|
|
|
|---|---|
| Ända sen jag köpte min 540 och började fundera på trim så har jag hört här o var att M60-motorn är känslig mot överladd, att den i princip inte tål mer än 500hk för då spricker blocket lr fodren. Hur ligger de till egentligen? Jag har ju nämligen aldrig sätt lr hört talas om en M60 som havererat pga överladd. | |
|
Finns ju ett kompressorkitt till den. Levererar runt 450 häst då. Grejjen är väll Aluminiumblocket. Står inte pall för så mycket kanske. |
|
|
Nja har för mig att cylinderväggarna inte är så tjocka , känslig och känslig , går nog att ladda på lite men 500 hk är nog max på en orginal motor ... Mvh Niklas |
|
|
500 hk är väl inte lite? Tänk på att det vridet som är viktigt. SUPERNATURAL |
|
| Snarare cylindertrycket va? | |
|
Men de är ju som ni säger, "har för mig" och "kanske".. jag menar inget illa alltså, men det är ju samma saker jag alltid hört. Tänkte om man kunde hitta lite mer konkret info :) 500hk känns fkt lite lamt i sammanhanget. Du får ju ut dubbla orinaleffekten utan problem med en M20 lr M50. Men det verkar ju va just cylindertrycket som tar död på den, fan =/ Får väl se om de dyker upp mer info. Vridet är väl iofs inte så viktigt, jag har ju växlar. |
|
|
Tja, bra vrid ger ju god acceleration. SUPERNATURAL |
|
| Ja, från 0km/h upp till 4000 rpm (som iofs är rätt viktigt) Sen har de ingen större betydelse. What ever.. de är inte huvudproblmet här :P | |
|
Japmax jag håller inte med om att 750-4000rpm är viktigt i en bil som det ska rejsas med, man kan ju alltid starta på 4001 varv :) Sen kanske M60 har nån klen komponent som inte klarar det höga cylindertrycket när man överladdar, medans M20 och M50 månne är lite överdimensionerade. M3 E46 motor (kan inte beteckning) är det ju folk som bara slängt på en kompressor och fått hur många hästar som helst :) |
|
|
Printscreen, på en automat är de så.. :P Vilket de flesta inkl min 540 är. Har man manuell har ju verkligen vridet föga betydelse. Jo, visst kan de va så.. och de är ju så de låter lite varstans. Den där klena komponenten kallas tyvärr för motorblock och de gör ju allt lite mer komplicerat =/ Det jag vill höra är lite fler teorier om en ev myt, så man kan ta o trycka i lite ladd med gott samvete :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.