|
|
|
|---|---|
|
Hejsan kära medbröder och systrar! Jag har ju som bekant köpt mig en 750iAL av första årsmodellen. Vagnen har rullat 17.000 mil garanterat, och går givetvis som en dröm, ända tills igår eftermiddag då vi var på väg hem från ICA...motorn började gå litet ojämt och så... EML!!!!... och så gick vi för reducerad motorkraft hemåt. Det hjälpte att starta om vagnen, men dock bara för att kort ögonblick. Jag har nu provat med att lossa respektive LMM-anslutning. På vänster cylinderbank reagerar LMM:en och motorn stannar. På höger cylinderbank reagerar LMM:en bara ibland, och nu inte alls. Jag tog ur ett stift och kollade så att jag har gnista på höger bank, och det har jag. Stiften luktade litet av bränsle, så det kommer fram bensin i alla fall, men under vilket tryck vet jag ej. Jag har skiftat LMM:er vä till hö. Ingen skillnad. Huvudbränslepumpen går. Min misstanke är att det kan vara höger inlinepump som givit upp! Bilen har stått still ganska länge. Jag har kraft i batteriet, och nu, i brist på "Ladecomputer" så står hon på C-Tek-laddning över dagen. Jag tänker ta in henne på verkstaden och radera felminnet, samt köra runt kvarteret och se vad det är som indikerar fel. Är det någon som har några idéer, eller har en bra begagnad bräslepump, LMM eller spjällhusmotor? Min bil är tillverkad 1987/07. Med vänliga och något krassliga V12-hälsningar, Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. | |
|
Tänds och slocknar EML-lampan när man vrider på tändningen? Kommer det fram bensin till bägge motorhalvorna? De 2 bensinpumparna sitter ihop i tanken och det är ju inte ovanligt att en av dom går sönder. Går det att vrida bägge spjällhusmotorerna, eller kärvar någon av dem? Lmm är ju inte heller ovanligt att det går sönder, det enklaste är väl att prova med 3 stycken friska BMW CS #5139 |
|
|
Ja, nu tänker jag diesel igen....Naturligtvis sitter pumparna i tanken! Jag lyssnade bara i skuffen, och där fanns ju pumpljud....det är ju dubbelfiltren man ser under bilen... Ja, EML-lampan tänds och slocknar, så där är det inga problem. Skall ta in bilen ikväll o läsa av den. Får testa att skifta pumparna till att börja med. Mina kollegor tror på pump... Tur man jobbar på BMW :-) Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Tjenare! Nu har jag inte så stor erfarenhet av EML, men min EML lampa "började lysa" för en tid sedan...då var det nog streten som var i avtagande iaf, eller dåligt batteri rättare sagt... Laddade batteriet rejält efter detta och EML lampans lysande försvann iom det.. Nu gäller det iofs min 735:a, men "taskig generering av ström" gillar antagligen inte V12 heller.. Kondingarna i instrumenthuset har jag hört också kan orsaka EML lysande.. Finns ju en hel del att läsa här på forumet om man vill ha "massor av tips" :) Men det är väl mest generellt såsom synkning/evtl koll av gasspjäll,batteri/laddningsfel,bensinpumpstrassel osv.. Återkom om du hittar felet, man blir ju glad själver om det blir lite "feedback" s.a.s :) Mvh Janne. |
|
|
HOHO!!! Vet Ni vad felet var.....? Jo, vänster tändspole! Bytte den idag o nu går hon fint! Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Ok, gott att du hittade felet så snabbt :) Mvh Janne. |
|
| Vad bra. Jag tycker du kan maila föregående ägare och be honom sätta in pengar på ditt konto för felsökningen. | |
| HAHAHAHAHA bra svar BMW528M, kanske dags att bemötta kritiken din fjant | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.