AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.243

Oljelampan lyser E46!

Jag har en 330Xi -01 och efter oljebyte så tänds oljelampan efter ca 15 sek med gult sken när jag startar bilen och lyser i ca 15 sek. för att sedan slockna. Jag har kollat oljenivån och allt är riktigt. Är det någon som upplevt samma sak eller vet vad det kan bero på?
J.B
Kanske kan vara givaren som börjar strula o ge upp ??? . om du har rätt oljemängd enl stickan ? ..

J.B

Länk
Ännu ett vanligt fel på e46:an. Samma på min råkade röra till den och sen gav den upp helt. Jag bryr mig inte om den utan kollar hellre oljan var 3:e vecka än o köpa ny givare som man endå (uppenbarligen) inte kan lita på.
da
23
da_eddah
Bmw 325 M-pkt
Jag störde mig så pass mycket på det så jag bytte den vid nästa oljeservice (då oljan behöver vara uttömd så man slipper få den över sig när man byter oljenivågivaren). Jag gjorde det hos BMW och då kostade bara bytet av oljenivågivare 2800 kr.

Så fråga dig själv först hur mycket du stör dig på det i reella kronor :)

tror annars givaren kostar 1300-1400 ngnting hos BMW om du vill byta den själv om du gör oljeservice själv.
Tack för hjälpen nu känner jag mej lite lugnare när den lyser.
Tommy
da_eddah: Såg du hur den såg ut? Jag tror jag vet vart den sitter om det är den runda grejen under motorn med en kontakt på?

Borde isåfall vara sjukt lätt att byta, och det går att hitta dessa givare till ett iaf lite bättre pris.
da
23
da_eddah
Bmw 325 M-pkt
Jag vet inte faktiskt hur den ser ut iom att jag bestämde mig för att pynta det och slippa besväret ville jag inte ha besväret att krypa under och kolla på den ens :)

Men går den sönder igen så ska jag leta reda på den rackarn. Men visst låter det rimligt att det är den som du hänvisar till, borde inte finnas andra saker med kontakter på i oljetråget?
Le
50
LeFrance
325 ci cabrio -01
Nån som vet om det är svårt att byta oljenivå-givaren??
Köpte en på Schmiedmann för 570:- och tänkte byta den själv, men de borde väl inte va så svårt tycker ja??
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Den är lätt att byta men du måste göra det under en oljeservice då motorn och oljetråget är tömd på olja

Länk

Nr 14 på bilden är givaren.
Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Hoppas det är OK om jag lånar denna tråden också.
Har själv precis börjat få problem med att oljelampan lyser gult efter ~15 sek, och sedan lyser i ~15 sekunder till.
Har fyllt på med olja, men problemet kvarstår - har med andra ord samma problem som trådskaparen hade/har.

Tänkte bara höra. Om det är tillräckligt med olja i motorn, betyder det garanterat att det enbart är givaren som stular? Alltså, gul oljelampan indikerar absolut inget annat än oljenivån som skulle kunna vara för låg?

Så fall kan jag vänta till oljeservicen om ~1000 mil och byta den då.
Le
50
LeFrance
325 ci cabrio -01
Tack för svaret, då ska jag fixa de imorrn...har nämligen tillgång till en smörjgrop så då e de ju bara att tappa ur all olja, byta givare och fylla på oljan igen...bytte nyligen olja så den funkar ju igen.
Ja
210
Jalapan
AlexW

Gul lampa brukar bero på oljegivare, är oljenivån ok kan du köra... det har jag gjort

Röd Lampa = kör inte/starta inte motorn
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dock verkar den visa rätt när den inte är trasig!
Jag körde ner nivån tills den började närma sig min-sträcket (vilket är helt ok enligt manualen och BMW TIS) och en dag tändes lampan när jag slog av motorn vilket betyder "fyll på när det passar dig", nivån var då en dryg mm, kanske två, över minstrecket.

Tänds den gult under körning betyder det "fyll på omedelbart, nivå för låg", den tänds både om nivån sjunker under körning eller om den absoluta nivån är akut låg, detta kanske kan innebära att man får möjlighet att stanna INNAN röda lampan tänds så jag tycker det är en bra funktion som är värd att GDS-reparera.

Hade varit intressant att fortsätta köra efter "fyll på när det passar"-varningen, men jag fyllde givetvis på direkt.
vilka priser! Hade samma fel på min förra 330ci e46 -01 bytte då givaren själv för 500-600 :- köpte den på Länk

På min nuvarande kom felet även på den... så visst är det ett vanligt fel! Denna gång testade jag ebay.de

290:- inkl frakt funkar klockrent än så länge!
Ja
210
Jalapan
A73X .. mekonomen vill ha 1300kr för givaren.. sjuka priser!!
Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Jalapan, tack för svaret!
Ka
57
KaBol
330D Touring -03
Har haft samma fel på min 330d ett bra tag nu och tänkte byta givaren i samband mer att jag bytte oljan o filter. Har läst flera trådar och det verkade ju rätt simpelt men icket. Inte på en diesel iaf. Plattan under motor är ju i metall/alu med en lite plastlucka för urtappning motorolja. Och givaren sitter ju 1-2 cm från plattan så det går ju inte att få ur givaren.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Skruva bort plattan?
Le
50
LeFrance
325 ci cabrio -01
På min 325:a -01 va de bara att demontera plattan under bilen, den satt med 6 bultar har jag för mig, sen va de busenkelt att byta givaren...sitter rakt under skyddsplattan...allt tog 45 min (inkl avtappning av oljan) och då är jag ingen mekaniker...//Perra
Ka
57
KaBol
330D Touring -03
Okej, när jag kollade som snabbast så såg det inte ut som att den gick att ta lös.. Får kolla noggrannare kring det..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intressant, då ser man rakt in i tråget rätt bra eller?
Kanske går att rengöra lite extra i tråget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.