpen då styrväxeln verkar vara jobbig att byta!

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Jag tog ner hela styrservon, Och tog ut själva stången i och gjorde rent den och smörjde upp ordentligt så alla går fint, Nu funkar den klockrent.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jobbigt? Jag är nämligen sugen som fan på att testa göra det! Dock misstänker jag pumpen i mitt fall.. men skadar inte att fixa styrväxeln!

Vad smorde du upp med?

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Jag hade aldrig gjort detta innan. Men fick hjälp av en jag hyr garaget hos.
Jag tog ner hela servon på ca 5 min. två skruvar sitter servon med och en skruv till styr växeln.

Sen va det rätt så enkelt faktiskt.Vi hade vanligt fett och smörjde upp med. Men ha koll hur allt sitter, det är inget som flyger iväg eller sitter konstigt,
Sen la vi hela i ett varmvatten bad för att få bort all gammal skit före montering.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Med "servo", syftar du på själva pumpen eller hela växeln?

Länk

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Jag renoverade/hade isär själva växeln. Inte pumpen
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ska testa detsamma! Vad smorde du upp med,?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.