AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.938

Automat vs Manuell

Sida 3 av 7
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Apropå motorbroms på automatlådorna så har jag märkt att den är något mer märkbar på den nya bilen jämfört med den gamla. Vilket jag gillar skarpt! Plötsligt kan jag släppa gasen och motorbromsa mig fram till korsningar och rödljus och slippa ligga på färdbromsen hela tiden. Fortfarande gäller att man inte har lika bra kontroll som med en manuell, men det är ändå ett steg framåt!

Mvh
Wiberg
Mo
7
Motors6
BMW 320dA -09
En diesel skall ha automat PUNKT!

Bensin 6-orna är goa att köra med manuell låda men en diesel med sitt stora vridmoment och relativt korta varvtalsområde skall ha en automat!

Kör nu 320dA -09 och trots att det är en liten diesel går den hur fint som helst med automat. Har kört samma bil med manuell och den känns då oerhört "träig".

//Henke

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Har kört automat på mina bruksbilar sen 1984, har aldrig ångrat det.

Däremot i entusiastbilarna är det en annan sak, där kör man för att det är kul eller coolt. Min Renault 4 L skulle inte funka med automat......
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Aut är för mig den mest glädjedödande pryl man kan ha i en bil.
Jag har kört både äldre o nyare i personbil samt i tung lastbil och min summa är att jag sköter alltid drivningen bättre än automatlådan.

Finns väl bara ett plus och det är att bromskivorna är blank o fin på en aut:)
men tänk efter lite till så förstår du att dina bensinpengar flödar i lika takt som skivorna blänker.

Sen ska jag inte skriva vad jag tycker när skräpet blir till åren o börjar krångla,nä tacka vet jag en spak som jag bestämmer över.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Vid kökörning= automat bäst. Vid bankörning och burnouter= aut. kass, oavsett bilmodell. Manuell= bättre koll o körglädje. Kör så det ryker!
Trucker en automat dricker inte mer soppa idag än en manuell, det finns ju 5,6 och till och med 7 stegade automatlådor och dessutom diverse smg, dsg och så vidare. Min erfarenhet är också att yngre förare med manuella lådor ofta drar lite mer på växlarna med högre varv och då högre bensinförbrukning så ditt resonemang om det köper jag inte, att du föredrar att rycka i en spak för att få körkänsla kan jag köpa för smaken är ju som baken.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mina erfarenheter med automatlådor börjar närma sig truckers erfarenheter.....
Nu har jag inte speciellt ofta fått köra med moderna automatlådor som garanterat är bättre på allt jmf med äldre varianter, men jag anser det inte heller vara önskvärt med att betala så absurt mycket mera för en automatlådebil som det idag är de facto..Svårt/omöjligt att t.ex köra bränslesnålt med en automat, dålig/sämre motorbroms och trist att inte kunna hålla kvar en växel vid lite mer inspirerad körning dessutom.

Generellt sett då>>>>Automatlådebilar är för komforten när man ÅKER bil, en manuell när man vill bestämma ALLT själver i sin körning av bilen.

Vet inte, men det känns som att automatlådorna dessutom jä*las mera, iaf dessa moderna varianter.
Massa konstiga fel som uppstår och vansinnigt dyrt att fixa i många fall, iaf när det blir "totalrenoveringsdags"..
De flesta har också fruktansvärt dålig kunskap om automatlådor och dess funktion/uppbyggnad vilket ofta innebär dyyyra verkstadsräkningar när den dagen kommer..
Visst, det finns lådor på skroten, men man köper ju ofta grisen i säcken isf..

Mvh Janne.
Janne

Kan meddela att jag har ägt ett flertal bilar med automatlåda och INGEN av de bilar jag ägt med automatlåda har haft något som helst problem av något slag.
Men visst om man inte sköter om lådan och bytar olja och så, så kan det uppstå problem men det gäller ju allt man inte sköter som man ska.

Den manuella växellådan är något som jag anser är ett " gammal medföljt ont" för dem som har bilen i vardagen. Amerikanarna kan inte ha fel när det gäller vardagskomfort i alla situationer.

Manuellt växlande kan vara ett roligt alternativ de gånger man kan dra nytta av att peta i egen växel och det ger en mer "arbetsglädjande" effekt man kännner att man tillför sitt eget verk någonting , typ Rallykörning och riktigt grov buskörning.
Men att trycka på knappar eller trycka växelspaken framåt/bakåt i en automatväxlad bil måste väl ändå få anses som att köra manuellt när man vil känna sig lite extra sportig till mods.

Manuella lådor kan gott sitta i 1900 tals bilarna men nu är det 2000 tal och automaten har ju bevisat sig överlägsen den manuella lådan så då borde automat vara standard och manuellt knappt ens ett tillval i utrustningslistan för alla bilar, inklusive BMW.

Länge leve Automaväxellådan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hur har automatlådan bevisat någon sorts överlägsenhet?
LOL Jag kollade upp bmw 3 series manuella växelåda mot den automatiska där Bmw själva hävdar att de är lika roliga men med den automatiska lådan får du mycket rligare då den växlar snabbare och sparar mer bränsle vid lugn körning! Det kallar jag överlägsenhet!

