|
|
|
|---|---|
|
Hej, Varningslampan för airbagen lyser. BMW har konstaterat att det är givaren på pasagrarsätet som är trasig. Nu skall jag snart besiktiga bilen... tror ni något konstigt kommer hända ifall jag helt resolut plockar loss glödlampan från airbaglampan? cab325 | |
|
Länk SBP bryr sin inte om denna lysande lampa enligt skribent i ovanstående länk m.a.o.. Mvh Janne. |
|
| Det stämmer ;) | |
|
Tack för svaret....jag vill minnas att den lyste förra året med. Jag kör på och går det inte så plockar jag ut lampan och drar in kromringar runt mätarna på en gång. cab325 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför inte ta reda på vad felet är istället och fixa det ? Kostar kanske inte mer än en uppsättningkromringar, sedan kan det ju vara bra att ha ett fungerande säkerhetssytem också. Lampan kan du nog leta efter:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag har haft lysande airbaglampa två gången som berott på sensormattan. Första gången köpte jag en ny och gjorde bytet själv, tog ca 3 timmar, kostade ca 1000 spänn och blodiga fingrar, funkade i ett helt år. Andra gången körde jag efter Hassor meckartips, det kostade mig 69:- och tog runt 5 minuter inkl reset av systemet. Be någon läsa av felminnet, är det mattan så blir det inte dyrt. | |
|
Fråga till Hasso och danielb: Går det att laga en trasig sensormatta? Jag har aldrig plockat isär en modern bilstol. Gamla 70-talsstolar plockade man isär och ihop på nån timme. Sensormattan lade av efter att jag under c:a ett års tid hade åkt mycket buss till jobbet...gissar att det bildades kondens i inredningen. cab325 |
|
| Hasso kommer/kan nog svara. Men när man ser hur mattan ser ut så ser det ganska hopplöst ut att göra nått, allt är gjutet i ett stycke. Men bygg istället hassor sensormatta-simulator den funkar perfekt. | |
| Bygger du simulatorn behöver du inte ta av tyget eller plocka ur stolen, du kommer åt allting under stolen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det går att byta sensormattan om man vill, men det krävs ju först en felkodsavläsning för att ta reda på vad som är fel kan lika gärna vara bältesträckarkablaget. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag får tacka för tipset, Det blir ju hur elegant som helst. Återanvände ni kontakten från sätet? Behöver man ge sig in till BMW-verkstan och nollställa efteråt? cab325 |
|
|
Jag återanvände den kontakt jag hade ifrån min första matta, men det går att klippa bort den som sitter under stolen. Du måste lämna in bilen till BMW för nollställning alternativt om någon bekant har utrustning för det. Jag har en egen så jag löste det själv. Observera att innan du börjar mecka med kablarna och koppla så bör/måste du koppla loss batteriet! |
|
|
Jag besiktigade bilen i morse. Gick igenom utan anmärkning. Trots airbagslampans illröda sken. cab325 |
|
|
Vet du att det är mattan som felar och inte det klassiska kabelbrottet under sätet? Det har jag själv haft och lagat enligt hassos beskrivning. kostar ca: 300 SEK. Plocka inte ut några lampor som du kommer att glömma nämna för nästa ägare.. /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.