AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.937

Automat vs Manuell

Sida 4 av 7
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
De väljer den med störst spak såklart..
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror nog det ligger närmare sanningen än de flesta men vill erkänna! Det är väl inte utan orsak bilen kallas potensförlängare och att sitta och rycka i ollonet (ooops, jag menade växelspaksknoppen) är väl något som Freud skulle kunna förklara!

da
101
danielbas
318i Touring -09
Märkligt att det finns folk som köper gamla entusiastsportbilar när det finns modernare, snabbare, tystare, bränslesnålare, säkrare och bekvämare bilar idag med t.o.m. automatlåda!!! De kan ju iallafall inte gilla att köra bil...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Steaman, genom sig själv, känner man andra.

Mvh Johan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag är av "gammal hävd" relativt analog i mitt sätt att vara, dvs jag gillar att hålla på med saker som man förstår sig på direkt utan att behöva låta någon annan bestämma över hur det ska bli.. eller vara ;)
Visst, jag är ett svårt fall idag när allt(nästan) i samhället är via elektronik/data/automatik osv...men så är det :)

Samma sak när det gäller bilar, men det får man väl knappt nämna här ;)
Dvs jag anser ju att man ska bestämma själv hur man vill att bilen ska bete sig i sin framfart och inte uträknat av någon dator osv..

Nix, jag köper inget av snacket att automatlådebilar är snudd på ett "måste" idag och sänkt ner från skyn av gudarna..
Bara dyrt tillbehör med komforten i körningen som ledstjärna.
Ok, inget ont i det, men kul är det inte anser jag och det skall bilkörning vara.

Ok, vissa bilar kan återigen vara trevligare TOTALT sett med automatlåda,men den disk. kan vi ta någon annan gång...eller?
T.ex>>>SMG i senare versioner i M3:an är väl ett val som börjar likna något i automatlådeväg :)

Konstiga liknelser måste jag säga som framkommer här i tråden...
Jag tar inget av dessa på allvar eller ens ett uns av allvar, snarare ett skämt..
Ska man imponera på "motsatt kön" så är det nog inte "manuell eller automat" som ligger i fokus för det...
Får man hoppas ;)

Mvh Janne.
spider,

förklara gärna hur en konventionell automatlåda kan vara lika snål som en manuell vid körning som innefattar acceleration och körning i stad. Själv har jag lärt mig att kraft och därmed bränsle förloras i momentomvandlaren från flera olika maskincivilingejörer. Har du något ny kunskap om detta förhållande mellan automatisk och manuell växellåda?

/Förvirrad?
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Visst är det ironi i en del av parallellerna!

Under andra halvan av 80-talet fanns det många som var helt oförstående till behovet av mobiltelefoner när man redan hade en trådbunden telefon. Var finns de som ifrågasätter det behovet idag? Jag drar inga paralleller.

För övrigt var jag mycket nöjd med växelföraren i E65.

st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
simon_en: Det ökade förluster i en automat kompenseras av ändrat körbeteende!

steaman,

det är ingen vetenskaplig förklaring, det är rent tyckande.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad inkluderar ni i begreppet automatlåda? Jag avser om momentomvandlare och bromsning av planetväxlar, om än med lockup. Växellådor som t ex DSG ser jag inte som automatlåda. Den typen av låda skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det kan säkert vetenskapligt bevisas att körbeteendet förändras med automatlåda!

Bland annat läste jag en en studie som Stockholmspolisen gjorde för ett 10-tal år sedan som tydligt påvisade mindre förbrukning i bilar som var utrustade med automat. Eftersom förarna roterade och det var samma bilmodeller, så kunde de faktorerna uteslutas.

steaman,

länka gärna till de undersökningarna. Har bara ägt en automat i mitt liv och den var en sann bensinmissbrukare. Du är den förste som verkligen seriöst jag stött på som hävdar att en automat inte drar mer i praktiken.

Om det är trevligt/bekvämt med automat är upp till var och en att avgöra.

DSG känns som det bästa av två världar!

Måste få tillägga en grej bara.

Har du en automatväxlad bil är det mycket lättare att köra säkert och tillämpa så kallad "Aktiv körning". Båda händerna på ratten under hela färden, Basta.

Att behöva åka runt i en manuellt växlad bil på tyska motorvägarna torde bli ganska så slit och tröttsamt då vi exempelvis kör sig i genomsnitt säg 150 mil i veckan baserat på 30 mil på 5 dagar, med tanke på tempo och i övrigt mycket mer trafik skulle jag säga det vara ett nödvändigt ont med Automatlåda för att kunna bibehålla körsäkekerheten och den aktiva körningen som krävs om man i extremfall varje dag för resten av sitt liv pressar sin bil till max dag ut dag in.

Men det är ju bara min opinion, smaken är ju som baken som alla säger :P
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Som jag skrev så var det många år sedan som jag läste den rapporten!

Men som gröna bilister skriver i sitt remissvar:
Undantaget för fordon med fler än fyra sittplatser bör strykas, eftersom det nu på marknaden finns flera fordon med upp till sju sittplatser som klarar gränsvärdena. Fribrevet för automatlådor var en tillfällig eftergift åt svensk bilindustri och bör strykas, utifrån att det nu finns automatlådor som förbrukar mindre än sina manuella motsvarigheter.

Länk

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
margj811, jag har kört en hel del på Autobahn och håller ett högt tempo. Jag har aldrig saknat en automatlåda i den miljön. Däremot saknar jag en automatlåda vid kökörning i Stockholm, men det beror mest på kopplingen.

För övrigt kör jag inte med båda händerna på ratten ens vid bankörning, eftersom jag snarare tillämpar tekniken att "plocka" med ratten. Händerna flyttar jag nästan hela tiden, oavsett om jag skall växla eller ligger på en och samma växel.

Vid bankörning skulle jag mycket gärna ha en riktig sekventiell låda som växlades med paddlar på ratten, men inte någon fusklösning med momentomvandlare och sådant som tillhör en konventionell momentomvandlare.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Angående bensinförbrukning:

OM det nu är så att man minskar förbrukningen genom annorlunda körsätt iom. automatlåda, hur många mil behöver man köra för att det ska löna sig med en extra utgift på 22-23.000kr som lådan kostar i nypris?

Lite snabb matte: vi räknar högt och säger att man med lättare högerfot med automat sparar 0.3l/10 mil. Visserligen tvärt emot siffrorna från BMW... Det ger att med dagens bensinpris på drygt 11kr behöver du köra nästan 70.000 mil för att tjäna ihop till lådan. Tveksamt argument...

Hade jag kört enbart stadskörning hade jag övervägt automat för smidighetens skull. Nu är det ju ganska få icke-taxichaffisar som har det så i Sverige...
steaman,

de som förbrukar mindre borde stavas DSG, inte konventionella automatlådor...???!!! Teorin säger att det inte är möjligt om inte lockupen är i samtidigt.

st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Automaten är i de flesta fall bättre på att optimera körningen map Echo diving

Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Hej, hade en 330Ci med automat. Färddatorn stod alltid på ca 12 l per 100km. Min kompis köpte samma men manuell och det skilde ca 20 % till den manuelas fördel. Den där momentomvandlaren upplevde jag som ett gummiband. Gasade jag på så var varvade det nåt hemskt och bara små duttar släpptes vidare till bakhjulen. Nu manuell diesel och nu snackar vi bränsleekonomi! Ca halva förbrukningen!
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ja du jämför helt likvärdiga bilar med helt likvärdiga motorer! :-))

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.