AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.496

€ kurs vs priser

Sida 1 av 2
Martin E
Kan man märka av beg/ny priset ändras (försämras) iom det numera usla kronvärdet mot den stabilare valutan Euron .

Kursen 13/3 är 11,2910

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Borde det inte vara tvärtom??? En svagare krona gör ju att det mesta vi importerar blir dyrare. I och med lågkonjukturen så lär ju ändå inte nybilspriserna höjas utan bilföretagen blir nog tvingade att sälja bilarna till Sverige för ett lägre euro-pris än tidigare.

Den höga eurokursen gör ju att import av begagnade bilar borde minska då det är få som är intresserade att betala 20-30% mer för en importerad bil jämfört med en svensksåld. Detta borde ju också leda till att begagnatpriserna i Sverige hålls upp bättre MEN då vi samtidigt är i en vad de kallar ekonomisk kris så försvinner effekterna av Euron i det allmäna "kaoset"...

Har själv tagit hem 3 bilar mellan 2005-2007 och har i samtliga fall legat på en eurokurs på 9,30-9,45. Hade knappast köpt dessa bilar till dagens kurs...

___
//Ulf
Nybilspriserna på beggade importbilar lär stiga framöver eftersom återförsäljaren i sverige inte vill/kan stå för hela diffen mellan krona och euro. Nuvarande importbilar (nya) har stått i hallarna sedan ett bra tag varför en negativ växelkurs här inte behöver tas hänsyn till i lika stor utsträckning som de kommande bilarna...
Nybilspriserna på NYA importerade bilar ska det förstås vara... =)
Martin E
Försämring menas naturligtvis att dom blir dyrare

Ur synvinkeln att importen minskar och därmed ökar den inhemska försäljningen borde redan där ge ökade priser.
Dyrare kurs (20%) borde slå hårt på konsumentpriserna.

Men låg tillväxt och konsumtion hindrar prisstegringen trots mycket låga räntor.

Snart kommer Euro marknaden kanske vända sig hit för import.

Sveriges tappade BNP indikerar att vår exportberoende industri som går på knäna gör att kronans värde är mindre än någonsin ?

En ond cirkel

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ok Martin, jag misstolkade "försämring"...

___
//Ulf
Euron är nere i 11kr nu. Ytterligare förstärkning av kronan är på G tror jag. Martin E, det exporteras begbilar för fullt ur Sverige fn tack vara den gynsamma växelkursen.

Självklart kommer priserna på importbilar att stiga, men tidseffekter samt valutasäkringar gör att det tar tid.

Att det exporteras bilar "för fullt" ut ur SE är knappast sant. Suget på beg bilar är bättre var?
Martin E
simon_en
har du källan till det påståendet ?

Visst exporteras det bilar "för fullt"...

Länk
Jag läste någonstans att exporten av begbilar var uppe i samma nivå som nybilsförsäljningen i januari/februari, men det var en som hävdade det på ett forum utan belägg. Helt klart iallafall är att det exporteras bilar i en väldigt hög takt just nu.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hoppas alla som röstade emot € ångrar vad de gjorde. Snart har väl ingen råd att semestra någonstans då kronan blir ännu värdelösare. Hittills har jag importerat de flesta av mina bilar, men med tanke på att kronan sjönk samtidigt som Euron gick upp då fick den senaste Bimmern bli en svensksåld sådan.

Beautiful Münich Woman
BMW
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror säkert exporten av bilar har ökat. En del trådar har skapats den senaste tiden med frågor och jag har själv blivit kontaktad av en finns som ville köpa min ena bil trots att den inte annonseras. Utöver de länder som har Euro så finns det även ett flertal som har sin valuta knuten till denna, t ex länderna i Baltikum. Dessa länder importerar givetvis flest bilar från Tyskland men med den billiga kronan så blir Sverige betydligt mer intressant. Stor ekonomisk kris i dessa länder men det finns fortfarande många som har pengar...

Boendes i Skåne som man är så märker man en rejäl ökning av antalet danskar som är över och handlar mat och annat. Har en ICA Maxi bredvid jobbet och dagligen är det ett stort antal danska bilar på parkeringen. Så var det inte för ett halvår sedan.

