|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag har bara haft automat i en bil och det jag störde mig mest på var på mindre kurviga vägar när man bromsa istället för att växla sig in i en snäv kurva. Dom nya automaterna är säkert mycket bättre när man kan paddla men jag kör max 1500 mil per år så jag gillar fortfarande att växla själv. Alltså >20000 i onödan i den enligt min smak. Jag skulle nog valt automat med paddlar i en riktigt motorstark bil typ M3 men i min kommande 325i blir en manuell alldeles perfekt. I den har ju automaten fått kritik för att svara dåligt, senast i nya numret av Automobil. Min nästa BMW: Länk |
|
|
Ja, automat mot manuell. Har ägt en automat och det var med steptronic, vilket ger lite av manuellkänsla. För mig är det känslan av att ha bättre kontroll över drivlinan, min körstil blir inte beroende av en automats växlande eller inte-växlande. Sen är det snabbhet i växlingarna, det är något särskilt med att varva ut, i med koppling smälla in nästa växel och släppa upp koppling. Att kunna ligga på väg in i en kurva, växla ner och vara redo att ta sig ur kurvan på rätt varvtal, dvs med bäst effekt. Jag kan förstå att man uppskattar automat i stadskörning, men vid inspirerad körning faller den bort för mig tyvärr. Vad jag hade tyckt var intressant hade varit att se hur de som förespråkar automat ställer sig till bakhjulsdriftens varande eller icke varande. Jag själv är klart för bakhjulsdrift och skulle inte välja ett märke som drev på "fel" axel. |
|
| christian, det är med automat man verkligen behöver bakhjulsdrift eftersom man ofta drar på så mkt hårdare från stillastående vid tex rödljus än med manuell. | |
|
Framhjulsdrift är ett otyg som biltillverkarna har lurat i folk att det ska vara bra. Det enda som är bra med det är att tillverkningskostnaden sjunker så de tjänar mer pengar. Det har inget med växellådan i sig att göra... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Framhjulsdrift är säkrare i halt väglag. Jag har aldrig haft sladd med en framhjulsdriven bil men däremot har jag haft det flera gånger med en bakhjulsdriven. |
|
|
Spider: Det säger ingenting om säkerheten i halka. Vågar du köra en framhjulsdriven lika hårt som en bakhjulsdriven? Har du gjort det? Skulle du få sladd med en framhjulsdriven har du ingen chans att hålla den på vägen medan du fortfarande har goda möjligheter med en bakhjulsdriven. Det är alltså betydligt bättre säkerhet eftersom marginalen är större med bakhjulsdrift. Det är marginalen som anger säkerheten, inte farten. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Esadh, Vigg0: Jag tror inte riktigt att ni förstod vad det var jag menade med bakhjulsdrift. Många hävdar att en av fördelarna som automaten har är att det ger en mer avkopplad körning, sällan har jag hört argumentet att jag har automat för att jag gillar aktiv körning. Min härledning var således att om det var så att man gillade automat för den avkopplade körstilen så var valet av drivaxel heller inte så viktigt.... Vigg0: Är inte helt säker på vad du menar med att dra på hårdare vid rödljus, men jag antar att du menar att momentomvandlaren kommer att ge axeln mer moment än vad motorn levererar. Initialt får man ju säga att framhjulsdrift har en fördel där då den troliga viktdistributionen för en framhjulsdriven bil kommer att ligga med huvudparten på drivaxeln. |
|
|
Christian K Jag har automat och uppskattar bilkörning stort. Slutsatsen att drivningen inte skulle spela någon roll för de som kör automat tror jag inte alls på. Tyngdpunkten flyttar sig blixtsnabbt bakåt vid acceleration. Se här: Länk |
|
|
Automaten passar 325:an mycket bättre än den manuella. Den växlar både exakt och ligger på växeln så att sportigheten prioriteras. Så alla ni som är tveksamma till automat, provkör båda innan ni köper. //Stefan |
|
|
Att välja automat (eller vise versa) är som att välja färg, sluta röka eller börja motionera, viljan måste komma inifrån. Har man bara kommit över den mentala tröskeln går det hur bra som helst ;-) |
|
|
Framhjulsdrift är inge roligt vid rondell-drifting.. Sen så är det ju faktiskt så att manuellt och bakhjulsdrift är TUFFT!... |
|
|
MAN-uell såklart bättre än AU-tomat. Case is closed. :) Min nästa BMW: Länk |
|
| Undrar varför skruvdragare är så populära när det finns skruvmejslar. Skruvmejseln ger ju mycket mer känsla och "kontroll". Den är rent av "sportigare"! | |
| Och så ger dom muskler. | |
|
Äsh, man känner momentet i vilket fall, arbetet får motorn utföra. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.