|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 97as 528 e39 som acn beter sig lite som den vill. Den reglerar fläktvarven upp och ner hela tiden om man har den i auto läge. Har fått tips om att det ska kunna vara en regulator som är paj? Någon som vet vad detta är för regulator och vad den har för artikelnummer hos bmw? Eller måste jag byta ut hela enheten? Någon som haft samma bekymmer? Att tillägga är väl att den är nyligen påfylld och detta var inte problemet. MVH Rickard | |
|
Du menar kupéfläkten? Har iofs inget direkt med AC-systemet, kompressor, fyllning av köldmedia osv, att göra. Fläktens motor styrs av ett elektroniskt effektsteg som mycket väl kan ge de symptom som du beskriver. När du skriver autoläge, menar du då att fläktens varvtal är stabilt om du inte kör den i autoläge? Isf kan felet även ligga i klimapanelen och själva styrningen till fläktens effektsteg. En liten varning bara om du pratar reservdelar med din verkstad, det finns överhängande risk att de kallar effektsteget lite felaktigt för fläktmotstånd. Sådana sitter det på äldre bilar utan automatisk klima, fel på detta gör att fläkten stannar om t.ex motståndet bränns av. FP |
|
|
Hej folke och tack för ditt svar. Ja jag menar kupéfläkten. Nej den är inte symptom fri när jag kör i manuellt läge men iaf mildare , jag vet inte om jag inbillar mig men känns som att det är i AUTO läget som det blir som värst. Det känns som att styrenheten inte ger rätt signaler till fläktregulatorn eftersom om jag har i AUTO läge och det är +30 i bilen så ökar inte "stapeln" i displayen till fullt fläktvarv, och det ska den väl göra för att kyla ner bilen så fort som möjligt? Har fått tips om att det skulle vara fläktregulatorn som är trasig, men det känns som att det är styrenheten som är den felande länken:S tack för din hjälp! |
|
|
Lutar mest åt effektsteget, som också är den vanligaste felorsaken. Reservdelen kostar runt 800:- hos BMW. Felet kanske kan upplevas mer i autoläget, styrenheten skickar ut varierande varvtal till motorn samtidigt som effektsteget i sig själv ger varierande varvtal. Tänk på att AC:n inte jobbar vid yttertemperaturer under +12°, finns kanske ingen anledning för fläkten att varvas upp till max osv. Men på sommaren när solen värmer upp kupén så brukar fläkten öka till max en stund efter start osv. FP |
|
|
Ja okej då ska jag helt klart prova att byta den! Ja det är på sommaren den är som värst! När man åker längre sträckor så kan fläkten "flåsa" , den går upp i fullt varv får att sen gå ner direkt igen och detta gör den heeeela tiden! Gissa om det är irriterande! |
|
|
Sökte runt lite på Realoem.com och hittade inte det här effektsteget du talade om, tänkte för att underlätta lite att man har med sig artikelnumret till BMW. Du råkar möjligtvis inte ha detta nummer? Tack igen! |
|
|
Jag har lite annorlunda problem och undra om det är effektstegets fel! Den fungerar som den ska MEN när man står still eller kör långsamt så låter det lite konstigt. Om ni tänker er att det blåser hårt ute och att vinden påverkar fläkten. Men skulle kunna tro att stapeln i displayen ändras upp o ner. Kan det vara effektsteget? eller annat fel? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Prova med följande p/n: 64116923204 Effektsteget styr enbart fläktmotorns hastighet, kanske ljudet kommer från luftfördelningen, spjäll som öppnas/stängs osv? FP |
|
|
Okej! ska springa in på BMW imorgon på lunchen! Tack för din hjälp Folke! Hoppas nu bara det är den som är problemet. MVH Rickard |
|
|
Hej igen, jag är rädd att jag behöver din hjälp igen folke! Jag var in på Bmw och part numret stämde och jag har köpt delen. Men har bläddrat som en tok i min haynes bok och hittar ingenstans hur man byter denna. Det enda jag hittade var om modellen utan AC hur man bytte motståndet på denna, och den sitter bevisligen inte på samma plats. Har lossat panelerna på båda sidorna och fotbrunnspanelen på förarsidan men hittar inte någonstans något som liknar effektsteget. Har du eller någon annan på detta forum bytt det och hur ska jag gå till väga? Vilken sida? En noggrann beskrivning vore högst uppskattat! MVH Rickard |
|
| hittade guiderna! Tack så mycket ändå! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.