|
|
|
|---|---|
|
Frågan gäller min gamla trotjänare, en Citroën XM 2.0 -92 med knappt 23500 mil på mätaren. Jag har kostat på bilen en smärre förmögenhet sen jag köpte den 2005 (då hade den gått 17000 mil) med nya hydraulrör, nya fjäderbensfästen fram, nya bromsrör bak, oljebyte var 1000:e mil, nya sommar- och vinterdäck m.m. Senaste bytet gjordes av förra ägaren vid 16000 mil (2004). Alternativet att köra vidare tills remmen går av känns lite vanskligt, och att sälja den och i bästa fall få 8000 kr känns dumt eftersom bilen är så mycket mer värd för mig. Hur skulle ni ha gjort? Bör tillägga att jag inte ska göra bytet på egen hand. /Masten | |
|
Vad kostar kamremsbytet? Om bilen är ibra skick o du trivs o köra med den så varför inte. Sälja bilar i dagsläget är inte någon hit. |
|
|
Vad är det för intervaller för kamremsbyte på din XM? Håll intervallerna och byt tycker jag det låter som... Dvs du gillar ju bilen? och vill att den ska vara "driftsäker" ett "tag till"... som jag förstår. Kan väl dessutom inte kosta så in åt h-vete med kamremsbyte på en vanlig XM? Mvh Janne. |
|
|
Jag betalade strax under 10000 kr för att byta fem hydraulrör, så nog kan ett kamremsbyte kosta lite det också :) Har inte kollat upp kostnaden ännu, men när jag gjorde ett byte på min C5 -05 för två månader sedan skulle jag fått betala drygt 10000 kr, dock inklusive 12000-milservice och vattenpumpsbyte. Klarade mig dock undan med 6000 kr den gången som tur var. Ska nog höra mig för på en icke-märkesverkstad utanför stan och se om de även kan laga lite rost när de ändå är i farten. /Masten |
|
|
Masten: Vart nånstnas bor du, finns en som är väldigt billig på just Citroën här i Borlänge där jag bor, hans firma heter Cittrofix och han heter Jorma. Det han inte vet om Citroëner fram till Xantia är inte värt att veta.... //Daniel |
|
|
Jag har en Peugeot 605 -91, även 2.0 och vi har precis samma motor i bilarna. När jag köpte min bil -06 gjorde jag kamremsbyte för 3919kr på Peugeot i Lund. De bytte även generatorrem vill jag minnas, då det bara innebar en materialkostnad på c:a 150kr. Miltal vid bytet 25200 mil. Föregående byte var vid 13631 mil och 12 år tidigare(!) så jag kände att det var hög tid. Vet inte vad rekommenderat intervall är tyvärr. Jag bytte själv toppackningen för ett år sen och insåg då att det nog inte hade varit allt för svårt att byta kamrem själv. Men det kan ju vara ev. garanti man vill åt med. Hur som helst så tror jag riktmärke 4000kr för kamremsbyte är rimligt. Motorerna är samma, jag tror inte tidsåtgången skiljer nämnvärt på bilarna. |
|
|
toksmurfen: Jag bor i Varberg, så Borlänge ligger lite för långt bort. Tack för tipset ändå! DonThomaso: Oj, det var inte så farligt! Mecka själv är nog tämligen uteslutet, fast det kunde å andra sidan vara rätt nyttigt. /Masten |
|
|
Klart att du ska kosta på Bettan en ny kamrem - särskilt med tanke på den tid och de pengar du redan har lagt ut. Materialet verkar inte vara det dyraste och nog klarar du av att byta rem själv. Själv bytte jag på min förra container och om jag klarar det så klarar vem som helst det - jag lovar. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.