AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.935

Automat vs Manuell

Sida 5 av 7
kilroy
"att behöva åka runt i en manuellt växlad bil på tyska motorvägarna torde bli ganska så slit och tröttsamt då vi exempelvis kör sig i genomsnitt säg 150 mil i veckan baserat på 30 mil på 5 dagar, med tanke på tempo och i övrigt mycket mer trafik skulle jag säga det vara ett nödvändigt ont med Automatlåda för att kunna bibehålla körsäkekerheten och den aktiva körningen som krävs om man i extremfall varje dag för resten av sitt liv pressar sin bil till max dag ut dag in."

margj811*

Med all respekt...du vet inte vad pratar om. Få medlemmar på det här forumet (om ens någon) kör fler mil på Autobahn än jag gör. Det fungerar alldeles utmärkt med manuellt växlade bilar...vilket inte hindrar att det säkert skulle fungera lika bra med automat.

steamans parallell och jämförelse med manlighet är nog inte helt fel enligt min uppfattning. Dessutom handlar det definitivt inte bara om skandinaviska män. Bilkörning är en "machogrej", inte minst i de södra delarna av Europa, och att "påta med pinnen" innebär definitivt ett visst värde hos många män.

Man kan se bilkörning på flera olika sätt...

- Dels kan det vara ett sätt att enkelt transportera sig.

- Dels kan bilkörning vara "a piece of art" där den totala kontrollen över bilen har ett stort värde. Det gäller inte bara entusiastbilar, det gäller i många fall även riktiga prestandabilar.

Automatväxlade bilar har sin styrka i stadstrafik.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Nya BMW Z4 SDRIVE35I
FÖRBRUKNING: 0,94 liter/mil med manuell, 0,90 med automat med dubbelkoppling.

Det säger sig självt att ALLA automatlådor kommer bli snålare än manuella inom en snar framtid.
Tycker det är märkligt att det inte finns en "ekonomiläge" likväl som det finns "sportläge" på vissa automater men det är väl bara en tidsfråga det med...

da
101
danielbas
318i Touring -09
Det säger sig självt att vi inte kommer att driva våra bilar med kolväten eller alkoholer heller inom en snar framtid. Men vi kan ju ha så skoj som möjligt så länge vi gör det! ;)
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kilroy smaken är som baken alltså delad och vad man föredrar för växellåda är upp till var och en men nog kan du hålla med om att när man råkar ut för stau även på autobahn är det riktigt nice med automat

Har kanske inte så mycket erfarenhet av Tyska vägar eftersom det var ett tag sen jag bodde där

Ha de T

Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
De e väl inget snack om saken egentligen? Automat e de som gäller :) Bara min åsikt :) Nej men allvarligt talat så har man en "finare" bil som ju BMW e ;), så e de väl självklart me automat? Jag skulle aldrig köpa en BMW, MB eller Audi med Manuell! Sen hur stor risk de e att jag skulle köpa något av de andra märkena kan ju diskuteras :D.
Jag kommer då alltid ha automat på min bruksbil! De e ett som e säkert, å sen så blir man ju inte yngre heller, haha.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag köpte en bil med steptronic för att prova den lådan. Automaten tar totalt sett bort en del körglädje, men inne i stan är den vida överlägsen den manuella. Det är tur att jag inte ska byta bil just nu för jag vet ärligt talat inte vad jag skulle vilja ha framöver. Vilken jag än skulle välja så tror jag att jag skulle sakna den andra sortens låda, om än bara lite. En automat som inte är "semimanuell" (eller vad steptronicen nu kallas) går helt bort.

Även om man får peta lite på spaken så kan man få ganska kraftig motorbroms när man vill det. Och jag tycker inte alls att man tappar automatlådans hela funktion. Motorbromsa och sedan över i normalläget - inga problem. Fungerar bra när man kommer in på motorvägsavfarten och ska börja sakta ned, kommer fram till en avtagsväg, osv. I stadstrafik är det ju ändå ingen större idé att försöka klara sig med att motorbromsa om man inte är hyfsat ensam just då, även om jag normalt är en flitig motorbromsare med mina manuella bilar.

För att relatera till ett par inlägg på tidigare sidor:

Grelle:
"Vid omkörningar upplever jag automaten som en nackdel, exempel vid 2-1 vägar lägger jag i lägre växel alldeles innan omkörning och får då direkt svar när gasen trycks ner." citat Grelle.
Nockenwelle:
"Vid omkörningar: Håller ej med. Jag läser av trafiken och har växlat ned manuellt innan. Det svarar bättre och är definitivt roligare." citat Nockenwelle.

Det är inga problem att göra samma sak med steptronicen heller, om man vill. Been there, done that, doing it tomorrow. ;-)

M635 forever:
"Väljer mycket hellre en lite vassare bil med manuell växellåda,men är det en motorsvag med sämre vägegenskaper,har det ingen större betydelse." citat M635 forever.

Ähm. I beg to differ. Du skulle prova min sambos Ford Ficus -01 automat. Samma antal hästkrafter som i den 9 år äldre Peugeot 106XSI (manuell) jag hade till i höstas men sååå myyyckeeet seeegaaareee! Och motorbroms är bara att glömma! Påminner mer om mormors gamla saab 96 med frihjul... Automat i en svag bil rekommenderas alltså INTE av mig. :-/

Grelle:
"Haha, en del är ju för roliga, Så om man föredrar manuell eller automatväxellåda beror helt på hur trygg man är i sin manlighet.. Självklart!
Men hur väljer kvinnor då?" citat Grelle.

