AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.931

Automat vs Manuell

Sida 2 av 7
Om du menar aktivt med att göra många kroppsrörelser så är jag med dig ;)

spider,
Tror faktiskt det hade varit bättre om fler valde automat och att det skulle resultera i billigare priser. Som det är nu är det omotiverat högt tillägg för automat...
Japp Nikk skulle vara kanon om det inte var tillägg för att få automatlåda.
Dessutom brukar man få mindre för dom bilarna vid inbyte, försäljarna kör samma gamla ramsa hela tiden "öh svårare att sälja bil med automatlåda".

Men snart blir det kanske ändring på det, läste i någon biltidning att bilar med automatlåda typ, tiptronic, dsg, smg, o.s.v där man kan köra automatläge men kan gå i manuell-läge om så önskas snart säljer mer än bilar med enbart manuell låda.

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har jag dieselbil vill jag gärna ha automat och rattknopp, men bensin då ska de vara manuell imo : )

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det jag menar med aktivt ligger nog betydligt närmare bankörning än vad herrarna har i åtanke.
Ja bankörning kan man nog kalla ganska aktivt :)

ja och det är ju därför som man köper en BMW ;)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Föredrar manuell framför automatlåda. Jag håller inte med om att det ska vara automat i en diesel. Jag hade en 330cd -04 med manuell låda, den var dessutom trimmad, riktigt rolig bil med relativt brett register för att vara en dieselmotor. Inte många bilar som hängde med där kan jag intyga.
Men sitter man och kör inne i staan hela dagarna förstår jag att man väljer en automat, men bara då.

//Stefan
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Personligen så väljer jag både automat, och manuell.

Vilket jag just för stunden föredrar beror i första hand på vilken bil/biltyp det handlar om, och vilken typ av körning.

Manuell har sina för och nackdelar, liksom alla varianter av automater.

I en 750iL så känns nog en manuell låda skapligt fel i de flesta lägen, just därför att bilen i första hand vanligen är en glidare.

I en E34 M5 så skulle en "traditionell" automat kännas helt fel, och ännu mer fel i en E30 M3.

Sen kan automat ge totalt olika upplevelse i sig, beroende på vilken bil de sitter i. Den som kört en -77 Volvo 245 automat kan man förstå varför han hatar automater. Men hade han kört en Audi RS6 som ju har automat, så kanske han haft en helt annan åsikt om automater.

Alla automater har motorbroms, om än rätt klen på de äldre utan manuellt val av låg/lägre växel. Moderna automater har kraftigare motorbroms och växlar dessutom ner själva vid sjunkande fart så att motorbromsen hålls på en högre nivå. Ligger man på femman el. sexan på en manuell och släpper gasen så är det inte mycket skillnad i motorbroms jämfört med att släppa gasen på en automat i D-läget i samma fart.

Rent körmässigt så går det att köra "sportigt" och aktivt även med en automat, i synnerhet om den är en lite mer kapabel automat (vilket t ex inte en -77 245 har...)

Det finns faktiskt folk som kört med automatlåda i racingbilar, bl a annat rally rallycross och banracing, med goda erfarenheter och resultat.

Det är rätt ballt att ge järnet i t ex en -70 Pontiac Firebird Formula 400 med lite preppad automat som växlar blixtsnabbt och fast så det piper i däcken vid varje uppväxling. Växlar man den sen manuellt när man smiskar ett kurvigt vägparti så ger den rappt gassvar och rejält med motorbroms. På aktuell bil satt det även Jaguar-bakvagn och bra dämpare och annat, så en E28 535 var inga som helst problem att hänga av på kurvig väg.

Så, jag tar gärna manuell, och gärna automat, det beror på bil och körning.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Visst finns det motorbroms även i automater och de moderna automaterna verkar inte fullt lika benägna att växla upp i tid och otid utan behålla lägre växlar längre för att få en effektivare motorbroms. Men om jag ska få till en effektiv motorbroms på en automatväxlad bil så måste jag aktivt välja en lägre växel (i de fall det är möjligt vilket väl är i alla fall nu för tiden) och ska jag sitta och peta med växelspaken så tappar automaten helt sin funktion.

Jag använder då färdbromsarna mångdubbelt mer när jag kör automat än när jag kör manuellt växlade bilar just på grund av möjligheten att motorbromsa med en manuell. Och då menar jag motorbroms inför rödljus och liknande. På landsväg, motorväg eller i liknande höga hastigheter blir det inte lika stor (eller ingen) skillnad.

Mvh
Wiberg
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Wiberg.

På min -99 740iL så är det i mitt tycke väl kraftig motorbroms i stadskörning, ja för den ligger då sällan på femman utan vanligen trean-fyran, och när man släpper gasen så går den rätt kvickt ner ett steg till när farten sjunker för att ge mer motorbroms. Jag vill ofta ha bara ljudlöst frirullande med egen bromsning med bromspedalen fram mot ett rödljus. Tycker det är lite irriterande att känna den växla ner själv när jag inte vill det.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
I så fall har vi väldigt olika kalibrerade automatlådor. :) Vilket iofs inte är omöjligt med tanke på hur olika biltyperna är..

Vår bil rullar nästan helt utan motstånd i stadstrafiken och enbart vid enstaka tillfällen blir det en effektiv motorbroms inför korsningar och liknande. Oftast blir det nästan uteslutande färdbromsen som får stå för bromsandet.

Men det ansluter ju till den redan konstaterade nackdelen med automatlåda, just att man inte själv alltid har kontroll över vilken växel som är i.

Mvh
Wiberg
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Själv har jag alltid föredragit manuell låda bortsett från större bilar såsom Audi A8, Bmw X5 etc. Nu har jag dock släppt det till viss del tack vare lådorna med dubbelkoppling. Jag är sugen på att skaffa en Golf V R32 och då letar jag efter en med DSG-låda.

