AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.326

Köra ”snabbt” på allmän väg – påminnelse om den gyllene regeln

Första turen idag med sommardäcken på, härligt! På en rolig slingrig väg söder om Södertälje så blev jag omkörd av en fin blå E46 330Ci. Skulle ha följt efter om inte jag tyckte han föraren körde alldeles för snabbt. Kan bara konstatera att denna förare förlitade sig helt och hållet på att inget står stilla eller blockerar vägen efter kurvorna eller när sikten är skymd. Eller, varför inte, att någon skulle komma mötandes i för hög hastighet – det kan ju hända ;-). Ska inte tänka på konsekvenserna om nåt skulle gått snett.

Så härmed en påminnelse om den ”gyllene regeln”: anpassa din hastighet så att du alltid kan stanna på vägsträckan synligt för dig!!

Tycker att man ska få välja sin egen hastighet, men detta var körning som bara hör hemma på en bana eller avspärrad väg. Och i ärlighetens namn, så har jag syndat allt för ofta mot denna regel förr i tiden och som tur har jag inte mött någon, men nu när man är mognare inser man vikten av denna regel - som även är ett bra mått på hur snabbt man verkligen "får" köra.

Vill man läsa mer om hur man ska köra ”bra” på allmän väg kan jag rekommendera denna skrivelse (på engelska), jag har lärt mig en hel del där: Länk

Trevlig, och säker, körning önskas alla!
Såhär ser det ut när man inte följer regeln (youtube): Länk
Det är synd att det är "fel" förare som läser de där handböckerna. De som verkligen skulle behöva läsa det och faktiskt inse att allt är sant kommer aldrig göra det.

Det tråkiga är att det absolut största problemet på vägarna, folk som håller för kort avstånd, inte riktigt går hantera på ett bra sätt. Det enda som skulle funka är en massiv polisinsats där dem under en kort tid haffar ett par tusen förare och tar deras körkort på plats. Då kanske folk vaknar upp och inser att 15 meter inte är ett lagom avstånd på en landsväg.
Visst, det är svårt att nå ut. Dock nu har jag bestämd för mig att man ändå kan försöka. Man pratar alltid om man ska "köra försiktig", men aldrig hur man gör det. Så när man pratar "fart" kan det vara värt att nämna det till sina bekanta, vissa av mina tillhör gruppen iaf gruppen "fel" förare. Ju oftare man pratar om det, ju lättare det blir i framtiden.

Grundregeln är att en bra förare skapar marginal istället för att förlita sig på andras, tillämpningen - förenklad- är 2 sekunder avstånd till framförvarande och den gyllene regeln. En fjärde som jag tillämpar är att inte köra om folk med en fartskillnad större än 30 km/h.

Iaf jag snackar så mycket bil i andra sammanhang, oftast är det inte svårt att påminna om dessa regler när man pratar fart.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Spelar ju igentligen ingen roll om jag kan stanna på vägsträckan framför mig.
Springer ett rådjur eller en älg ut mitt framför bilen,då man färdas på en kurvig landsväg genom skogsparti,så spelar det ingen roll om man håller 70 eller 100,man hinner nog inte stanna ändå.

Men mycket riktigt,är det många som inte använder de små grå innanför pannbenet, speciellt då våren kommer smygande,och de nya sommardäcken vill testas.
Allra värst är det alla på 2 hjul som dyker upp från ingenstans,och blåser om i dubbla hastigheten än vad man själv håller.
Dessa kan rent av skrämma livet ur en,och av reflex kan ratten ryckas till vid fel tillfälle.

Enda rådet jag kan ge,är att köra bil med hjärnan....inte bara med högerfoten.

Mvh Patrik

Det är ett bra råd Patrik.

Dock håller jag inte med att de inte finns skillnad mellan 70 eller 100. Klart, hoppar djuret rakt framför innan man hinner reagera, så blir det smäll. Men det är garanterad skillnad mellan 70 och 100, energimässigt är det ggr. två! Kan bli stora skillnader i konsekvenser. Och om man hinner reagera, så har bilisten som kör 70 hunnit sakta ner till typ 40km/h INNAN likvärdig bilist som kör 100 ens börjar bromsa. Så det är skillnad och inte lite heller.

Vill man köra snabbt gäller det att kolla av horisonten och förutse alla platser där rådjur/älg kan hoppa fram. Ligger skogen tät intill vägen betyder detta att man inte kan köra särskilt snabbt...
Även här är 2s regel ganska bra, det gäller att ha 2s marginal för en inbillad älg som snabbt springer ut på vägen, då har man iaf en chans att väja när det blir en riktig sådan.
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Varför gör farbror blå inget åt avståndshållning? För att det är enklare att haffa folk med fartkamera?