De väljer väl efter färg på bilen? ;-)

Totalt sett skulle jag nog rekommendera steptronic till någon som kanske tvivlar lite men som egentligen är sugen att prova automat. Men man får bereda sig på att totalt stryker nog körglädjen lite på foten.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
en gång automat, alltid automat!
bortser man från den högre priset med automat så är nog dom enda nackdelarna högre vikt + att det inte går att putta igång bilen..
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Automat-Åka bil
Manuell-Köra bil
Välj själv
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Hade automat på min 330Ci men det var värdelöst! Drog ca 30% mer soppa jämfört med kollegan som hade en likadan men manuell. Körde man med farthållare på i lagliga farter så gick motorn igång nu o då med tokrusningar för at varva upp momentmovandlaren för att i sin tur dutta ut lite kraft till bakhjulen och sedan 0 motorbroms i nedförsbackar, inget kul att bromsa själv i alla nedförsbackar när man ska hålla 30 50 eller 70 där ofta farbror blå kan överraska en. Men den dag det finns låda som inte drar mer soppa är jag den första att beställa sån när jag byter bil.

Ingemar
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
I min värld är automat fullkomligt förkastligt. Bara gubbar och cheyer vill ha detta 'hjälpmedel', vilket dödar en stor del av bilens karaktär.

Riktiga män spakar lådan själv. Skäms (!) ni som nämner aktivare krokig körning i samma mening som automat.

:)
Cab-Ingemar,

Hmm, delar inte din uppfattning om att det "duttas" ut kraft när farthållaren används, min går går jämt och fint.

Du skrev i en annan tråd att din förbrukning var 1,3L/mil, jag ligger på 1,05L/mil blandat.

Stod allt rätt till med din bil?

mvh/ Anders
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Allt var ok enl bmw men mycket blandad körning. Blev det inslag av mer landsväg kröp det nedåt förstås till 1.1. ren landsväg till Kalmar en gång nere på 0.9, kollegan som har kvar sin manuella 0.65 på långkörning säger han. Jag gillar mera manuellas betende med farthållare, blir mycket mera jämnare motorvarv. Automaten varvar ju upp väldigt i uppförsbackar initialt och det kostar nog soppa. Tycker låda med dubbla kopplingar dsg eller vad di kallart verkar klart bättre autoamatframtid. Jag gillar alltså inte momentomvandlarn. Den suger...

Ingemar
BMW service litar jag inte på alla gånger, mina erfarenheter av kompetensen hos BMW är mkt skiftande, minst sagt.

Våra preferenser är olika och tur är väl att det finns en mångfald av olika tycke och smak.

Jag gillar momentomvandlarens funktion. Systemet är stabilt, motorn kan inte stalla, ingreppet är mjukt och fint. Numer finns ju dessutom lådor med lockup på alla växlar. DKG är som kopplingarnas JAS, ett kritiskt system.

Hoppas dock konstruktörerna får till det bra med DKG.

Jag tror och hoppas momentomvandlaren har en framtid kvar, i synnerhet när det gäller högsta komfortklassen.

mvh/ Anders
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Cab-Ingvar: Du skriver "Automaten varvar ju upp väldigt i uppförsbackar initialt och det kostar nog soppa." Så uppför sig en automat tillsammans med en svag motor! Om du hade provkört en automat tillsammans med en motor med högt vrid vid normala varv hade du ändrat uppfattning!

michael.anki
Man måste prova något nytt helt enkelt.

Halvautomat: Köra o åka bil aktivt

Manuell: Tidigt 1900 tal

St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
En BMW med en riktig motor skall ha automat, flera här pratar om snikvarianter av BMW med orkeslösa motorer , självklar skall dessa ha alla hjälpmedel som finns för att vara drägliga att åka i , så där finns inget annat än manuellvxlåda.
Ni belackare om automat, innan ni fördömmer automaten, testa en ny bil med 6 eller 7 växladautomat eller DSG -låda så kommer ni att få en aha upplevelse.
Sedan kan man tycka vad man vill och jämföra ban-åka med att köra i vanlig trafik, en ban-bil skall inte ut på allmänväg och där kan och är en sekvensiellåda eller manuell det enda allternativet speciellt när man jagar vikt.

En liten kommentar om förbrukning, man köper inte en BMW för 600-800 tusen och räknar på om den drar 0,75 eller 0,95 när värdeminskningen är 100-150.000 om året..det gör man kanske när man köpt en begangnad för 30.000 , men frågan är om det är så viktigt med låg förbrukning då borde man nog köpa en Matiz istället ;-)
Klockrent inlägg Steff99, :thumbsup:

---
Min BMW : Länk
Huvet på spiken Steff99!

Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Steaman, en 330Ci kallar jag inte för motorsvag direkt, snarare för stark för farthållare och 90-väg. När jag var nere i Tyskland en sommar o körde runt, då var det en annan sak! Men den som riktigt gillar att slösa på soppan kan ju alltid köpa en Hummer...
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vad jag menar är att motorn är svag på lägre varvtal, max vrid och max effekt tas ut på höga varvtal. Det betyder att vid en belastingökning så kommer automaten växla ned som du beskriver. Det du beskriver har inte jag råkat ut för i mina tidigare bilar 540iA, 745iA eller i min nuvarande 325dA.

Att en 330 E46 skulle vara för stark för farthållare är ju nonsens, när det i själva verket är så att motorn är för spetsig i karaktären.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.