AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.933

Automat vs Manuell

Sida 1 av 7
Tänkte det kunde vara kul att kolla hur folk resonerar och vad som avgör att man väljer manuell eller automatväxellåda.

Personligen ser jag nästan inga fördelar med manuell förutom priset och möjligen den något lägre bränsleförbrukningen (snackar nyare bilar nu).

Automat:
+ Vid orytmisk statstrafik.
+ Vid start i brant uppförsbacke.
+ Vid normal körning på alla vägar.
+ Vid omkörningar. Bara att stämpla gasen.
+ När man använder ena handen till något annat än bilkörningen.

Manuell:
+ Priset
+ Den eventuella lägre bränsleförbrukningen
+ Vid rallykörning/buskörning vilket jag aldrig ägnar mig åt...

Är övertygad om att vi inom en överskådlig framtid kommer blicka tillbaka på manuella växellådor som något extremt primitivt och gammalmodigt... ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vid omkörningar upplever jag automaten som en nackdel, exempel vid 2-1 vägar lägger jag i lägre växel alldeles innan omkörning och får då direkt svar när gasen trycks ner.

Däremot för de som kör mycket i tät stadstrafik och som har svårt för start i backe förstår jag att automat är trevligt.

Men jag tror snarare att avancerade automatlådor, men bra möjlighet för manuellt växlande som DKG-lådorna verkar erbjuda, kommer vara det som blir allt vanligare med tiden.

Mvh Johan
Grelle,
Beror nog på vilken bilmodell man kör. Tycker min 320dA 177hk svarar tillräckligt kvickt och känner man innan att det kan bli tajt så är det bara att peta i sportläget... och är det ännu tajtare så anser jag att det förmodligen är en ganska vansklig omkörning oavsett om man kör en M3:a med manuell låda...
Personligen tycker jag det delvis beror på vilken biltyp man talar om. Till stora bensin- eller dieselbilar samt SUVs (5-serien, V70, A6, E-klass etc) tycker jag automat är ett "måste" medan en bil som 3-serien är ett gränsfall, där båda funkar och valet i så fall beror på vilken typ av körning det är frågan om.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Själv tycker jag att den nya Sportautomatlådan förenar både sport och komfort - paddlarna på ratten gör att man kan känna sig som en F1-wannabie och samtidigt ha hur kul som helst! :-)

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nikk, för mig handlar det sällan om att jag måste växla ner för att få tillräckligt med kraft. Jag tycker det är kul. Alltså även om jag kör Audi RS6 kan det hända att jag ger full gas vid omkörning och då är det trist att inte innan jag trycker fullt, ha rätt växel i. Så upplever jag det oberoende bilmodell. Men visst märks det mer ju högre upp i registret kraften finns.

Sen kör jag inte RS6 varje dag, men även med sådana bilar upplever jag detta som nackdel.

Mvh Johan
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej,

Vi tacklades en del med frågan alldeles nyligen eftersom vi tittar på "ny" bil, dvs bättre begagnad. Vi kör en automatväxlad nu och jag var lite sugen på att välja manuell nästa gång. De gånger jag saknar manuell är framför allt när jag vill motorbromsa, vilket är rätt ofta i min dagliga körning. Samtidigt är det rätt gött att slippa växla vid stadskörningen som det blir varje gång vi kör någonstans.

Min egen plus-lista..

Automat:
+ Bekvämligheten att slippa växla i stadstrafiken
+ En hand alltid ledig om det behövs
+ Ganska gött vid start i backe, även om det går fint att starta med manuell låda också så är det helt enkelt enklare och bekvämare med automat

Manuell:
+ Möjligheten att motorbromsa
+ Bättre känsla när man kör sportigare
+ Alltid ett eget val vilken växel man vill ha i för tillfället

Till slut blev det så att typen av växellåda inte var avgörande för vilken bil det blev utan resten av bilens egenskaper fick styra: årsmodell, mil, motor och övrig utrustning.

Mvh
Wiberg
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om jag utgår från dina punktet Nikk, så ser jag det på detta vis:

Vid orytmisk stadstrafik: Ja, där håller jag med.

Vid start i brant uppförsbacke: TJa, kanske, men med hill-hold funktionen på nyare bilar är det inget nämnvärt problem.

Vid omkörningar: Håller ej med. Jag läser av trafiken och har växlat ned manuellt innan. Det svarar bättre och är definitivt roligare.

När man använder en handen … : Tja, men det bör man inte göra.

Priset: På många bilar skulle jag gladeligen betala extra för att slippa automat …

Vid rally/buskörning: Det är den särklassigt viktigaste aspekten när jag väljer bil.

