AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.163

Skall köpa E60. Hur är kvaliteten?

Sida 1 av 2
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Har bestämt mig för att lämna det Franska träsket och ta mig tillbaka till Autobahn! Funderar på en E60 04:a-05:a 523 eller 525:a.

Vad ska jag akta mig för? Hur är kvaliten på framvagn, lack, elektronik?

Med min budget hamnar jag väl på en kärra som rullat mellan 6000-10000mil.

Några tips?

Va
31
Vance_01
525i -04
Själv nyligen införskaffat mig en 525i 2004 med ca 16000 mil på mätaren och det jag själv fick för råd, över samma fråga, var att i princip så var det en väldigt bra bil med del fel, fast de var kända sen tidigare. Typ gnisslande dörrar osv. Men försäkringen är tokdyr och det är något man måste tänka på.

Har haft min nu i drygt 2 månader, och det som hänt än så länge är:
en av mina 'angel eye' la av 2h efter jag åkte från firman, fick detta via garantireparation, vilket var bra då det sägs vara dyrt och byta.

Tändspole på cyl-1 var på väg och lägga av vid låga varv, tur även där för även det blev en garantireparation. Sen så är det ett litet 'gnisslande' på högerframsida, men tror det är en dämpare som inte är som den ska, för bilen stod trots allt nästan 6 månader innan jag köpte den.

Men kortfattat från min sida. kvalitén känns väldigt bra och denna har inte problem som jag märkt. Men provade en annan 520 2004 och där var det ett pixelfel på lcd-skärmen som var irriterande och se på.
Men som sagt.. inga problem från min sida än så länge, allt verkar funka som det ska och det är verkligen en uuuunderbar bil och köra. :))

gör en liten fuling och skickar min länk över samma frågor som du just ställer.. även om det är från ett annat motorforum:

Länk
pr
259
protos
E60 520I-04
elektronik fel är vanligt på tidiga ärsmodeller,sen är standard stolarna kassa tycker jag.generellt bra kvalitet med vissa saker håller ej bmw klass.
En annan sak som E60 delar med andra bilar är avsaknad av lister på dörrar och kofångare,Vilket ofta ger fula märken vid minsta kontakt
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Satsa på en E90 istället. Nya 5-serien är på gång, i och med det kommer att E60 rasa en del i pris.

Beautiful Münich Woman
BMW
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Tack! Har hittat en 523 05:a som rullat 8000mil. Tyvärr är det en snikutrustad kärra men den har rullat som tjäsntebil i sundsvall med en brukare som varit helnöjd! Fördelen är att den har "norrlandsutrustning" med 8 alufälgar och fina vintersulor samt motor och kupeuttag vilket är en hel del värt! Om man ska köpa en stockholmskärra som saknar det får man ju pynta på julgranen med 20.000.
Känns ganska skönt att inte behöva blänga på den franska grodan så mycket längre!
:)

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag tycker inte du ska satsa på e90 istället. Åk och prova och jämför. det är STOR skillnad framförallt i komfort och bagageutrymme mellan 3 an och 5 an. vi har en realtivt ny 5-serie och min far har motsvarande 3-serie så jag åker en del i båda.
Tror inte heller det är helt sant att nuvarande 5 a kommer rasa i pris så fort den nya kommer. det tar minst två till tre år efter försäljningsstart innan det det kommer ut några volymer av den nya modellen på begmarknaden,
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Gitarrjohan//

Hos mig är det tvärtom, min far har E60 och jag tycker det är absolut inte större skillnade på komforten mellan hans E60 och min E90. Min E90 är faktiskt bekvämare i och med sportstolar och läder. E90'n känns dessutom bättre ihop plockad än E60.

Beautiful Münich Woman
BMW
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Grodan har din far en faceliftad E60? Vår faceliftade 5 serie har standardstolar med ljusgrått skinn.
Jag tycker vår 5a känns bättre ihopskruvad och har klart mer påkostade materialval än E90. Iof tycker jag personligen att det är rätt stor skillnad på många punkter, framförallt premiumkänslan mellan icke facelift E60 och faceliftad. bla stolarna är omarbetade och har aktivt whiplashskydd i våran, materialval mm är mycket bättre.

E90 är grym oxå men på ett helt annat sätt än en femma tycker jag. trean känns mycket intimare och mer "direkt" vid förarplatsen och när man kör den tycker jag. femman är mer limokänsla men inte helt osportig iaf.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Gitarrjohan//

Han har en 06'a. Det är med påkostnadsheten är väl beroende på utrustning skulle jag vilja säga. Tycker att min E90 är mer utrustad än min far E60, men sen så finns det givetvis E60 som är mer påkostad än min E90 osv...

