AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
871

Hur gäller rostsyddgarantin

lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Hej

Hur gäller rostskyddsgarantin, har en 316 -04 med 12 års garanti som snart skall servas, måste den servas på Aukt BMW-verkstad för att garantin skall gälla eller kan "Kalles bilmek" serva den?

MVH
Patrik
Hur menar du servas? Laga rostangrepp?

Om rostskyddsgarantin skall gälla måste du in till en auktoriserad verkstad och besiktiga skadorna.

Gäller det oljebyte kan mekonomen göra det om det är det du menar?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det ska numera räcka att serviceprogrammet följs, dvs du ska inte behöva göra samtliga servicar på aukt BMW-verkstad för att rostskyddsgarantin ska gälla. Dock verkar kunskapen om detta inte vara fullt spridd på alla BMW-verkstäder...

___
//Ulf
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag besiktade min för div rostskador för en månad sedan och de kikade inte ens i serviceboken. Får huv, 2x framskärm, 4 dörrar samt baklucka utbytt.
Har inte hört om ngn som blivit nekad pga avsaknad av service.
De verkar vara mkt generösa på rostskador.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har utnyttjat rostgarantin total 4 gånger (på olika bilar...) och vid två tillfällen så ville dom se i serviceboken och tog då också kopior på denna. Påstod att det behövdes när dom skickade förfrågan om godkännande till BMW i Tyskland. Har fått en känsla att arbetssättet förändrats något de senaste åren och att den auktoriserade verkstaden kan ta beslut om åtgärd utan att i förväg gå godkänt från Tyskland.

Har inte heller haft några problem att få rost åtgärdad och det är inte många sekunder dom tittar på bilen. Dom har ju redan sett hundratals bilar med samma problem och känner igen det direkt...

___
//Ulf
Hur funkar detta med rostskyddsgaranti?
Jag menar funkar det även för oss som har köpt bilen begagnat?
Spelar det någon roll hur många ägare bilen har brukats av?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nej, antalet ägare spelar ingen roll, tiden räknas från den dag bilen togs i trafik. Kontakta bmw återförsäljaren där du bor, fråga hur du skall göra, jag fick skadebesiktiga i norrort eftersom jag inte var sugen på att åka till bollmora, där bmw´s enda sthlms lack och plåtverkstad ligger. På en oberoende verkstad som bmw själva rekommenderade.
Ok, jag råkar ha en liten rostfläck på motorhuven.
Är det troligt att dom lackar om den då? Sen 00:a alt. 01
Har ett par stenskott oxå, hade ju inte gjort nått med ny lack:)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Symanteq, dessvärre är det nog tyvärr så att på din bil var det bara 6 års garanti så det är nog inte så stor chans att dom tar det på garantin.

Vad jag har läst på är dom benhårda på att det ska vara på rätt sida om datumet, ingen goodwill efter garantins utgång men schyssta och snabba fram tills dess.

Sök så skall du finna.

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tror förresten att 12 års rostskyddsgaranti kom först -04 men det är inget jag vet säkert.

Har du "boka" kvar så ska det väl stå i den vad som gäller.

Samt att det ovan skulle stå ...läst här på forumet är dom.... EDIT var är du?????

Niklas

Fransosen
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stämmer att 12 års garanti kom 2004, tidigare var det 6 år så för en -00 eller -01 är det kört. BMW är generösa med att ta reperationer på garantin så längre den gäller men efter garantitiden gått ut är det stopp...

Det är faktist så att dom inte lämnar garanti på gjorda garantijobb så om du på en 5,5 år gammal 02:a får något åtgärdat och det 9 månader senare syns rost igen på samma ställe så gäller inte någon garanti. Detta hände mig men efter en kortare diskussion så tog dom trots allt detta på good will då jag menade att det måste ha fuskats med det utsprungliga jobbet. Det gällde rost i tanklocksbaljan. När det gäller huv, baklucka och dörrar så får man ju nya delar så då ska det ju mycket till för att det ska börja rosta så snabbt igen...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.