Kurze Wege.
Die 6-Gang Getriebe in der BMW 3er Limousine.
Das serienmäßige 6-Gang-Getriebe macht in Verbindung mit den drehmomentstarken Motoren noch mehr Spaß. Das weiterentwickelte, optionale 6-Gang-Automatic-Getriebe reduziert den Verbrauch und schaltet bis zu doppelt so schnell. Beiden Getrieben gemein: das dynamische Fahrerlebnis im gesamten Geschwindigkeitsbereich und höchste Effizienz auf kurzen wie auf langen Strecken.

För att översätta står samma sak på Svenska:

Korta vägar.
Sexstegad växellåda i BMW 3-serie Sedan.
Växelspakens rörelse till nästa växel är endast 55 millimeter. Den standardmonterade 6-växlade lådan bjuder tillsammans med de starka motorerna på stor körglädje. Men den vidareutvecklade 6-stegade automatiska växellådan reduceras bränsleförbrukningen ytterligare och växlar nästan dubbelt så snabbt. För bägge växellådorna gäller att de bjuder på dynamisk körglädje i alla fartregister och maximal effektivitet under både korta och långa vägsträckor.

Notera gärna hur mycket BMW lovordar hur den automatväxlade lådan minskar på bränsle dropparna samtidigt som man växlar nästan dubbelt så snabbt. Detta gäller för en ny Bmw tex en 330iA 2009 ;)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Konstigt då att BMW anger att de flesta automatväxlade bilarna drar mer bränsle i bränsledeklarationen.

318i, 320i, 318d, 325d drar alla mer med automat om vi ska jämföra -09or. För de modeller som finns med fyrhjulsdrift verkar inte bränsleförbrukningen i katalogen vara deklarerad med automat.

Mvh Johan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dessutom har den ovan nämnda modellerna långsammare 0-100km/h med automat.

Så att påstå att manuella lådor är stenålder tycker jag könns fel. Däremot förstår jag att många gillar och föredrar automatväxlade bilar.

Mvh Johan
No
5.161
Nockenwelle
Det handlar inte bara om att växla snabbt, utan om att växla vid rätt ögonblick. Jag provade en E90 automat innan jag valde min manuellt växlade E90. Den som påstår att en sådan automat som jag prövade är lika bra som en manuell, kör helt enkelt inte sin bil lika hårt på krokiga vägar.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men det är väl så att de som för sin manliga identitet behöver se sig som en överlägsen bilförare måste falla tillbaka på att de är det för de växlar snabbare och kör snålare än någon automat!

Att det ibland kan vara roligt och inspirerande att växla manuellt förnekar ingen men det passar bäst in på entusiastbilar som ju är inköpta av just den orsaken.

Det höja nivån på diskussionen om någon erkände att automaten både är snabbare och snålare men att man trots det prioriterar nöjet att "röra om i grytan" i sin vardagsbil!

No
5.161
Nockenwelle
Vad menar du med manlig identitet?
da
101
danielbas
318i Touring -09
Enligt BMW:s katalog för 3-serien drar en automat för de flesta motoralternativen runt 0.5l mer per 100km än en manuell... För 325i-335i drar den bara aningen mer, men däremot en 318dA drar 1.5l mer i stadstrafik än 318dM. Sammanfattningsvis är iallafall att automaten drar aldrig mindre än en manuell oavsett motor.

Lägg därtill kostnaden på drygt 20.000kr för en automat så är valet ganska enkelt för mig. Även om jag bara har en 318i är BMW:s växellåda ett av de största glädjeämnena i bilen! Sambon tycker dock att backväxeln är ett h-e att få i... :)
Det jag tror steaman menar är att man med de manuella växellådorna har något att bevisa för alla andra. När han tog in manlig identitet in i diskussionen så tror jag han berör ett ouptaget problem som skulle kunna låda såhär -----> Måste kunna växla snabbare än automaten och om man inte gör det så är man plötsligt ingen man längre. Man måste hävda sin manlighet genom att köra just manuellt för manuellt har det ryktet att det är Riktiga Grabbar som vet hur det ska vara och hela det köret. Det är nog min preliminära uppfattning av hur det ligger till i Skandinavien angående just den här diskussionen.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Man kan också åka tåg eller buss så slipper man överhuvudtaget bry sig om att peta på växelspaken. Tryggt och säkert dessutom, bara att luta sig tillbaka...

Förstår inte varför diskussionen skulle handla om manlighet? Att växla själv hör ju till en aktiv och inspirerande bilkörning. Vissa gillar det, andra inte. Själv vill jag att bilen ska bestämma vilken växel jag har i lika lite som jag vill att den skulle styra automatiskt så att jag alltid ligger i mitten på vägbanan...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Haha, en del är ju för roliga, Så om man föredrar manuell eller automatväxellåda beror helt på hur trygg man är i sin manlighet.. Självklart!

Men hur väljer kvinnor då?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.