Men i grund och botten har en 3-serie bättre andra och tredjehandsvärde än en 5-serie och speciellt nu när en ny 5'a är på gång. Vill en inte förlorar allt för mycket då satsar man på en E90 annars är det inte större skillnader på sedan-modellerna. Så varför inte ta en bil som kommer att stå sig några år till prismässigt?

Beautiful Münich Woman
BMW
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Valet mellan 3a och femma kan nog handla om fler faktorer än det du nämner. för oss som barnfamilj är en trea helt utesluten pga bagageutrymmet, även i touringversionen.
Är det eg så många som väljer mellan trea och femma? väljer man inte oftast mellan bilar i samma storleksklass?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men dagens 3'or är inte direkt småbilar längre som det var med E30 eller E36 exempelvis. Som småbarnsfamilj borde man nog undvika E90 och E60 sedaner. Att satsa på en touring/kombi är nog mer naturlig då.

Beautiful Münich Woman
BMW
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Ang. kvalité på E60 eller E61 som jag har så tycker jag den är väldigt god. Har ägt min bil i ett år snart (ca 1000 mil) och det ända jag har att anmärka på var rost på bagageluckan pga en list som är felkonstruerad, bytt på garanti. RFT-däcken är ingen hit. Annars en toppen bil.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Detta är vad som hänt på min bil, se länk. Länk
Va
31
Vance_01
525i -04
Håller med Protos helt och hållet.. förarstolen i min E60 är ju rena skämtet. till och med min förredetta Saab 9-5 med trasigt svankstöd var bekvämare än den i Bmw'n :( .. har hållt på och mixat och trixat med den i över 1 månad, ett tag var det så illa så jag nästan kände det började lukta bränt från elmotorn i sätet ://

Men gav nog framförvarande bil en del frågetecken? :)
Ena sekunden, så såg han bara 2 händer på ratten, hårbotten i jämnhöjd med ratten och två plirandes ögon mellan ratt och instrumentpanel, en minut senare, så var det en stor näsa mitt i vindrutan :) .. fattar inte hur man ställer in det utan att behöva krypa runt i sätet 3 mil? .. så orginalstolarna verkar vara usla även om de har motorinställning.. men inget ställ för svanken?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
sportstolarna är inte särskilt sköna heller kan jag meddela, saknar stöd i övre delen av ryggen eller så är det jag som har bananrygg/gamnacke. Hade sportstolar i min förra E91 och i dom satt man som gjuten med de luftpumpade sidostöden. I övrigt tycker jag E60/E61 är en mäktig (E61 med M-paket vinner över allt i alla fall designmässigt) och trevligare bil än E90 faktiskt, trots sina brister, men stolarna är skumma, tur att jag inte pendlar.
Va
31
Vance_01
525i -04
Så sant.. prestanda mässigt så Bmw'n ruskig, även med 192 hästars motorn.. kom på mig själv att jag kunde köra i 110 på 2'an och nästan 160 på 3'an .. och då var det ändå 3 växlar kvar (kan säga att jag inte riktigt inte hade koll på varken motorljud och hastighetsmätaren vid de tillfällena) :)) .. men körde min gamle 9-5'a till sthlm och satt underbart. Vettefasen om jag klarat sitta 4h med Bmw'n?.. räcker nästan med att man kört ut från parkeringen innan man börjar vända och vrida på sig då svankstödet är helt makalöst?!.. fast det ger en ju extra krydda till o komma fram fortare, för där kommer nog Bmw'n till sin fulla rätt? .. ;))
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tycker man inte att BMW's sportstolar i läder är sköna då måste man vara överviktig. ;)

Beautiful Münich Woman
BMW
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Fel stolval i fel bil är väl ett sant svar. Sportstolarna gör sin rätt vid aktivkörning och är inte tänkt för långkörning. Skulle då inte vilja ha en fåtölj vid aktivkörning. Sportstolarna enligt mitt tycke hör hemma i M-serien.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
jag tror ni missar att det finns olika sportstolar. en i e90 och en i e60.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Finns det någon bil som har mycket bättre stolar än 5-serien om man väljer komfortstolar.
Skulle inte kunna tänka mej något annat.

Skall man köpa begagnat är det bara att hoppa över bilar med med standardstolar
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi har precis rundat 15.000 mil i vår E60 nu, sen våren -04. Bilen hade lite problem i början, men BMW åtgärdade dessa genom mjukvaro uppdataringar och byte av några delar (ex. växellådan!!).

Vi har alldrig haft bättre bil. Den ser fortfarande ut som ny och komfortstolarna gör att bilen gått 15.000 mil på så kort tid. Varför krångla med säkerhetskontroll på flygplatserna, när man kan sitta i komfortstolen, lyssna på en koncert i Logic 7 stereon på väg till Berlin i 180 km/t i 2500 varv. Kungligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.