AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.187

Rätt lufttryck i en Z3:a för 17:tums hjul?

Hej på er, det närmar sig för säsongen =) har redan varit ut på några korta svängar med min Z3:a, det kliar verkligen i fingrarna efter våren och torra vägar.

Nu till min fråga, köpte en Z3:a, -99:a 2,8 l motorn för några veckor sedan och är kanon nöjd det lilla jag hunnit åkt. eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av dessa gobitar så funderade jag lite över vilket lufttryck som är lämpligt i däcken.

Det sitter 17 tummare på bilen med 225:or i fram och 245:or i bak. Vad är lämpligt för dessa när det gäller lufttryck? Komforten är ju inte det allra viktigaste..hehe..tänkte mer på vad som är bäst i minimalt slitage och friktionsmässigt.

Mvh
Peter
Det där är lite av en smaksak... Av Autopowers besökare att döma, skiljer det sig väldigt mkt från bil till bil - trots samma däckdimension. Det som också naturligtvis avgör är däckets hårdhet/fabrikat.

Till att börja med kan du kika på "stickern" när du öppnar förardörren, vidare torde det finnas lite uppgifter i instruktionsboken under "lufttryck/däcktryck".

Mitt tips hade varit 2,7 resp 2,9 men det är, som sagt, väldigt subjektivt.

Lycka till!
Tack tvesovla för svaret...

När det gäller instruktionsboken och "stickern" så har jag kikat där men jag antar utifrån erfarenhet av andra bilar så är de uppgifter som man hittar där är ur komfortsynpunkt enligt tillverkaren och kanske inte det optimala lufttrycket sett till bensinförbrukning och slitage.

Därför min undran utifrån erfrenheter av er andra Z3 ägare hur pass mycket "extra" man kan ha i däcken utifrån de uppgifter som står i instruktionsboken.
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Som sagt innan, alla har lite olika uppfattning. Jag kör 2,7 bar fram i 225x45 17", bak 2,5 bar för 235x40 17"

Riwa
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Det beror helt på vad du har för däck.

Jag har haft däck som har varit bäst med 2.7/2.9 i tryck men de Hankook S1 Evo som sitter på min bil nu (225 och 245) går stabilast med 2.0 både fram och bak!

Så du får helt enkelt prova dig fram och se vad som känns bäst med dina däck.

Enda sättet att få veta det här är om nån har exakt likadana däck som du har.

/Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.