AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.289

Kokande 328 E36.-97.Tempen går upp när man står still, men NU även när man kör.

Li
5
Lizardman
e36 328iT -97
Hej. Har som sagt en 328 -97. En längre tid har tempen gått upp och ner när man står still. Aldrig till kok, men på senare tid går mätaren upp kraftigt när man står i köer, men sjunker direkt när man kör. Nu idag kom jag bara tre kilometer på motorvägen när tempen brakade upp i topp. Stängde av och väntade. Körde en kilometer, samma sak. Expansionskärlet var fullt. Har länge fått felmeddelande att det är låg kylvattennivå. Nu är det inte det när jag kollar. Blir inte riktigt klok på detta. Jag tänkte testa att riva ut termostaten, och se om den är boven i dramat? Någon som har någon aning om vad detta kan vara?(kylvattnet är rent och fint).Var sitter termostaten?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Testa med att avlufta kylaren. I min saknades det 4 liter trots att det var fullt i exp kärlet! Min termostat sitter framtill på motorblocket i ett vinkelhus. Ovanför vattenpumpen. Din är lite nyare så det är inte samma Haynes-bok till den.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Som sagt, kika luftningen. Ett enkelt sätt är att ställa dig i motlut, öppna kylarlocket(bilen ska vara kall när du öppnar locket) och låt gå på tomgång ett litet tag. Är det mindre vatten i burken efter det så har du fått ur lite luft.

En annan sak som kan vara värd att fundera över, är det el-kyl-fläkt på den? Jagar ingen aning om det ens finns på någon bmw modell, men om det sitter en sån där så är det viktigt att kollaatt den snurrar när bilen är varm.

Annars är det, med ganska stor sannolikhet.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jag har en elkylfläkt på E36:an så det finns stor chans att det är samma på andra.
to
3
tony1981
328 coupe -97
men kokar den när han kör någon km på motorvägen så är det ju knappast elfläkten då.. luftning eller vattenpump
Li
5
Lizardman
e36 328iT -97
Jag läser era inlägg intensivt, bara så ni vet. Tempen har alltid varit stabil så länge bilen går framåt. Men vid kö steg den. Nu stiger den trots att jag kör i svalt väder. Började idag som sagt. Imorgon skall jag testa att lufta. Det sitter en givare på övre hörnet på kylen. Är den till elfläkten?Jag har automatlåda, så den kanske går till oljekyl? Den går inte till tempgivaren. (Jag förutsätter att den sitter i blocket). Har ju viskokoppling till stora fläkten.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Byt ut termostaten och lufta av kylaren ordentligt när motorn är kall.

Lycka till
Li
5
Lizardman
e36 328iT -97
Det lät som ett billigt alternativ.:-) Termostaten sitter i höjd med övre delen på kylaren, ihop med kylarslangen där den möter motorn?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Precis
Li
5
Lizardman
e36 328iT -97
Ovetandes om "luftskruven" tidigare, luftade jag kylet och fyllde på drygt 2,5L kylvätska. När jag öppnade luftskruven sjönk nivån dramatiskt i expansionskärlet. Nu ligger tempmätaren där den skall igen. Tips till alla andra. Ha en bra verktygsväska med er..(kolla den). Annars kan det bli en dyr resa med bärgare och aukt.verkstad. För min del verkar jag ha kommit undan med en bred skruvmejsel.(peppar peppar). Tack för tipsen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.