Med andra ord är valet självklart manuell.

Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Efter ca 40 år har jag äntligen sett ljuset o köpt en bil med automat och inser att jag tidigare inte riktigt visste vad det innebar i form av komfort, snabba växlingar och avstressad körning. För mig blir det aldrig mer en manuell låda.
Jag kanske har bott för mycket i storstad men jag ser inte det roliga att sitta och
trampa på kopplingen och rycka i växelspaken hela tiden. Det känns liksom lite hedenhös.
Vid tävlingskörning med bil kan jag förstå det eftersom man då vill hålla varvet uppe hela tiden men inte vid vardagskörning. Vid vardagskörning är det så avspänt och lugnt att köra automat. Köper man begagnad bil är det inte alltid man hittar en intressant bil med automatlåda men kan jag få det blir det automatlåda varje gång.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med tanke på hur de flesta svarar här verkar Nockenwelle och jag själv vara en utdöende art som faktiskt föredrar manuellt växlande. =)

Mvh Johan
Grelle,
Jag uppfattade det som att du tyckte att en automat inte var tillräckligt snabb. Jag missade kulhetsfaktorn.

Wiberg,
Instämmer, jag saknar motorbromsningen med automaten...

Nockenwelle,
Själv tycker jag det är enerverande vid omkörningar att hålla på att växla ner för att i nästa millisekund inse att man måste vänta och då antingen växla upp igen eller köra med högt varv... nu talar jag om trafikerad kurvig/kuperad landsväg...

Hade en 325iM -07 en kort period som jag inte upplevde några som helst problem med att starta i brant uppförsbacke... kanske den hade hill-hold funtkion..? Nåja det här med start i backe var väl mer en parentes ändå ;)
Grelle,
Det finns alltid avvikelser och undantag men jo ni är nog en utdöende art ;)
Buspelle
Nikk: Skillnaden mellan din 320dA och en M3a i en omkörningssituation är så stor att du sannolikt skulle häpna om du provade.

Det finns argument både för och emot olika typer av växellådor. För egen del är det avgörande argumentet för manuell låda den helhetsupplevelse detta ger avseende dels kontroll, dels känslan av den mekaniska precisionen i BMWs drivpaket.
Nikk det är motorbroms på automatväxlad bil med men kanske inte så markerad som i en manuellt växlad bil.

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Handlar väl mycket om vanesak.
Själv tycker jag man förlorar en del av körglädjen med automatlåda,men är ju bra bekvämt ibland då man kör i stadstrafik med många trafikljus/korsningar.
Väljer mycket hellre en lite vassare bil med manuell växellåda,men är det en motorsvag med sämre vägegenskaper,har det ingen större betydelse.

Mvh Patrik

Buspelle,
Visst är det så men det jag menade var att om det krävs en M3:a med manuell låda för att fixa omkörningen så anser jag att det likförbenat kommer bli en vansklig omkörning. Tänk ett vanligt scenario, du ligger bakom en lastbil som kör 89 km/h på en 90-landsväg. För att fixa omkörningen (bra mycket snabbare än vad en 320d klarar) i ett moment där du Måste klara det för att inte åstadkomma en frontalkrock eller dylikt så betyder det att man kommer upp i en hastighet som vida överträffar 90-kilometersgränsen och det i sin tur kommer medföra att dina medtrafikanter kommer uppleva det obehagligt även om allt faller väl ut och marginalerna ligger på M3:ans sida...

spider,
Jo men du vet vad jag menar...
No
5.161
Nockenwelle
I en diesel skulle jag i och för sig föredra en automatlåda, men själva poängen med att skaffa en BMW är aktiv körning och då utklassar manuell låda automat. Om jag ville pösa fram avslappnat skulle jag antagligen välja en Mercedes eller något annat.
Det härliga med en BMW med automat är att man kan pösa fram på ett avslappnat aktivt sätt.. ;)
No
5.161
Nockenwelle
Vi har nog lite olika definition på "aktiv".
Aktiv körning gör man väl oftast utom tätbebyggelse och då ofta på 70 eller 90 väg, och inte fasen växlar man så mycket där precis?
aktiv körning och körkänsla är för mig att hitta en rolig väg med lagom mycket kurvor och att få känna väggreppet, känna motorn spinna, skära kurvorna sådär lagom när man kan göra det utan risk och växlingen här är inte så frekvent att inte en automatlåda kan göra samma jobb. Vill man dra på växlarna kan man ju gå i "manuell-läge" på tiptronic men jag tycker inte detta ger något extra i körningen. Men visst är det bra att en del gillar manuella lådor så att även dom bilarna säljs :) smaken är ju bekant som baken (delad).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.