AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.091

Hur många missöden eller saker har du fått bytt på din 7:a under samma månad?

no
88
norranedre
X5 sd -08
---===OBS lång text===----

Som ni kanske förstår utifrån titeln på topicen är jag lite nyfiken på hur många saker som ni har behövt byta på eran 7:a under en och samma månad för att få den att fungera maskinellt plus ta sig genom besiktningen.
Det ska bli roligt att läsa svaren på mitt inlägg för att jag tror att jag ligger ganska så bra till på antal bytta delar på bilen under en månad. 
Kan väl börja med att säga att en av mina kattar skramlar som fan så därför beställde jag tid för besiktning direkt kl : 7 på morgonen för att kunna värma kattarna rejält och på så sätt med lite tur lura besiktningsmannen. Kan direkt säga att det inte var några farliga värden på utsläppen.
MEN det var nog det enda som var bra skulle man kunna säga. Har haft bilen i drygt ett år, BMW 740 96B och det jag har gjort åt bilen är att byta frambromsar, styrleder, kylare, torkararm. Detta är ingenting enligt mig. Men på nått sätt känns det som att allt händer på en gång. Visste om innan besiktingen att några stag i framvagnen skulle bytas så det var jag införstådd med plus dåliga bromsar bak.
Besiktningens dom:
Byta bromsrören längsgående båda. OK ett jävla skitgöra men inte så dyrt
Byta båda casterstagen. OK visst ju om innan att stagen var dåliga
Byta båda främre undre stagen också. OK kanske inte fullt lika kul men det gick ju också
Dragkroken glapp!!. Ja jisses vilken jävla grej, använder den ju knappt. Fick tips att lämna den på service var någon kugge i den som var av.
Dåliga reflexer på bakljusen. Jisses att dom orkar, sitter små klisterreflexer då nu en stund…
Bromsverkan bak ej i funktion. Som jag trodde har bytt hela skiten där också.
Tro fan att när bilen står på lyften för bromsrörsbyte (måste BMW göra bromsrör som är på fi**håret i längd?!) märker jag att det droppar från tanken. Kollar lite närmare och jo visst fan är det rosthål i den också. Jaha då fick min morbror (tack Gud att han finns) fixa den åt mig. När detta var ur värden kände man säg ganska så nöjd efter ett riktigt jävla skitjobb med bilen. Vänder då nosen mot fronten. Gissa vad man ser? Som på ett tecken från ovan ser jag hur det droppar kylarvätska från motorns baksida. Äntligen får man pyssla lite med bilen tänkte jag INTE! Min morbror skruvar på sig och tänker fan nu måste jag hjälpa till med detta också… Efter noggrant letande och samspråk med BMW kommer vi fram till att et sitter ett lock på baksidan av motorn vars packning har vittrat sönder med följd att det rinner ut glykol där. Detta blev sista jobbet dock var växellådan tvunget att plockas nedan. Positivt där var att oljan byttes i den samtidigt. Men nu får det fan vara nog.
Nu vill jag höra vad ni har varit med om under en och samma månad med eran 7:a behöver ju inte bara handla om byte av reservdelar utan kanske andra bravader. Nu byter jag inte bort denna kokainsläde på många år.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Fyfasiken det där låter inte roligt , så där mycket trasiga saker har jag inte behövt byta däremot brukar jag byta likamycket saker när jag precis köpt en bil för att jag vill slippa problem närmsta åren.

På min 728 bytte jag hel framvagn med krängningshämmarstag och dämpare fram/bak samt fjädrar fram/bak och kondensor , ac-rör , ac-elfläkt , spännrullar motor , remmar och typ 10 saker till på en månad , då höll jag på ungefär 5 timmar varje kväll och bara bytte saker men nu är ju bilen i ett väldigt bra skick och sista 2 åren har det mestadels varit slitdelar.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
no
88
norranedre
X5 sd -08
Jag har i ärlighetens namn inte varit lika duktig som dig att byta saker som jag vet börjar bli dålig. Då får man allt på en gång istället.

Men det är jävligt skönt när man vet att allting bytt.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det sköna med att byta sånt som börjar bli slitet är att man kan välja själv när bilen skall stå stilla , sånt som går sönder går oftast sönder när man "måste" kunna använda sin bil eller när man är bortrest.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.