|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Spetsig? Relativt linjär påstår jag: Länk Att bilmodellen generellt skulle bete sig som Cab-Ingemar beskriver finner jag osannolikt (själv har jag inte dessa problem). När det skrivs "tokrusningar" p.g.a. momentomvandlaren måste man reagera på att här är nåt fel. Antingen är bedömningen långt ifrån objektiv eller så är det fel på bilen. mvh/ Anders |
|
| I Tyskland på autobahn funkar det perfekt med automat men på svenska småvägar gillar jag inte automaten på 330Ci! Gasar o brummar mest. | |
| I min spåkula är växellådan borta om 10-15 år då majoriteten av alla nybilar kommer vara drivna av elmotorer, förbränningsmotor endast för att driva generator. | |
|
Hemska tanke!! El-BMW.. Näe hoppas jag slipper se det! Automat är ju bra för handikappade.. Manuell låda för mig så länge jag kan röra armar och ben. Har haft båda och aldrig mer automat, vilket krångel! Gjord av porslin är dom också verkar det som.. Kärvande plastkulor, oljesöl och slir.. Näpp, aldrig mer. //Johan |
|
|
Slippa se det lär du inte göra. Varför är det en hemsk tanke? Jag tror vi alla kommer fråga oss en dag hur vi kunde köra bilar med vridmomentsfattiga förbränningsmotorer som krävde växlar för ligga i sitt optimala varvtalsområde. Dessutom dyra i drift, komplicerade och servicekrävande. kanske kan det här klippet få dig på andra tankar Länk |
|
|
Varför behöver inte elmotorer växellådor? Eftersom effekten är proportionell mot varvtalet och vridmomentet (som är konstant) så borde man väl behöva växla även där för att kunna utnyttja prestandan? Mvh Johan |
|
|
Tesla i all ära men en Elise (som Teslan baseras på) eller för den delen en Exige, vilka båda är betydligt billigare, är fortfarande roligare och kommer så att förbli ett tag till. Till bruksbilar är helt med på elmotorns överlägsenhet sålänge vi hittar några dugliga batterier, men bland entusiasterna kommer nog inte förbränningsmotorn försvinna på många, många år. När det gäller växellådorna så föredrar jag som jag tidigare skrivit manuell då jag kör bil för att jag tycker att det är kul i första hand och egentligen inte behöver en bil. Kan ju tillägga att det även är det största argumentet till varför jag kör en gammal bil! Visst ser jag fördelar med en automatlåda men jag tycker att folk här vida överdriver hur bekvämt och praktiskt det är. Att växla själv ser jag inte som ett obehag mer än vid köbildning och aktiviteter man helst inte skall ägna sig åt samtidigt som man framför ett fordon (Prata i telefon, dricka läsk etc.). Växellådor av DSG-typ kategoriserar jag inte under "Automatlådor" utan det tycker jag skall vara en egen kategori. Och nu när lådor med torrlamell kommer är de ju nästan närmre besläktade med manuella lådor =). |
|
| A Lind: För många av oss är vägar med mycket trafik eller t.o.m kö normaltillståndet! Om man som du bara kör för nöjes skull så blir ju tidpunkterna och med dem trafiksituationen en annan. Där har du nog den stora skillnaden! | |
|
När tillverkarna skall spara vikt (dimensioner) och inför dubbelmassa svänghjul, tvångsstyrning av koppling samt stryrning av gasrespons så undrar jag hur det verkligen står till med "känslan" av manuell växling. |
|
|
Jag var ute och körde en Q5 TDI med DSG-låda idag..bara en liten fundering över att en del tycker att det liknar en manuellvxlåda.....har ni någonsin kört en DSG-låda , mer lik en automat får man väl leta efter , funktionsmässigt märkte jag ingen skillnad mellan min Steptroniclåda och DSG-lådan förutom att Steptronic växlar mjukare. Jag kan förstå er som bor på landsbygden att ni kan ha en manuell, men köra i större städer med start o stopp med en kopplingspedal..snacka om äldre stenålder, i USA förstod man redan på trettitalet att en automat var ganska smart och bekvämt, |
|
|
Jag köpte en 325 i fredags och den enda option som man bör se till att välaj är automatlåda, manuella kommer bli hopplöst svårsålda enligt säljarna själva. 8 av 10 nybilsköpare väljer automatlåda. Ska man ha en bruksbil och man åker mycket i stan så finns den inget alternativ då är det automat som gäller. Men på en M3:a så kan den naturligtvis vara manuell. //Stefan |
|
|
Mitt svar måste vara både och :-) En manuellt växlad bil som man kan nöjesköra med och en automat kryssare för avslappnad långsemester och crusing. Kör man i yrkestrafik känns automat helt oslagbar också. Både i personbil och lastbil. Det skulle vara riktigt jobbigt att växla hela natten i stadstrafik 80% av tiden speciellt när man blir trött efter 10 timmars körning... Man kan aldrig komma ifrån att det är roligare att växla själv med en manuel låda när man är utvilad och ska nöjesköra. Det optimala tycker jag är alla de nya halvautomatiska lådorna som växlar mjukare och fortare än manuel låda men som man själv kan växla med via paddlar när man känner för det. BMW 4 Life |
|
|
En liten parentes bara. De nya Steptronic lådorna känner av hur du som förare kör och anpassar växlingarna därefter. Men det visste ni säkert redan. Men det var nytt för mig. //Stefan |
|
|
Automatlådorna är adaptiva sen ett tag tillbaka. Se inläggen här: Länk och här: Länk mvh/ Anders |
|
|
Kommer självklart att välja automat den dag den inte drar mer soppa. Bara gasa o bromsa, härligt. Och njuta av att se landsväg försvinna under fronten. Hoppas det inte ska va dyrare me automat i framtiden vid nyköp, Det sägs att i USA får man betala extra för manuell?.... |
|
|
min 328 drar enligt bmw mindre som automat! Förstår det med tanke på de låga varvtalen. 3400rpm i 170km/h! |
|
|
ViggO: Argumentet jag använder till varför jag tycker att el-BMW är en hemsk tanke är att det finns ingen "feeling" i elfordon. Har bara provat en el bil på en mässa för ett tag sen. Det var iofs inte någon stor bil, men alldeles för tyst och tråkig för mig. Sen hade man ju i bakhuvudet hela tiden:"En aktionsradie på 60 km i full fart" dvs. 60 km/tim.. Jag låter kaske som en "raggare" och bakåtsträvare, men jag måste nog hänvisa till det A. Lind skrev, och helt enkelt kalla mig för entusiast då.. Känslan jag får när jag slår på tändningen och ser beemern vakna..vrider ett snäpp till och höra den spinna igång.. Det kan för mig möjligen bli utkonkurrerat av el den dag man sänker ner uranstavarna i den underhållsfria, snusdose-stora reaktorn, hör hur det börjar fräsa och man kopplar i driften och låter de 1000 el-hästarna skrapa i asfalten.. Då..KANSKE.. :) //Johan |
|
| Jag vill helt enkelt kunna välja växel själv. Trevligt och sportigt med manuell låda. Fick låna en S??b 9-5 Sport häromdagen med en trevlig automatlåda, men... nej. Tråkigt. | |
|
Det vore kul om någon som ser ett så tydligt samband mellan manuell låda och sportig bilkörning kunde utvecka sambandet. Vad är det som gör att det är sportigt att växla manuellt? |
|
| Mycket intressant fråga, väntar med spänning på ett uttömmande svar från förespråkare för manuellåda. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.