___
//Ulf
När jag åkte ner till Tyskland med Kiel-färjan för ett par veckor sen så var det fullt med mindre lastbilar med 4-5 bilar på, även en hel del BMW från denna sidan 2k-strecket.
Grodan,

lite djupare analys tack! Analysera gärna även hur vår konkurrenskraft har påverkats i krisen och resultatet skulle ha varit om vi hade haft Euro nu? Hur bra är det för länder i kris t ex Grekland, Irland, Spanien att ha en stark valuta?

Martin E
Utan att ha bevis så finns det det hörsägen som påstår att det är ovanligt många svenskreg bilar i Danmark pga skatterna och de numera starka danska kronan värd närmare 1,5 så kanske det inte är så konstigt.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
simon_en//

Just nu är hela världens ekonomiska läge i kris, men att vara i ekonomisk kris med en valuta som minskar i värde är ännu värre.

Om du tycker att det är dyrt att handla i dag, det kommer att bli ännu dyrare i morgon.
Exempelvis ett företag som importerar varor från ett €-land, måste betala självklart med Euro. Där förlorar företaget en hel del bara pga svenska kronan har ingenting att komma med gentemot €. Det som företaget förlorar genom valuta växlingen och andra avgifter, det vill man ta igen på kunder som dig och mig. Detta innebär att vi får betala överpris på allt som tas hem från länder med valuta värt högre än kronan. Hade exempelvis England inte haft £ så hade även de varit med i EMU i dag. Men £ står sig högre gentemot € och det är därför engelsmännen är smarta nog att avstå, men Sverige, varför? Vad är det som är så speciellt med kronan förutom att den tappar värde hela tiden?

Enkel sammanfattning så att alla förstår. ;)

Beautiful Münich Woman
BMW
Grodan,

analysera även hur vår exportindustri som står för 50% av BNP påverkas av att få en svagare valuta nu i det stora kris vi befinner oss i....

Dessutom, förklara gärna den klättring i välståndsligan som Sverige gjort de senaste åren.

Visst är prisstabilitet och låga importpriser bra, men det är sannolikt ännu värre att ha en övervärderad valuta i en ekonomisk kris och dessutom i praktiken inga möjligheter att påverka räntan. Se på Japan och deras Yen , det borde enligt ditt synsätt vara den optimala valutan, i nuläget, superstark (Mycket starkare än Euron)>>har medfört ökad konkurrenskraft i krisen...INTE! Japans BNP faller kraftigt.

Även vår BNP faller kraftigt, sannolikt hade det sett ännu värre ut med Euro då fallet beror på vårt stora beroende av vår exportindustri (den utgör en stor del av BNP).

Är mycket glad att jag röstade nej, och nej jag är ingen tokvänster. Har flera kompisar doktorer i NEK och FEK som också röstade nej. Mina 20p NEK räcker dock gott för att förstå att din argumentation endast beskriver den mindre delen av ekonomin (Sverige har ett stort bytesbalansöverskott).

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Snacka om Groda...*asg*...förlåt, kunde inte låta bli....

Frasse
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Superbra att vi inte valde att införa euro i sverige. Eventuellt den viktigaste folkomröstningen vi haft i sverige, och dessutom valde vi rätt. (Kanske kärnkraft omröstningen kan anses som viktigare, men det politiska efterspelet till den har varit rent absurt)

Bra att vi kan styra (mha kronan) vår engen skuta ut ur detta ekonomiska bakvatten.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Både kronan och Euron har två sidor.
Hade vi valt att gå med i EMU så hade vi haft en betydligt starkare köpkraft. (eftersom växlingskursen då var under 9kr) Men å andra sidan hade vi inte i dessa kristider varit lika attraktiva att köpa av, dvs minskad export och kanske djupare kris.
Men generellt brukar man ju säga att länder med stark ekonomi får en högt värderad valuta, och då har ju faktiskt SE gått rejält på pumpen. Danska och Norska kronan seglar iväg och vi Svenskar får se fram emot extremt mkt dyrare semestrar och importvaror.
Själv så håller vi på med karting och denna säsong kommer bli markant dyrare än förra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.