AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
821

Kokade rejält - högst 2 liter kylvätska kvar

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Lite chockad när mätaren for i botten (åt det röda hållet). Svag motor och att ventilerna lät som en diesel. Fick stopp på eländet och det fanns tillräckligt med vatten i E36:ans påfyllningsbehållare. Testade luftningsskruven och plötsligt fick jag i 4-5 liter vatten !!! Skall få till glykolen i rätt mängd när jag bara ser att det fungerar igen.

Nu uppför den sig som den skall vid försiktiga testkörningar. Tempen går sakta upp fläkten går igång och tempen håller sig vid mittstrecket.

Den har varit svårstartad. Gått orent vid start och samma dag som den kokade gick den inte runt ens. Man hörde ett klang. Möte mellan ventil och kolv? Några minuter senare gick den normalt vid nästa startförsök.

Men frågan är vad kan ha hänt och vad bör jag kolla för att kunna lita på bilen igen.
Ingen olja i kylvätskan (eller vice versa).

Kompressionstest?
Byta termostat?

Något chockad.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag gjorde samma på min gamla e36 316, körde den torr pga kylarläcka. motorn tappade styrkan, började knacka och stannade.
Det resulerade i spräckt toppackning, men toppen blev inte skev som tur var. Fixat med 20 timmars arbete och några hundringar för en ny packning. Men det är jäkligt jobbigt att skruva loss toppen och härja.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
I ditt fall skulle jag nog först kolla efter övertryck i kylsystemet, och sedan kompressionstest på cylindrarna om det har hänt några hemskheter pga överhettningen.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Vad skall man spana efter på toppen? Kärvande/brända eller böjda ventiler? Nåväl får väl kolla kompressionen först.

Tänkte passa på och byta olja så motorn får bättre arbetsförhållanden.

Hur mäter man övertryck i kylsystemat? Kan man känna det på slangarna?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag har inte den blekaste om hur man kollar övertryck i kylsystemet. På min var det ganska tydligt då det kom avgaser genom kylaren. Men jag kan tänka mig att det finns mildare former av bränd toppackning där man behöver mäta sig fram.

Det enda jag vet är att det har gjorts, och således också går att göra :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.