|
|
|
|---|---|
|
Jag är lite konfunderad över vad det är för priser som gäller för 750-modellen kring 88-89. Har sett objekt från 11 upp till 29. De som går billigt verkar vara importer och om det är en för eller nackdel det vet jag inte. De billigare bilarna vet man heller inte ifall det är något problem och om det blir omedelbara kostnader. Om man överväger att köpa en 750ial 88-90 som gått igenom besiktning utan problem, allt fungerar som det ska till iallafall 99% och den ser fin ut, vad ska man max ge för en sådan? | |
|
Det enda negativa med en importerad bil är risken att någon mätarskruvat den. Om du inte kan kolla upp historiken är chansen större att detta inte upptäcks. Det går naturligtvis att verifiera historik i Tyskland också, kontakta tidigare ägare, kontakta verkstäder där bilen servats och så vidare. Om besiktningsprotokoll kan begäras ut av vem som helst här vet jag dock inte. Man får ofta vad man betalar för. Köper man en 750 för 10-15 tusen skulle jag räkna med stora problem och stora kostnader. Det måste inte bli så men sannolikheten är hög. En bil som är dyrare måste inte vara bättre men kan man fastställa att den är det får man naturligtvis betala premien för bättre skick. Jag skulle personligen inte sälja min bil till de priser som erbjuds idag. Jag har helt enkelt lagt ner för mycket pengar i den. Det är som en orealiserad aktieförlust, så länge jag inte säljer har jag ju egentligen inte gjort någon förlust. Priset kan ju gå upp men jag ser det inte som vidare sannolikt. Istället för att fråga vad en 750 ska kosta skulle jag föreslå att du hittar någon annons som ser attraktiv ut och frågar dels om det kan vara ett vettigt objekt och hur andra anser att bilen är prissatt. |
|
|
Tjena Per och tack för info. Ja det är inte lätt att veta hur man ska göra. Har en 750 på "G". Bilen fick ombesiktning pga servo-läckage och ett par andra småsaker, men det ska åtgärdas av nuvarande ägare. Vart förvånad att AC fungerade. Är nya däck och den känns bra att köra. Motorn spinner som en katt, går jämt och ryker inte. Märkte att automaten ryckte till när backen lades i, annars växlar den fint vid körning. Det enda är att jag tycker det hörs eller känns som ett svagt muller när man drar på lite. Har läst lite på forumet om att orsaken kan vara knutar, hardyskiva och / eller stödlager. Funderar också på om det delvis kan bero på att stötdämparna bak inte får nån servoolja pga läckaget (det läckte bak också). Då ligger väl stötdämparna i bottenläget och det blir en stötigare gång vilket gör att det känns stötigare och hörs lite mer buller. Det här är en 88'a som man ska ha över 28 för i nuläget. |
|
|
Glömde säga att den gått drygt 27000 mil. Den är svensksåld och har haft 8 ägare. Dragkrok finns, en avtagbar, men den var inte besiktigad och fick inte användas. En besiktning av den kostar 380 kr. Det finns heller ingen katalysator på bilen vilket är både bu o bä. En grej mindre som kan krångla, men den slitar mera på miljön. Det är skumt för den står i registret som 750ialk och inte har kat??? |
|
|
Bry dig inte om utgångspriserna utan se till skicket , om du inte har egen lokal och kan skruva själv så kan en gammal 750 kosta mycket pengar om du måste lämna in allt på verkstad - köp så bra bil som möjligt och strunta i utgångspriset , det tjänar du på. Vad jag vet har aldrig 750 tillverkats utan katalysator oavsett vad som står i några papper , hissa upp bilen och undersök rent fysiskt. Varför tror du att bilen saknar katalysatorer ? "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Hej Wadel. Det var jag som åkte med bilen till besiktningen. Jag pratade lite med besiktningsmannen om att det brukade kunna vara höga avgasvärden på 750. Då sa han att det inte fanns nån kat på det här exemplaret. Frågade när kat blev ett msåte enligt lag i Sverige. 1989 blev svaret, alltså året efter det bilen tillverkades. |
|
|
Wadel> Glömde kommentera dom kloka orden du sa om priset. Du har rätt, man ska inte stirra sig blind på priset. Får man tag på en bil där extra utrustning, motor och automat funkar bra och som går igenom besiktningen utan problem, då är det bara att slå till. :D |
|
|
Hardyskiva kan du utesluta, det finns ingen på 750. Mitt stödlager var dåligt, symptomet var att det smällde från kardanen vid kraftig acceleration från låg hastighet. Vad jag förstått är det ljudet typiskt för stödlagerproblem, om det mullrar kanske det är något annat. Om inte bilen gör ett väldigt bra intryck tycker jag 28000 kr låter mycket. Intrycket jag får med läckage, att den saknar katalysatorer (även om inte lagen kräver det) och det du kallar muller är inget vidare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.