|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har nu satt in mk4 navi, och 16:9 skärm, ny gps antenn, och senaste skivan, skönt med fartkamror och perspektiv vyn, vad mycket modernare bilen blev!!! fantastiskt, MEN, hur i hela friden stänger man av tanten som alltid avbryter när det rockar som mest? I E61, jag tycker faktiskt idriven var lättskött, i E39an är det mycket svårare att hitta alla funktioner. /Christian Länk | |
|
När du kör efter en rutt och har kartan framme så tryck på den högra ratten. Då ser du ett antal val och ett av dom ska vara att stända av pratet. Har dock testat det någon gång och inte fått det att funka.... Ett annat mer permanent sätt är väl att skruva ner volymen på rösten, vet dock inte om det fösvinner helt...Gå till de generella inställningarna "Set" på huvudmenyn. En bit ner så finns det en inställning för navivolymen. ___ //Ulf |
|
|
Precis, det är det som är lurigt, vill inte dra ner volymen, då det känns mer permanent, om det blir helt tyst, kanske fortfarande bryter musiken? Klickar man på högra knappen kommer menyn upp att välja sträcka, ta bort motorvägar, färjer, vilken vy etc. och symboler och typsnitt är precis som på E61an, men en symbol saknas, och det är "högtalaren" med sträck över. tänkte att det måste ju gå eller, men kanske inte ändå då. Har aldrig haft navi i en E39 förrut så jag vet faktiskt inte hur det ska vara. /Christian Länk |
|
|
Det borde finnas en symbol med streck över högtalaren. Jag har ju MK3 i den ena bilen och MK4 i den andra så det kan vara att jag blandar i hop saker...Det är lite småskillnader mellan systemen. ___ //Ulf |
|
|
Som info kan jag säga att även om man sänker går det inte att komma ner till noll, dessutom så bryter den ju fortfarande radion. Var exakt ska högtalarsymbolen vara? Där man väljer motorväg etc. eller finns det ännu en meny/dold meny? /Christian Länk |
|
|
Kollade igår när jag körde hem. Det var 530'n = MK3...Det finns en högtalare i menyn men den funkade inte som jag hade för mig utan var helt enkelt en "repeterare" av senaste medelande från tanten. Med andra ord så hittade jag ingen funktion att stänga av rösten i MK3. Testade aldrig att ställa ner volymen men det verkar du ju ha gjort. Kommer jag ihåg det så ska jag testa hur det ser ut i MK4 i dag när jag kör hem. ___ //Ulf |
|
|
Du var nästan rätt på det, Programmer. :) Håller du inne den högra ratten på det valet (repeterarvalet) så stänger du av instruktionerna. Jag har börjat använda det i stort sett varje gång jag använder navin för att bara få pilarna och trafikvarningarna utan att höra tjatet. Det blir då helt tyst, bara visuella instruktioner. MK3 gäller detta alltså. Tror menyvalet heter "Last instruction" eller liknande och så är det en högtalar-symbol på samma rad. Den blir överstruken när man håller inne den högra ratten i ett par sekunder. |
|
|
Ja, den med instructions har jag också, men då upprepar den bara det gamla, har hållit in högerknappen, tänkte om det var så man gjorde, men den slutade inte. Kanske var för otålig och släpte förtidigt. Jaja, jag har ju 240 mil på torsdag att prova vidare när vi åker hem bilen och jag, och lämnar österrike för sköna moder svea... /Christian Länk |
|
|
Intressant Wiberg, ska testa detta vid tillfälle. Ska även slå en flukt i instruktionsboken som ligger (oläst) där hemma...;) chrisod: bara att trycka in knappen i Österrike och släpp den inte förrän du närmar dig Puttgarden ;) ___ //Ulf |
|
|
När kartan är framme så trycker du en gång på högra ratten. Tryck en gång till men håll kvar några sekunder. Ikonen växlar och blir överstruken. Tyst och lugnt! |
|
|
Testade idag och det fungerar utmärkt när man håller in knappen ett par sekunder. Dock så måste proceduren göras om du t ex tar en paus på din rutt och bilen stängs av. ___ //Ulf |
|
|
Tack för alla tips, ska prova i morgon, igår stod bilen bara, för jag följde med en kollega till tjeckiska gränsen (40 mil enkel), han bytte ut sin -77 Landrover defender mot en 2007......skillanden var den ena var röd, den andra blå....jo den nyare hade värme också... /Christian Länk |
|
|
Jo, ni hade rätt...håller man in knappen så blir det tyst! Tack för hjälpen! /Christian Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.