När jag ligger på E4:an in mot stan i vänstra körfältet blir alltid bakomvarande bilist nervös om jag inte ligger 15 meter bakom den bil som ligger före mig. Jag brukar anpassa mitt avstånd efter hastighet, alltså längre avstånd vid 130 än i 80. Ytterst sällan blir jag "frånåkt" av framförvarande bilist, jag trycker på när det är säkert upp till 140 kanske men med relvant avstånd. Denna körstil brukar emellertid leda till viss "störning" i systemet. Bakomliggande bilist verkar inte tycka att jag "trycker på" tillräckligt och brukar markera detta genom att lägga sig 15 meter bakom mig i 130. Ibland blir jag sedan omkörd på insidan. Ibland frågar jag mig om jag gör fel och skall kapitulera till att hålla korta avstånd jag med. Det verkar ju vara samhällets trend just nu. Me first;-)

Mvh,

Per-Magnus
Visst är det jobbigt om nån ligger på och trycker bakom! Dock inte mycket att göra annat än att själv hålla extra god avstånd så att man har marginal för båda - i 120km/t blir det 3s eller 100m! Själv ska man naturligtvis återvända till högerfilen om möjligheten finns, dvs om man själv inte kommer köra om någon de kommande 10s, då har bakomvarande en chans att köra om ifall de vill. Gör man så brukar det lösa sig. Eller så kör de om och man slipper dem, eller så förstår dem att man håller bra fart trots att man kör i mitt/högerfil och väljer dem att inte köra om. Återvänder man då själv till vänsterfilen brukar de då inte trycka på lika hård.

Om nu alla höll 2 sekunders avstånd, då skulle trafiken flyta på bra oavsätt om alla nu kör 30km/h eller 140km/t, sakta ner eller accar. Det blir ju samma antal bilar som passerar samma punkt, samma kapacitet. Tyvärr är det så att man håller för lite avstånd när man saktar in så att man bromsar in lite för mycket. Första saktar in till 70, nästa till 68, 66, 64, ... så skapas en trafikstockning ut ur ingenting! Och när man accar efter en trafikstockning (utan synlig hinder), så brukar svenskarna hålla för mycket avstånd, som då blir en propp i vägens kapacitet (färre bilar passerar per sekund) och på så sätt utgör det egentiliga hinder för bilflödet, och trafikstoppningen hålls vid liv tills antalet bilar minskar i inflödet! Det gäller att inte reta upp sig för mycket...

Tycker också att VV eller polisen informera lite mer om nyttan med att hålla rätt avstånd. Och att man SKA köra i högerfil om det är 70+ motorväg... det skulle också hjälpa mycket i trafikflödet och säkerheten.
Det där med att folk trycker sig i rumpan på mig är det som irriterar mig mest också. I Tyskland blir man bötfälld för dåliga filbyten, utan att använda blinkersen, vid dåliga omkörningar, om man inte håller avstånd och om man är otrevlig mot sina medtrafikanter. Alltså saker som jag tycker är så typiska för svenska bilförare. Varför kan inte den svenska polisen sluta kika genom lasersikten och inse att det finns andra och allvarligare trafikförseelser? Som taxi chaffis ser jag så mycket dåligt beteende på vägarna att jag ibland blir gråtfärdig! Och varför väntar folk med att blända av tills de ser mina ljus? Då är ju skadan skedd och efter en hel natts körning så blir man rejält trött i ögonen. Själv bländar jag alltid av innan mötande bilen dyker upp ur kurvan eller bakom krönet.

Vorsprung durch freude am fahren
Jasko, kanske kan du göra livet bättre för många förare och tala med dina kollegor (i Stockholm). För tyvärr är det så att beteendet du beskriver är som värst hos taxiförare, verkar som det är få som har bra trafikvett, iaf i Stockholm.

Hur som helst, håller med dig att polisen gärna får uppmärksamma andra företeelser är ren fortkörning. I Nederländerna har det funnits ett tv-program i nästan 20 år som följer med i omarkerade polisbilar som gör precis det som du beskriver, och som dessutom upplyser allmänheten om allt möjliga tips om fordon och bilkörning. Heter "blik op de weg" som betyder typ "en titt på vägarna". Skulle vara bra om man hade en likadant program i Sverige också. Programmet finns att se på nätet, här är den senaste som sändes: Länk
Onehp, STockholmare kan jag inte göra nåt åt, men väl mina kollegor i Kristianstad. Själv kör jag väldigt lugnt och ansvarsfullt i jobbet (kör bara på helgkvällarna), jagar inte den där sista kronan så att säga. Stress är ett annat sätt att beskriva problemet, men det är mest killar i Volvo 240 och 740 med kanonrör till avgasrör som beter sig som jag beskrev. Och gamla gummor som inte ser bakom ratten eller något annat för den delen.

Vorsprung durch freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.