AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.369

Hur vanligt med diffbroms på Z3 roadster?

Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Hej!

Min käre far går i funderingar kring att också skaffa sig en Z3. Han vill dock ha en roadster istället för coupe. Eftersom han kommer att åka bana med bilen emellanåt så är ju givetvis frågan om diffbroms. På coupen tycker jag att det verkar vanligare med 25% diffbroms än roadstern? Tror inte jag sett en enda annons på en roadster där det stått något om 25% diff.
Motor alternativen som är aktuella är väl 2.8, 3.0 eller M. Köper han en M så är ju givetvis saken klar, men hur vanligt är det med diffbroms på 2.8 / 3.0?
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Jag är nästan helt säker på att diffbroms är mer regel än undantag på 2,8 och 3,0 roadster. Be även din far att kolla upp med folket som anordnar bankörningar då roadster ofta ej tillåts att köra bana utan speciella förutsättningar som tex orginal hardtop.

Riwa
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Där sa du något som jag inte tänkt på...
Får bli en med hardtop då?
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Det är inte riktigt så enkelt heller, något år så accepterades inte hardtop heller för att få köra bana. Som sagt kolla upp det innan köp.

Riwa
2,8 l:an och M:en har 25%:s diff som standard varför 3,0:an också borde ha det. Således; Det är väldigt vanligt med diff då det är standard... =)
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
2008 gick det bra att köra med hardtop på Mantorp iaf.

Mvh/Rolle
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Länk

Ska själv öppna mitt diffhus på våren för att kontrollera att det verkligen sitter en Torsen-diff där.
Är själv osäker på hur det ligger till med roadstern, men det går ju att kolla i utrustningslistan.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Istället för att öppna diffhuset kan du kan du prova, ett spår i backen = ingen diff, två breda fina spår = diff =)

Mvh Henrik
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Det är en variant, men det är inte ett definitivt sätt att veta, min 320i utan diffbroms lämnar 2 spår ibland..
Anledningen till att jag vill öppna är för att veta om det sitter en Torsen istället för en lamelldiff samt att rengöra m.m.
I min utrustningslista står det 25% diffbroms så någon av dessa bör det vara.
Monobike,

Om mitt minne inte sviker, har du en torsendiff i din zäta - kolla i dina papper så ska du hitta det någonstans. Jag kommer ihåg det mycket väl då säljaren informerade om en "Tååårsen differential" vid försäljningen som jag aldrig fattade vad det innebar - men nu vet jag... =)
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
I manualen och utrustningslistan (utskriven hos M-bilar) står det att jag har 25% diff, men det står ingenstans vilken typ det är.

Eftersom det inte finns något 100% säkert sätt (mig veterligen) att testa att man har en torsen utan att öppna diffhuset så tänkte jag öppna det. Är ändå inne på att blästra och pulverlacka klumpen :)
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
För en som inte fattar, vad är det för skillnad på lamelldiff och torsendiff.

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Måste kunna gå att kolla ev diffspärr via specen på bilen. Har ett minne av att någon här - genom chassinumret - kunde ta fram hur bilen var specad då den byggdes....
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
jas01:

En lamelldiff bromsas med lameller som slirar mot varandra. Används i M modeller och äldre bmw m.m

Torsen (Torquesensing) är helt mekanisk och är uppbyggd av drev. Quattro, Hummer m.fl.

Länk
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Tack monobike! :-)

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Diffbroms på Z3 var inte standard på 2.8 roadster, man fick med det när man valde till M-sportchassi.

/Masten
Ja, kanske inte var tydlig nog i mitt inlägg ovan - jag syftade givetvis på z3 coupé.
[Diffbroms på Z3 var inte standard på 2.8 roadster, man fick med det när man valde till M-sportchassi.

/Masten]

Det innebär då att jag har diffbroms på min Z3 2,8L -98. Den är levererad med M-sportchassi från fabrik. Vilket jag inte alls har funderat på, men kul att lära något nytt!

Min Z3.
Länk
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Det är också väldigt ovanligt att 2.8'orna INTE har M-chassi.

3.0 dock är jag inte säker på om dom ens fanns med diffbroms.
Min 3.0 hade det inte iaf men den hade M-chassi, vilket inte var lika lågt som på 2.8 för 2.8'ornas M-chassi är lägre än senare och än M.
2.8'an med M-sänkning är 15-20mm lägre än M-roadstern!

Därav den ordentliga Camber'n och det härliga sneslitaget på bakhjulen på en 2.8 med M-sänkning/M-chassi. (3.0 med M-chassi var samma höjd som M-roadstern)

Så 2.8 och 3.0 har inte alls likvärdigt M-chassi och därmed kanske dom även gjorde ändringar i valet med diffbroms.

Z4 tex har väl(?) ingen diffbroms om man inte väljer en M.

/Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.