Anledningen till att jag gillar den är att den inte slirar som en traditionell automat gör. Du kan segdra växlarna på ett helt annat sätt och ha bättre kontroll över varvtalet. Dessutom är den i just detta fallet både snabbare och snålare än den manuella :)

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag tycker det beror lite på bilen..

Automat:
+ Bekvämt
+ En hand alltid ledig om det behövs
+ Smidigt när man bor i storstad
+ Funkar kanon när man drar släp
+ Flera lägen.. D för normalkörning, SD för lite sportigare och automatisk nedväxling/motorbroms vid ex. avtag från motorväg, Steptronic manual för manuell motorbroms, omkörningsläge
- Kanske något högre förbrukning
- måste upp i en viss hastighet innan lockuppen går i

Manuell:
+ Något lägre förbrukning på motorväg/landsväg
+ Något enklare att kontrollera när det blir halt om bilen inte har DSC

//amullo
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
jag kör den något ovanliga kombinationen X5:a och manuell. Det funkar alldeles utmärkt och ger extra sportighet till en redan oförskämt körglad bil för SUV-segmentet.

Fördelar:

+ Roligare vid aktiv körning
+ Snabbare än autom.
+ Lägre förbrukning
+ Billigare att laga vi fel(, eller?)

Nackdelar:

- Höga varv vid motovägskörning 130 km/h = 4000 rpm (= mer oljud)
- "Kort" 1:a växel = kan bli lite ryckigt

/erik
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag sällar mig till den utdöende arten som väljer manuell låda, alla gånger :-)

Sen beror det lite på vilken bil man kör och var.

Skulle jag sitta i Stockholms infartsköer varje dag skulle nog (kanske) valet falla på en automat men nu slipper jag det utan håller mig mest utanför stan. Är det en diesel kanske valet faller på automaten hellre än manuell eftersom det är en annan karaktär på bilen.

Jag kan enkelt jämföra min manuella 330 med svärfars automat 316. Inte för att automaten i hans bil är tråkig utan den gör sitt jobb väl, med sportläget, men det är inte lika kul att köra med automat. Kanske det mest beror på 316 då förståssss :-)

Nya automater med DKG och paddlar på ratten och allt sånt är säkert en fröjd att köra men för mig är det ändå något visst med att "röra runt i grytan" alldeles själv. Måhända är det för att bevisa för mig själv att jag fortfarande kan???

Visst är det så att med en automat får man en hand över som man kan göra annat med, tex klappa på flickvännen eller så, men om man bortser från kösituationen så växlar man inte så mycket och då kan man ändå pilla på flickvännen. Om man nu föredrar det före att köra sin BMW :-)

Jag kan komma att omvärdera min uppfattning om jag får tillfälle att under en längre tid samsas med en modern DKG-låda. För en sådan verkar vara den ultimata kombinationen. Nu har jag inte en sån och eftersom jag inte har för avsikt att byta bilen så nöjer jag mig med min manuella. Vilket iofs var ett krav som jag inte kunde göra avsteg ifrån då jag köpte den.

Är nog en "manuell" gammal relik trots allt :-) Kan själv, som barnen säger!

Niklas

Fransosen
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
För mig är underhållningsvärdet och att själv kunna bestämma fullt ut helt avgörande så oftast går automat bort direkt.

På min 635:a (som har sportlådan) hade en automat varit rätt onödig då du lätt rullar iväg på tomgång vid rödljus och utan problem kan köra med hög växel i stadstrafik om du är lat.
Mo
7
Motors6
BMW 320dA -09
En diesel skall ha automat PUNKT!!!!

Har själv både en Audi a6 v6 bensin med manuell 6-växlad låda (-06) och det fungerar bra med manuell låda till motorkaraktären.

Har även en 320dA-09 och med manuell låda är bilen kass men med automat blir det en helt annan upplevelse. Vridet i dieseln gör att en automatlåda sitter som en smäck!

Har även provkört Audis dieselsortiment och hur kul är det med massa vrid mellan 2000-3000 rpm men inget därunder eller över??? Automaten ligger och jobbar mot vridet i motorn. Här fungerar tom Audis multitronic bra som ligger precis på maxvridet hela tiden (provkörde 170 hk multitronic).

BMW:s 2-litersdiesel har mycket bredare (vrid) varvtalsområde än Audi men den blir en helt annan bil med steptroniclådan. HELNÖJD!

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Motor6

Inte ligger väl Audis Multitronic och jobbar precis på maxvridet hela tiden? Jag kan tänka mig att den under mer försiktig körning ligger ungefär där för att det räcker då det inte behövs mer för att orka med. Men gasar man på mer ordentligt, t ex vid en omkörning, så torde den istället sikta på effekttoppen.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Håller med StefanL!
Innan jag köpte min 330cd provade jag både manuell och automat. Efter det blev det tveklöst en manuell . Jag tycker man går miste om vridet i en diesel med automat.
Min är dessutom chippad så registret är tillräckligt brett. MEN, om jag mest körde stadstrafik skulle valet bli automat.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
För 2 år sedan när jag köpte min 325 Ci så sollade jag bort alla bilar med automat direkt. Om det är ett steg närmare vuxenlivet eller förändrat körmönster låter jag vara osagt. Men hade pristillägget inte varit närmare 10% av min bils totalpris så hade jag valt automatlåda utan att blinka.

Vad gäller fördelar och nackdelar så har väl det mesta belysts redan - men slår alltså ett extra slag för det höga priset BMW verkar ta för en automatlåda

Minns en gammal skröna att det i USA är motsvarande tillägg - men istället är det manuell låda som kostar "skjortan".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.